Smashy Burger néven szombaton nyitotta meg hamburgerezőjét New Yorkban Tóth Simon és bátyja, Máté, az itthon már tizenöt étteremmel rendelkező Simon’s Burger két tulajdonosa. Tóth Simon egy villáminterjúban mesélt első két napjukról a Forbes.hu-nak.
„Nehéz felfogni, sokat kell még rá aludni” – mondta Simon a Forbes.hu-nak. New York-i szállodája halljából jelentkezik be az online interjúra, mögötte a tévén a CNN hírei futnak. Számukra persze most a Smashy ottani nyitása a legnagyobb újság. „Nemcsak azt kell még feldolgozni, hogy itt van, megnyílt az étterem, hanem azt is, hogy több mint ezer ember jött el az első napra. Ez egy olyan visszajelzés, ami
nemcsak az otthoni munkánkat validálja, hanem azt az elmúlt pár hónapot is, amit ideraktunk, amennyi pénzt és munkát behoztunk ide. Nagyon jó érzés, hogy ennyire jól sült el az egész dolog.”
A nyitónapon egyébként ezer ingyen hamburgert is szétosztottak, de ennél több vendégük volt. Azt mondja, keveset aludt az utóbbi napokban, még úgy is, hogy itthon már majdnem húsz nyitáson vannak túl. (Magyarországon jelenleg tizenöt éttermük van, már ami a Simon’s brandet illeti, emellett egy Smashy és egy Buddy’s, utóbbi kettő Budapesten.)
A nyitónap képei. Fotók: Pálmai Levente (15 kép)
„Meg voltunk döbbenve”
Több hónapja készültek a nyitásra, több kollégájuk is kiutazott New Yorkba, mondja Simon. Az előkészületeket az étteremben Lehoczky Simon, a Smashy Budapest üzletvezetője vezényelte le. Ő tárgyalt a beszállítókkal, és az ő feladata úgy összerakni a New York-i rendszert, hogy ugyanaz a minőség jelenjen meg ott is, mint itthon.
Tóth Simon a nyitónapról elmondta, hogy az érkező több mint ezer vendég még az otthoni Simon’s Burgeres megnyitókat is lekörözi. „Meg voltunk döbbenve, hogy mi ez a nagy érdeklődés, mert otthon a populárisabb Simon’s sem tudja hozni a vidéki nyitásoknál ugyanezt a tömeget.”
Tóth Simon és bátyja, Máté a budapesti Deák téri éttermükben az idén év eleji újranyitás előtt nem sokkal. Fotó: Ránki Dániel/Forbes
A rendőrök is profin koordinálták a tömeget, a sor három órán keresztül kígyózott az étterem előtt, volt, aki két órát állt sorba. Később a rendőrök is bementek hozzájuk enni, „fotózkodtunk velük, röhögtönk, együtt voltunk.” Sőt, a helyi önkormányzattól is jöttek, ők is gratuláltak nekik. „A new yorkiak nagyon befogadóak.
Az, hogy valami Budapestről, Európából érkezik, nagyon izgalmas számukra. Legalább ugyanannyira, mint nekünk New York.”
Sok olyan visszajelzés érkezett, hogy hallottak Budapestről, tudják is, hogy hol van, hogy Magyarország fővárosa, és annyira érdekli őket minden, ami európai, hogy el kellett jönniük és meg kellett nézniük, hogy mi ez az egész. Simon a marketingért felel a cégnél, az influenszermarketinget is belökték New York-i szereplőkkel. „Itt tényleg rajonganak mindenért, ami európai. Jól esik, hogy nem nézik le Budapestet, és ugyanakkora rajongás veszi körül, mint mondjuk Párizst, vagy Franciaországot, vagy Olaszországot.”
Nagyon nőnek
A Simon’s 2022 végén nyitotta első éttermét Magyarországon, Tóth Simon és Tóth Máté baráti segítséggel 8-9 millió forintból indultak, első teljes üzleti évükben, vagyis 2023-ban már csaknem egymilliárd forintos árbevétellel zártak. 2024-ben hazai franchise partnereik körülbelül 400 millió forintos, és az egyéb márkáik bevételét is beleszámítva a Simon’s cégcsoport mintegy 5 milliárd forintos forgalmat ért el.
Most egyelőre egyik almárkájukat, a Smashyt vitték ki az Egyesült Államokba, és ha bejön, ez megalapozhatja a fő márka, a Simon’s Burger külföldi terjeszkedését is. Az amerikai nyitás több százmillió forintos beruházás, és mindent saját forrásból, külső befektető bevonása nélkül valósítanak meg. A nagy lépést a Forbes Under 30 Summiton jelentették be a testvérek.
A New York-i Smashy – amelynek tulajdonképpeni budapesti párja a Kálvin térnél található, és szintén Tóthék tulajdona – egy Dunkin’ Donuts fánkozó és egy Petco állateledel üzlet között nyílt meg.
Beválik a marketingrecept?
A Smashy New York tizenöt fős személyzettel indult, üzletvezetőjük tíz évig több New York-i Shake Shack-ben (ez egy 2001-ben alapított, New York-i központú gyorsétteremlánc – a szerk.) dolgozott étteremvezetőként. „Ugyanaz a hangulat fogadott, amikor beléptem ide a New York-i Smashy-be, mint otthon, több ezer kilométerre innen. Még a staff is nagyon hasonló: egy picit underground, a lehető legjobb értelemben” – mondja Simon.
Tizenöt fős személyzettel indult az elviteles étterem. Fotó: Pálmai Levente
A marketingről elmondta: ugyanaz a recept és menetrend, ami otthon bevált a nagy nyitásoknál, az működni látszik itt is. Emellett az influenszermarketing, és a többi marketingtrükk is láthatóan megállja a helyét New Yorkban, hiába tartottak tőle, hogy hogyan fog reagálni ez a piac az otthoni marketingeszközökre.
„Az amerikai közönség az extrém befogadó és kedves. Sokszor mondjuk is, hogy felszínesek, de most, hogy túl vagyunk a nyitónapon, és tudtam velük beszélgetni, nekem abszolút pozitív csalódás volt.”
A zacskó is a marketing része, ugyanúgy, mint itthon. A New York-i zacskó egyik oldalán a budapesti Smashy szerepel. Fotó: Pálmai Levente
A marketingkampányok most még nagyobb fokozatra kapcsolnak, azon fognak dolgozni, hogy egy erős törzsvendégkört alakítsanak ki, és minél több helyivel megismertessék magukat. Várakozásaik szerint az idei tört évben néhány százezer dolláros lehet a forgalom. „A sok százezer dollárnyi forgalmat egyébként bőven megcsinálja bármelyik Simon’s-egység otthon, most úgy látjuk, ez itt is kitermelhető. De alázatos vagyok, és azon dolgozunk, hogy el tudjuk érni ezeket a számokat” – mondja Simon.