A nemzetgazdasági miniszter a reptér 100 milliárd forint fölötti osztalékával validálná, hogy az állam 1200 milliárdért visszavásárolta, de a helyzet ennél bonyolultabb.
Mi történt? 412 millió euró, azaz átszámolva 169 milliárd forint árbevételt ért el a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. 2024-ben a cég beszámolója alapján. Ez jelentősen meghaladja az egy évvel korábbi, 337 millió eurós (138 milliárd forintos) forgalmat.
A rekord növekedés összességében 100 millió euró adózás utáni eredményt hozott, ami körülbelül 41 milliárd forintnak felel meg, vagyis ennyi nyereséget termelt a cég a tulajdonosainak.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter eközben arról írt a Facebook-oldalán, hogy „kiváló üzlet volt a reptér visszavásárlása”, ugyanis „rekordmennyiségű, 100 milliárd forint feletti osztalékot fizet”.
Kontextus: Ez azonban csak részben igaz, mert nem a repteret üzemeltető Budapest Airport, hanem az azt tulajdonló Airport Holding Tanácsadó Kft. az, ami 261,9 millió euró, vagyis közel 106 milliárd forint osztalékot fizet ki a tulajdonosainak – emlékeztet a Portfolio. Ennek a cégnek 80 százalékban az állam, 20 százalékban a reptér üzemeltetését végző Vinci Airports a tulajdonosa.
A hatalmas osztalékot ráadásul azért tudják kifizetni, mert a tavalyi tulajdonosváltás után az állam és a Vinci 945 milliós tőkeemlést hajtott végre a cégben, majd novemberben tőkét csökkentettek az eredménytartalék javára. A 2024-es évet így 939 milliós eredménytartalékkal zárta a társaság, és nagyrészt ebből fizetik a 106 milliárd forintos osztalékot.