A klímacélok betartása ma már nem pusztán PR-fogás, hanem üzleti stratégia. A zöldenergia pedig nem alternatíva, hanem versenyelőny. Ezen a területen az egyik legígéretesebb, nemzetközileg is figyelemre méltó hazai szereplő a Green Cloud Platform. A cég nemcsak dekarbonizációs megoldást nyújt, hanem újraértelmezi a nagyvállalati fenntarthatóságot. Pokol László vezérigazgatóval és Varga-Futó Ildikó kereskedelmi igazgatóval beszélgettünk.
„Mi nem a trendet követjük, hanem bizonyos értelemben a piac előtt járunk” – fogalmaz Pokol László, a Green Cloud vezérigazgatója. A vállalat, amely mögött az E.ON és a Solar Markt szakmai háttere áll, három éve kezdte meg a zöldáram-alapú szolgáltatások fejlesztését. Ma pedig már jelentős magyar vállalatokkal dolgozik együtt: az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt.-vel (OTP IBA), a Gránit Pólus csoporttal a Westend révén, március óta pedig a dm is elkötelezett partnerük.
A Green Cloud innovációja egy egyszerű, mégis forradalmi felismerésen alapul: a zöldenergia nem csupán környezetvédelmi szempontból fontos, hanem pénzügyi előnnyel is jár. Az általuk továbbfejlesztett hosszú távú PPA-szerződés (Power Purchase Agree-ment) lehetővé teszi, hogy az ügyfelek ne csak zöldüljenek, hanem versenyképes áron, tervezhető és kiszámítható módon jussanak fizikai, zöld villamosenergiához a teljes ellátás biztonsága mellett – sokszor jobb feltételekkel, mint a hagyományos fosszilis energiaforrások esetében.
„Cégünk szolgáltatása a megújuló energiatermelés időjáráskitettségét teszi kiszámíthatóvá, miközben azt teljes és folyamatos ellátássá egészíti ki. Nem pusztán elméleti megközelítésről van szó, hanem egy valós szemléletváltásról: szolgáltatásunknak köszönhetően a Westend például éves energiafelhasználásának közel 70 százalékát már megújuló energiával fedezi. Az OTP IBA és a dm egyaránt 30 százalékos zöld részarányt ért el. Ezek együttesen közel 11.000 tonna CO2-kibocsátás elkerülését eredményezik, ami több mint 7200 focipályányi erdő szén-dioxid-megkötő hatásával egyenértékű” – mondja Varga-Futó Ildikó, a Green Cloud kereskedelmi igazgatója.
A szolgáltatás sikeres bevezetését követően az egyre nagyobb keresletre reagálva jött létre a nyílt zöldenergia-piactér, amely összehozza a keresletet és a kínálatot: összekapcsolja a termelőket és a fenntarthatóság iránt elkötelezett nagyvállalatokat. Mindezt hazai erőművekből teszi, többek között saját megújuló forrásból, a szihalmi naperőműparkból, amely az ország egyik leginnovatívabb és leghatékonyabb naperőműve.
Egy ilyen platform releváns piaci szereplőket von be a zöld átmenetbe, továbbá formálja is a piacot. A Green Cloud nemcsak fizikai zöldáramot ad az ügyfeleknek ezen időszak alatt, hanem hosszútávú partnerséget is nyújt; partnereinket stratégiai szemlélettel és szakértelmünkkel is támogatjuk a zöld átállásban.”
Az eredmény egy személyre szabott, fenntartható és pénzügyileg is előnyös energiastratégia, nem csak ipari szereplőknek. A Green Cloud tapasztalatai szerint a zöldülési igény nem szektorspecifikus: az ingatlanüzemeltetéstől a kiskereskedelemig egyre több szereplő vállal aktív szerepet saját karbonlábnyomának csökkentésében.
„A fenntarthatóság ma már nem csupán stratégiai cél, hanem megkerülhetetlen változás. A vásárlók, a befektetők, sőt, a jogszabályi környezet is ezt követeli meg. A kérdés nem az, hogy kell-e csatlakozni ehhez az átalakuláshoz, hanem az, mikor és hogyan, azért, hogy az adott vállalat ne szenvedjen piaci hátrányt. Mi abban segítünk, hogy ezt időben, hatékonyan és valóban zöld módon tehessék meg ügyfeleink.”