Más-más díjakat tüntettek fel különböző eszközökön, és a Genius program különböző szintjeiről is megtévesztően kommunikált a Booking.com a gyanú szerint.
Mi történt? A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Booking.com anyacégével szemben. A nemzeti versenyhatóság gyanúja szerint a holland multinacionális vállalkozás a szakmai gondosság követelményét sértő tájékoztatást nyújtott egyes szolgáltatásainak díjaival kapcsolatosan, illetve megtévesztette a fogyasztókat a Genius programjában elérhető kedvezményekkel kapcsolatban, írja közleményében a versenyhivatal.
A Bookingot nem először vonta eljárás alá a GVH, a cég korábban összesen mintegy 3 milliárd forint versenyfelügyeleti bírságot fizetett be a magyar költségvetésbe különböző jogsértések miatt.
Mint írják, a GVH észlelte, hogy a Booking a szakmai gondosság követelményét sérti azzal, hogy nem biztosítja a kiszámíthatóságot és a megbízhatóságot egyes szolgáltatásainak díjaival kapcsolatosan. A vállalkozás szolgáltatásainak díjai ugyanis egyes esetekben eltérőek lehetnek különböző eszközökön, illetve formában igénybe véve (például mobilalkalmazás, vagy asztali számítógép), annak ellenére, hogy a szolgáltatások tartalma azonos.
A GVH észlelte továbbá, hogy a cég valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi kommunikációt folytat a Genius program különböző szintjein elérhető kedvezményekkel kapcsolatban is. A Booking a fenti gyakorlatokkal 2022. január 1-jétől valószínűsíthetően megtéveszti a magyar fogyasztókat, hisz olyan ügyleti döntésekre készteti őket, melyeket egyébként nem feltétlenül hoznának meg, ezzel pedig akár többletköltségeket is okozhat számukra.
„A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható” – írja a GVH.
Kontextus: A GVH 2020-ban 2,5 milliárd forintos gigabírságot szabott ki a Booking.com-ra, annak agresszív, a fogyasztókat megtévesztő értékesítési módszerei miatt, majd 2024-ben további 382,5 millió forintos utóvizsgálati bírsággal sújtotta a céget, mivel az eredeti eljárásban vállalt kötelezettségeit nem megfelelően teljesítette, sőt egyes esetekben folytatta is az eredeti jogsértő gyakorlatokat.