Lázár János tárcája teljesen átrajzolja az eddig ismert útépítési gyakorlatokat. Közbeszerzés persze sehol.
Mi történt? Fél év alatt 30 milliárd forintot fordít az Építési és Közlekedési Minisztérium útfelújításokra, de hiába közpénzről van szó, a nyerteseket nem közbeszerzés útján fogják kiválasztani. Ráadásul nem is az a cég, ami eddig ezt a feladatot elvégezte. Helyette a MÁV két leányvállalata dönt, de nem tudni, milyen szempontrendszer alapján – írja a 24.hu.
Kontextus: Eddig az volt a gyakorlat, hogy az állami közúthálózat rekonstrukciójára – a nem koncesszióba adott, hanem a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt részre – négyévente közbeszerzési eljárást írtak ki, és régiós keretmegállapodást kötöttek a nyertesekkel. Az aktuálisan futó keretmegállapodás októberben lejár, de a lap értesülései szerint hiába várják az új közbeszerzési eljárást, mert Lázárék
a munkálatokat közbeszerzés nélkül, teljesen új szereplőkkel fogják lebonyolítani, akiket ők kérnek fel ajánlattételre.
A MÁV válaszából kiderül, hogy olyan kisebb, magyar tulajdonú szereplőkről van szó, akik eddig csak alvállalkozóként vettek részt hasonló projektekben.
A nyerteseket ezentúl nem a Magyar Közút választja ki, hanem alvállalkozóként a MÁV két leányvállalata:
- a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft.,
- illetve a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.
A cégek profilja azonban sehogyan sem kötődik aszfaltút-felújításokhoz.
Mit mond a MÁV? A 24.hu kérdésére arról, hogy mi volt a probléma az eddigi keretszerződésekkel, a tárca azt válaszolta:
„A MÁV-csoport a beszerzés során minden rá vonatkozó törvényt és rendeletet betart annak érdekében, hogy a lehető legolcsóbb és legjobb minőségű ajánlatot kaphassa – a most ajánlatra felkért, kisebb méretű, magyar vállalkozásokat korábban csak alvállalkozóként vonták be az erőfölénnyel rendelkező, nagy nemzetközi cégek.”