A Visa regionális ügyvezető igazgatója szerint Magyarország a digitális fizetések szempontjából kulcspiac, ezért stratégiai együttműködésekkel és szervezeti bővüléssel erősítették meg a jelenlétüket. Két hazai bank kizárólagos Visa-partnersége és az infrastrukturális beruházások azt jelzik, hogy a Visa ökoszisztéma-építőként is aktív hazánkban. A régiós vezető hangsúlyozta: büszkén álltak oda a Bank Power Ranking lista mellé, hogy elismerjék azokat, akik valódi értéket teremtenek az ágazatban.
Marcel Gajdoš a Visa magyarországi, csehországi és szlovákiai ügyvezető igazgatója. Fő feladata a vállalat üzletfejlesztési tevékenységének vezetése, illetve az ügyfél- és partnerkapcsolatok erősítése. 2006-ban csatlakozott a Visához. Több innovatív szolgáltatás, például a Click to Pay vagy a biometrikus azonosítás régiós bevezetése is hozzá köthető. Kiemelkedő szerepet játszott a készpénzmentes és digitális fizetési megoldások elterjesztésében, valamint abban, hogy a csehek a fizetési innováció úttörőivé váltak. Büszke rá, hogy Magyarországon is erős csapatot sikerült felépíteni, jelentősen javítva ezzel a Visa piaci pozícióját.
A Visa milyen stratégiai lépésekkel, befektetésekkel és partnerségekkel erősítette meg a magyarországi jelenlétét?
Magyarországot a közép-kelet-európai régió egyik kulcsfontosságú piacának tartjuk, hiszen dinamikus növekedés és az innovációra való nyitottság jellemzi, ráadásul jelentős potenciált kínál a digitális fizetési megoldások fejlesztésére. Sikeresen bővítettük együttműködésünket a hazai bankszektor szereplőivel, és közösen dolgozunk a digitális fizetési infrastruktúra, illetve a biztonság folyamatos fejlesztésén. Célunk, hogy a legmodernebb fizetési technológiákat minél szélesebb körben elérhetővé és népszerűvé tegyük a magyar piacon.
Úgy látjuk, hogy a befektetések mostanra beértek, a piaci jelenlétünk érezhetően nőtt: a Visa pedig egyre több magyar pénztárcában, mobiltelefonban és elfogadóhelyen jelenik meg.
Számos helyi kezdeményezésre lehetünk büszkék. Hogy csak néhányat említsek: tavaly a Team Visa olimpiai sportolói csapatában üdvözölhettük Milák Kristófot, idén a Művészetek Völgye névadó támogatói vagyunk, kibővítettük a Prémium Programunk ajánlatait, csatlakoztunk a Kiberpajzs együttműködéshez, és bejelentettünk egy új stratégiai együttműködést is, a Magyar Zene Házával.
A magyarországi iroda létszáma jelentősen nőtt az elmúlt öt évben. Miért és milyen új pozíciók jelentek meg?
Igazán tehetséges magyar szakembereket sikerült magunkhoz vonzani. Az új pozíciókra nagyrészt helyi kollégák érkeztek, többek között a digitális termékfejlesztés, az üzletfejlesztés, a tanácsadás, a marketing és a kommunikáció területén. Emellett büszkék vagyunk arra is, hogy több magyar munkatársunk régiós szerepkörbe lépett elő. A csapat ki is nőtte a korábbi irodát, ezért tavaly nagyobb helyre költöztünk. Az új helyszín kiválasztásánál az inspiráló munkakörnyezet mellett fontos szempont volt a fenntarthatóság is.

Milyen eredményeket várnak a hazai bankokkal kötött stratégiai együttműködéstől?
Idén két jelentős magyar bank is azt a stratégiai döntést hozta meg, hogy kizárólag Visa kártyát bocsát ki a következő időszakban. Ezt pedig fontos mérföldkőnek tartjuk a Visa magyarországi működésében. A banki partnereinkkel közösen egyedi szolgáltatásokat, prémium kedvezményeket és digitális innovációkat tudunk bevezetni. Meggyőződésünk, hogy a Visa piaci jelenlétének növekedése jótékonyan hat a magyar versenyhelyzetre: kiegyenlítettebbé teszi azt, és ebből végső soron minden szereplő profitálhat.
A Prémium Program bővítésével milyen szolgáltatások váltak elérhetővé?
Először az utazási élmények kínálatát újítottuk meg. A számos szolgáltatás közül kettőt emelnék ki: a prémium kártyabirtokosok igénybe vehetik a Budapest Platinum Lounge reptéri váró kényelmi szolgáltatásait, valamint használhatják a budapesti repülőtér gyorsítósávját. Fontos, hogy az ügyfeleink különleges kulturális élményekhez is hozzáférjenek: a Magyar Zene Házával kötött együttműködés számos kedvezményt nyújt, de például a Pintér Béla és Társulatának előadásaira szóló jegyeket vagy az MVM Dome VIP belépőit szintén kedvezményesen érhetik el. Újdonság még a Visa e-Digital Reader szolgáltatás, amely online hozzáférést biztosít digitális magazinokhoz. Mindezek mellett online vásárlási biztosítást is nyújtunk, hogy tovább növeljük az ügyfelek biztonságérzetét.
Melyek voltak az elmúlt évek legmeghatározóbb fizetési innovációi, illetve milyen új megoldások alakíthatják a digitális fizetések jövőjét?
A digitális fizetési élményt alapjaiban formálja át, hogy a bankkártyák a mobiltelefonunkba költöznek. A mobiltárcák, a tokenizáció és a biometrikus azonosítás révén magas szintű védelmet nyújtanak, ami tökéletesen illeszkedik a nagyrészt digitális térben zajló életvitelünkhöz. Az MNB pénzforgalmi jelentése szerint a magyar mobiltárcákkal lebonyolított tranzakciók értéke 2025 első negyedévében 40 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. Az innováció elképesztő. Ahogy a vezérigazgatónk is mondta: a fizetési iparág többet változott az elmúlt öt évben, mint a megelőző ötvenben.
Az idei év egyik fontos fejlesztése, hogy Magyarországon is egyre szélesebb körben lesz elérhető a Visa
Click to Pay, amely egyszerűbbé és biztonságosabbá teszi az internetes vásárlást, hiszen nem kell kézzel megadni a kártyaadatokat, így az online fizetés élménye sokkal jobban hasonlít a bolti fizetés gördülékenységéhez. Ez egyébként már elvárás is: egy friss felmérésünk azt mutatja, hogy a magyar fogyasztók 44 százaléka nagy valószínűséggel félbehagyja az online vásárlást, ha a folyamat túl hosszadalmas.
Most úgy gondoljuk, hogy a mobilos érintéses fizetés ügyfélélményénél jelenleg nincs jobb, de tíz év múlva a Z generáció majd lehet, hogy ezen fog nosztalgiázni, és valóban nincs messze az sem, hogy gesztusokkal, hanggal vagy az autónkkal fizessünk. Izgalmas az is, ahogyan a mesterséges intelligencia alakítja a vásárlási és fizetési szokásokat: az emberek hamarosan AI-ügynökökre bízhatják a böngészést és a vásárlást is.

Miért tartja fontosnak a Visa, hogy a Bank Power Ranking lista és a Bank of the Future elismerés támogatója legyen?
A Forbes banki listája és a kiemelkedő teljesítmények díjazása mellé örömmel álltunk támogatóként, hiszen jól illeszkedik a hosszú távú céljainkhoz: formálni és fejleszteni a pénzügyi ökoszisztémát, bevezetni előremutató megoldásokat és reflektorfénybe állítani azokat, akik valódi értéket teremtenek az ügyfeleknek. A Forbes pedig a minőséget jelenti számunkra, hiszen a díjak odaítélése átlátható szerkesztőségi módszertan alapján történik.
A támogatással azt üzenjük a lista szereplőinek, hogy látjuk az erőfeszítéseiket, értékeljük a víziójukat, és partnerek vagyunk a további fejlődésben. Hiszünk abban, hogy az innováció egy olyan ökoszisztémában a leghatékonyabb, ahol az együttműködés a kulcs.
Címlapfotó: Kaiser Ákos / Forbes Flow