Az idei első negyedévben több mint hatezer átutalásos banki csalási kísérlet történt, míg egy évvel korábban 4600, ez 26 százalékos emelkedés.
Mi történt? Mind az elektronikus pénzforgalomban regisztrált visszaélések száma, mind az általuk okozott kár értéke csökkent az első negyedévben a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. A sikeres, kártyás fizetésekhez és átutalásos forgalomhoz kapcsolódó visszaélések összesített száma 9,5 százalékkal, 55,7 ezerre csökkent éves összevetésben, a kimutatott kár értéke pedig 47,4 százalékkal, 8,5 milliárd forintra esett vissza 2024 első három hónapjához képest – írja a CIB Bank.
Ugyanakkor a bank szakértői felhívták a figyelmet, hogy az adatokat részletesebben vizsgálva már nem minden szempontból biztató a kép. A nem bankkártyás elektronikus pénzforgalomban elkövetett sikeres visszaélési kísérletek száma új rekordot döntött 2025 első negyedévében, és meghaladta a 6 ezret, miközben egy évvel korábban még kicsivel több mint 4600 esetet regisztrált az MNB.
A sikeres visszaélések által okozott kár értéke azért csökkenhetett a felére éves alapon a szakértők szerint, mert egyre többen állítanak be átutalási limitet.
„A jegybank adataiból egyértelműen látszik, hogy az átutalási limiteknél bevezetett korlátozások nyomán sikerült látványosan leszorítani a nem kártyás forgalomban a csalásokkal okozott kár értékét. Sikeres visszaélésekből viszont ezen az oldalon még mindig egyre többet regisztrálnak Magyarországon, ráadásul havi szinten is változatlanul milliárdos károkat okoznak a csalók” –
hívta fel a figyelmet az adatok kapcsán Bártfai Gábor, a CIB Bank Információbiztonsági
vezetője.
A jegybanki statisztákkal egybecsengenek a pénzintézet márciusban végzett, reprezentatív felmérésének eredményei is, amelyek szerint az elmúlt év tavaszához képest tovább nőtt azoknak a banki ügyfeleknek az aránya, akik áldozatává váltak valamilyen, az elektronikus pénzforgalomhoz kapcsolódó visszaélésnek, és azoké is, akiket megpróbáltak megkárosítani a csalók.
A felmérés adatai szerint a 2024 tavasza óta eltelt egy év alatt 56-ról 59 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik személyesen érintetté váltak valamilyen visszaélési kísérletben, és 10-ről 15 százalékra ugrott azok aránya is, akiket már megkárosítottak.
A megelőzés szempontjából kiemelt jelentőségű, hogy az ügyfelek különös gonddal vigyázzanak a számláikhoz, kártyáikhoz tartozó egyedi azonosító adataikra, hiszen a visszaélések nagy többsége úgy történhet meg, hogy az áldozatok ezeket önként, a csaló által befolyásolva bocsátják illetéktelenek rendelkezésére – írja a bank.