Megjelent a rendelet arról, hogy az önkormányzatoknak a költségvetésük mekkora részét kell kötelezően állampapírban tartaniuk. Első körben csak Budapestre, a kerületekre és a gazdagabb városokra vonatkozik.
Mi történt? Az önkormányzatok az éves költségvetésük legfeljebb öt százalékát tarthatják bankszámlán, a többit kötelezően be kell utalniuk a Magyar Államkincstárba – írja az Mfor.hu. Ha elfogyott a pénz, akkor a kincstártól kell kérniük, hogy utaljanak vissza további összegeket.
Először a leggazdagabb önkormányzatokra, a fővárosra, a fővárosi kerületekre és a megyei jogú városokra vonatkozik október 1-től. Az összes városra 2027. január 1-től, a többi településre 2028. január 1-től érvényes. Egy másik rendeletben azt szabályozzák, hogy ezekre az utalásokra a bankok nem számíthatnak fel díjakat.
A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint az új rendszer a közpénzek hatékonyabb kezelését szolgálja. A változás nem érinti az önkormányzatok pénzügyi autonómiáját, sem a napi működésükhöz szükséges forrásaikat, az mindössze a többletlikviditás kezelésére vonatkozik.
Kontextus. A szabályozás célja, hogy a közpénzekből minél több a Magyar Államkincstárnál legyen, optimalizálva az állam finanszírozását, csökkentve annak költségét. Jelenleg az önkormányzatok nagyjából ezer milliárd forint körüli összeget tartanak a bankokban.