Az autópályák koncesszióba adása volt szabálytalan az Európai Bizottság szerint, a 35 éves időtartam pedig meghaladja az irányelvet.
Mi történt? A magyar kormány nem tartotta be a közbeszerzések és koncessziók uniós szabályait, amikor a gyorsforgalmi úthálózatot 35 évre koncesszióba adta a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó cégeknek. Ezt állapította meg az Európai Bizottság, amely úgynevezett kiegészítő felszólítást küldött a kormánynak – írja a hvg.hu.
A testület szerint a szerződés „nem megfelelő mértékben hárította a működési kockázatot a koncessziós jogosultra, pedig éppen ez az a kulcsfontosságú tényező, amely megkülönbözteti a koncessziós szerződéseket a közbeszerzési szerződésektől”. Ezért a bizottság szerint még csak koncessziónak sem lehetett volna nevezni a szerződést. Annak 35 éves időtartama pedig meghaladja a koncessziókról szóló irányelv által megengedettet mértéket.
Kontextus. A kormánynak két hónapja van, hogy válaszoljon a brüsszeli kifogásokra, ellenkező esetben a második szakaszba lép a kötelezettségszegési eljárás. Egy másik eljárásban arra szólította fel a testület Magyarországot, hogy megfelelően alkalmazza az elektronikus útdíjszedést. Egy harmadik ügyben a testület az EU Bírósága elé idézi Magyarországot, mert a kormány aláásta az Energia Charta Egyezmény keretében a közös uniós álláspontot.