A G7 szerint külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete.
Mi történt? Egyelőre nem sikerült teljesen lezárnia a Waberer’s Nyrt.-nek a GYSEV áruszállító leányvállalatának (Cargo) felvásárlását, írja a G7. A Waberer’s többség tulajdonosa Tiborcz István, Orbán Viktor miniszterelnök veje.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Közel hét hónapja jelentették be a dealt a Cargo 62,5 százalékos részének megvásárlásáról, ami után egy tőkeemeléssel 70 százalékra nőne a Waberer’s tulajdoni aránya. Csakhogy a Waberer’s szerint
bár az adásvétel feltételeinek döntő többsége már teljesült, az ilyen típusú ügyleteknél megszokott banki és hatósági jóváhagyási folyamat van még mindig folyamatban.
Mi történhetett valójában? A G7 úgy tudja, a banki jóváhagyással van gond. Szerintük az lehet, hogy az adásvételi szerződés megkötése előtt nem jártak elég alaposan utána, hogy mely hitelező és milyen feltétellel adná áldását az üzletre.
Kontextus. A GYSEV Cargónak 2024 év végén semennyi hosszú távú kötelezettsége nem volt. Ezzel szemben az anyavállalatnak egyre nőtt az eladósodottsága, a hosszú lejáratú kötelezettségek 2020-ban az éves bevételek 113 százalékát tették ki, ez 2024-re már 146 százalékra nőtt, írja a G7. A hiteleket mozdonyok és motorvonatok beszerzésére fordította a vállalat. A forrásokat Magyarországon kívül találta meg a GYSEV.
Hogyan tovább? Az ügy mellékszála, hogy az Európai Beruházási Banknak és az osztrák félnek is szükség lehet az üzlet jóváhagyására. Ha ők problémát jelentenének, az azt jelentheti a G7 cikek szerint, hogy
a magyar államnak a GYSEV Cargo értékesítéséhez át kellene alakítania az összesen 58 milliárd forintnyi hitelszerződéseket,
és kezességet kellene vállalnia vagy fedezetet biztosítania. Ha így lesz, akkor csak kockázatok és költségek árán tudja a magyar állam Orbán Viktor vejének eladni a céget – foglalja össze a cikk.