A tavalyi nyár két legnépszerűbb lemeze, Sabrina Carpenter Short n’ Sweet-je és Charli XCX Brat című albuma is tele volt kétperces dalokkal.
Mi történt? Ma már sokkal rövidebbek a popslágerek, mint 10, 20 vagy 30 évvel ezelőtt. A The Economist egy rendkívül szemléletes ábrát is közölt a jelenségről.
A Spotify-on megtalálható slágerek fele három percnél rövidebb. Az Economist közel 1200 listavezető sláger elemzése szerint a rövidség nem szezonális jelenség.
A Billboard Hot 100 listájának élén álló dalok átlagos hossza 35 év alatt körülbelül 18 százalékkal csökkent,
1990-ben még 4 perc 22 másodperc volt, 2024-ben pedig már csak 3 perc 34 másodperc.
Forrás: The Economist
Kontextus. A tavalyi nyár két legnépszerűbb lemeze, Sabrina Carpenter Short n’ Sweet-je és Charli XCX Brat című albuma is tele volt kétperces dalokkal.
Miért olyan hosszú egy dal, amilyen? A dalok hosszát a technológia is befolyásolja. A 20. század nagy részében a dalok rövidek voltak, mert a vinillemezek mindkét oldalán csak három-öt percnyi zenét lehetett rögzíteni.
A kazetták megjelenése az 1960-as években, majd a CD-k az 1980-as években lehetővé tette a művészeknek, hogy hosszabb dalokat énekeljenek: lásd a 6 és fél perces Hotel California (1977) vagy a Sweet Child o’ Mine (1988).
A 1990-es években a dalok hossza továbbra is hosszú maradt. A digitális korszakban azonban ismét lerövidültek.
Streaming és tiktok. A streaming gazdasági modellje az egyik hajtóereje ennek a tendenciának. Az olyan platformokon, mint a Spotify, a művészek minden lejátszás után kapnak pénzt, feltéve, hogy a hallgató legalább 30 másodpercig hallgatja a dalt. Ez arra ösztönzi a zenészeket, hogy rövid bevezetővel és korán beinduló refrénnel készítsék dalaikat. Általánosságban elmondható, hogy „minél rövidebb a dal, annál többet fogják streamelni” – mondja Bart Schoudel, Charli XCX Brat című dalának producere és hangmérnöke.
Egy másik gyakran emlegetett magyarázat a TikTok. Egy becslés szerint a brit top 40-es slágerlistán szereplő dalok több mint 75 százaléka vált virálissá a rövidvideós alkalmazáson. A közösségi médiában elégedetlen hallgatók panaszkodnak, hogy a „szégyenletesen rövid popdalok” a „TikTok-generáció megnyugtatására” szolgálnak.
Adam Read, a TikTok brit zenei szerkesztője szerint azonban az alkalmazás bármilyen hosszúságú dal népszerűsítésére alkalmas tud lenni. A Lola Young Messy című dala is a Tiktokon futott nagyot, holott közel ötperces.