Lázár János minisztériuma már tavaly felmondta Mészáros cégével a vasút fejlesztéséről szóló szerződést, az ügyet azóta igazságügyi szakértővel vizsgálják.
Mi történt? Már tavaly szeptemberben felmondta az Építési és Közlekedési Minisztérium a GSM-R2 nevű vasúti informatikai fejlesztés kivitelezői szerződését a tendert korábban elnyerő konzorciummal, melynek egyik tagja Mészáros Lőrinc cége – írta a minisztérium a Szabad Európa megkeresésére. A lap azt is megtudta, több alvállalkozót máig nem fizettek ki rendesen a beruházáson, emiatt volt olyan cég is, amelyik tönkrement.
Nyomoznak is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a GSM-R2 vasúti informatikai beruházás során felhasznált anyagokat és eszközöket igazságügyi árszakértővel vizsgálja.
Kontextus. A GSM-R2 az a beruházás, aminek során az ország fontosabb vasútvonalai mentén új informatikai rendszer épül ki. A fejlesztésnek két eleme van: egy száloptikás hálózat, amit a sínek mellett fektetnek le, és egy önálló mobil hálózat a MÁV részére. (Egyébként a lakossági felhasználás számára megszűnt korábbi 60-as előhívószámú mobilhálózat frekvenciáján.)
Mennyiből? Az eredeti vállalkozói díj 58,8 milliárd forint volt, a közbeszerzést a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Kft. és az iCell-Mobilsoft Zrt. konzorciuma nyerte.
Hogy áll a beruházás? A megrendelő MÁV több vonalon súlyos hiányosságokat tapasztalt a kivitelezésben. Az R-Kord csak a MÁV többszöri felszólítása után volt hajlandó ezeket a hibákat kijavítani.
Uniós pénzek úsztak el. A fejlesztés eredetileg főleg uniós pénzből valósult volna meg, a kormány viszont 2023 novemberében úgy döntött, hogy felmondja a beruházásra az Európai Bizottsággal megkötött támogatási szerződéseket, és teljes egészében magyar költségvetési pénzből fedezi azokat.
Hogyan tovább? A projekt csökkentett műszaki tartalommal valósul meg, ami annyit tesz, hogy a 21. századi kommunikációt lehetővé tévő saját mobilhálózatot az eredeti tervekhez képest csak fele olyan hosszú pályaszakaszon építik ki. Ezzel a MÁV saját magát vágta el egy sor fontos vasútvonalon attól, hogy a jövőben uniós forrásokat hívjon le korszerűsítésre.