A forintban négyszázmilliárdos hitelt már csak az Európai Beruházási Bank (EBB) igazgatóságának kell jóváhagynia.
Mi történt? Minden banki belsős jóváhagyáson átment a MÁV egymilliárd eurós hitelkérelme, már csak az EBB igazgatóságának kell rábólintania, de a tulajdonosi testület igent szokott mondani azokra a hitelkérelmekre, amelyeket a menedzsment javasol – írja a G7.hu.
A lapnak Kollár Kinga, a Tisza Párt európai parlamenti képviselője megerősítette, levélben kérte a hitel jóváhagyását. Ez azért érdekes, mert Lázár János építési és közlekedési miniszter többször is azt állította, hogy a Tisza Párt támadja az EBB-s hitelt.
Az egymilliárd eurós hitelt nem a magyar állam, hanem a MÁV veszi fel, a kormány pedig ugyanennyi önerőt biztosít, így egy nyolcszázmilliárd forintos vasútfelújítás indulhat el. Lázár János az egyik legnagyobb vasútfejlesztésnek nevezte a hitelből megvalósuló projekteket, de a lap szerint inkább csak rég elmaradt karbantartások és felújítások pótlásáról van szó.
Kontextus. Az EBB beszerzési elvárásai szigorúak, odafigyelnek a verseny tisztaságára, a közbeszerzési kiírások feltételire. A testre szabott kiírásokat nem fogják elfogadni. Ugyanakkor nagy versenyre sem lehet számítani, mert az elmúlt években a vasútfejlesztéseket többnyire a Mészáros Lőrinchez tartozó V-Híd nyerte, így kérdéses, lehet-e hazai versenytársa. Leginkább az osztrák Strabag és Swietelsky, a cseh Metrostav és Subterra jöhet szóba egy nyílt kiíráson. Nehezen elképzelhető, hogy az EBB elfogadja, hogy a munkák jelentős része a V-Hídhoz kerüljön, és nem jut érdemi megrendelés más vállalkozásnak. Főleg akkor, ha az árak is elszállnak, pedig a magyarországi vasútépítések jóval drágábbak, mint más országokban a lap szerint.