Az Orbán Viktor által létrehozott Digitális Polgári Körök (DPK) hirdetései átcsúsznak a szűrőn, pedig egyértelműen politikai reklámok.
Mi történt? Kedd délelőtt még 260 hirdetést futtatott a DPK központi Facebook-oldala. Ezek mind a tematikus és a területi alapon szerveződő DPK-kba történő csatlakozásra buzdítják a felhasználókat – írja a Political Capital friss elemzésében.
A Fidesz intenzív toborzási kampányt indított a Digitális Polgári Körök taglétszámának és választói adatbázisának bővítésére. A legtöbb toborzó hirdetés kedd délben kifutott, de délutánra élesítették az újabb hullámot, és már ismét 230 aktív hirdetést mutat a hirdetéstár számlálója.
Függetlenül az épp futó hirdetések számától a Meta nem tartotta ezeket a tartalmakat politikai reklámnak. A kampány célja valójában nem merül ki a DPK-tagság bővítésében. A csatlakozáshoz ugyanis meg kell adni személyes elérhetőségi adatokat (email, telefon, település, irányítószám) is. Azaz így próbálja a Fidesz javítani a mozgósítási rendszerének alapját képező adatbázisát, amelyről Orbán Viktor a zánkai DPK-edzőtáborban tartott beszédében azt mondta, hogy „nem állunk jól”.
Kontextus. A politikai reklámok átláthatóságáról és célzásáról szóló uniós szabályozás miatt a YouTube-ot is üzemeltető Google szeptember 22-én betiltotta a politikai reklámokat, a Facebookot és az Instagramot működtető Meta pedig október elsejével vezette be ugyanezt. Az uniós meghatározás szerint politikai hirdetésnek az minősül, amelyet politikai szereplő javára adnak fel, valamint befolyásolja a választói magatartást. Hiába a tiltás, sok hirdetés átcsúszik a szűrőkön és a hirdetők is kreatív megoldásokkal próbálják megkerülni a korlátozást.