Van kézzelfogható fejlődés az elektromos rollerek egyre gyarapodó családjában, vagy jobban járunk egy régebbi, olcsóbb darabbal? Mit tud ma egy új városi roller?
Öldöklő a küzdelem a magyarországi elektromos roller piacon, hiszen egyre több az új szereplő, és a régi versenyzők között is akadnak olyanok, amelyek egy fokozattal feljebb tudnak kapcsolni. Erre tökéletes példa a Xiaomi, amely az elsők hozott be ilyen eszközöket hazánkba még 2018 táján. A kínai cég jó ideje diktálja a tempót az innováció terén a Segway mellett, és nem túlzás azt állítani, hogy amerre ők gurulnak, jó eséllyel arra mozdul a piac is.
A rollerek népszerűsége nálunk is nő. Kép: Xiaomi
A rollerek népszerűsége nálunk is nő. Kép: Xiaomi
Idén nyár elején egy újabb komoly flottát hozott el az országba, amelyek között a csúcsot a Xiaomi Electric Scooter 5 Max képviseli. Ezt kértük kölcsön, hogy megnézzük, lehet-e még újat mutatni elektromos roller fronton. Egyáltalán, mire számíthatunk egy 2025-ben egy megfizethető, de azért magasabb kategóriás városi terméktől? Érdemes friss modellekben gondolkodni, vagy a pár évvel ezelőtti technológiai szinthez képest nincs érdemi elmozdulás?
Van értelme még fejleszteni?
Az igények régóta világosak: Mindenki azt várja egy elektromos rollertől, hogy:
- legyen gyors és fürge
- menjen fel az emelkedőn
- legyen kompakt és könnyű
- biztonságos
- olcsó
- és bírja sokáig egyetlen töltéssel
A gond csupán az, hogy a mai napig nem nagyon született olyan eszköz, amely egyszerre felelt volna meg az összes elvárásnak, hiszen ezek teljesen érthető okokból ütik egymást.
Sőt, a helyzet az, hogy a legtöbb modell két-három kategóriában jól teljesít, ám a többiben gyatra teljesítményt nyújt.
Tehát régóta várunk már egy olyan darabra, amely minden korábbinál kevesebb kompromisszum megkötésére késztet, azaz jobban megközelíti a tökéletes végeredményt.
Teljesítmény
A Xiaomi Electric Scooter 5 Max akár 1000 watt teljesítmény leadására képes elektromotort kapott, amely nagynak számít a mai mezőnyben. Ebből fakadóan kellően fürge, gyorsan eléri a Magyarországon engedélyezett 25 km/h sebességet, nem kell attól tartani, hogy tötyörögni fogunk a lámpáknál, ami extrém fontos a városban.
A hegyre vagy a várba is fel lehet vele menni gond nélkül.
A hegyre vagy a várba is fel lehet vele menni gond nélkül.
Az emelkedőket jól bírja, de amikor a Normafára, a Várba vagy a Gellért-hegyre kaptattam fel vele, akkor 17-18 km/h-ra csökkent a tempó. Ez azért vállalható kompromisszum, de tény, hogy jobb lenne, ha ilyen körülmények között is gyorsabb lenne. Találkoztam már ilyen eszközökkel is, igaz azok rettenetesen drágák, óriásiak és iszonyatosan nehezek voltak.
Cipelhető?
Itt a kompaktságra nem lehet panasz, hiszen 120 centiméter hosszú, és a maximális szélessége fél méter. A kormány miatt ekkora, de ez utóbbit nem lehet keskenyebbre vágni a biztonság miatt. Ez pedig azt jelenti, hogy egy kisebb lakásban is gond nélkül elfér, pláne, hogy a kormányrúd lehajtható.
Nem foglal sok helyet, de lehetne jóval könnyebb.
Nem foglal sok helyet, de lehetne jóval könnyebb.
Még a buszon, vonaton is lehet vele közlekedni komfortosan, pláne, ha felállítják, viszont a 16,8 kilogrammos súly miatt nem lehet vele csak úgy ugrálni, és egy emeletes házba sem egy kimondott leányálom felcipelni. Nem azt mondom, hogy olyan horror súlya van, mint a fent említett bitang erős rokonainak. De ez olyan szempont, amit érdemes lehet számításba venni akkor, ha egy tinédzser, gyengébb felnőtt vagy idősebb ember használná.
Hatótáv
Ám ez a súly nem véletlen, hiszen a tervezés során kiemelt szempont volt a nagy hatótáv. E téren ez a masina kiemelkedően jól teljesít. 477 Wh-s akkumulátort pakoltak bele, ami a hivatalos specifikációk szerint 60 kilométerre elegendő energia eltárolására képes.
A telefonos app megmondja, hogy mekkora távolságra elegendő az akkumulátorban tárolt energia.
A telefonos app megmondja, hogy mekkora távolságra elegendő az akkumulátorban tárolt energia.
A tapasztalataim szerint ez a valóságban inkább 45-55 kilométer, de ezt akkor is hozza, ha emelkedőn is át kell vele vágni. A mai mezőnyben ez pedig kiemelkedően jó eredménynek számít.
A gyakorlatban pedig azt jelenti, hogy egy nagyvárosban is gond nélkül el lehet vele jutni bárhová.
A teljesen lemerült akkumulátort 9 óra alatt tölti fel, tehát akár még haza is juthatunk vele egy átlagos munkanap végén. Hatótáv terén a Xiaomi Electric Scooter 5 Max abszolút az elit ligát képviseli, ami igen lényeges szempont.
Biztonság/kezelhetőség
Sok az elektromos rolleres baleset, de érzésünk szerint a Xiaomi háza táján itt mindent megtettek, hogy ez már ne rajtuk múljon. Elől-hátul hidraulikus felfüggesztéssel látták el, amelyek a tapasztalataink alapján egészen hatékonyan képesek kiküszöbölni az úthibákat.
Szalai Péter // Forbes.hu
Sötétben is jól látszik, és indexet is pakoltak rá.
A kettős, tárcsa- és motorfékes rendszer igen hamar képes lelassítani a járgányt. Kifejezetten erős első- és hátsó lámpákat kapott, valamint az oldalára is szereltek színes LED-sort. Egy szó, mint száz: sötétben is nagyon jól látható. Ráadásul szereltek rá indexet, ami ritkaságnak számít, ám szuperhasznos extra. Szabályozható a maximális sebesség, ami a járdán jöhet nagyon jól, vagy akkor, ha egy gyerek állna rá.
A műszefal mindig jól látszik.
A műszefal mindig jól látszik.
A műszerfal nem bonyolult, hiszen csak a sebességet, a lámpa állapotát, a töltöttséget és az aktuális üzemmódot mutatja, de ez épp elég. A fényereje pedig elég nagy ahhoz, hogy tűző napfénynél is látható maradjon. A trendeknek megfelelően csatlakoztató telefonhoz, a Xiaomi appja pedig pontosan megmondja, még hány kilométerre elég nafta maradt benne. Illetve itt lehet bekapcsolni az immobilizert, de azért ebben bízni dőreség. A véleményünk szerint kell hozzá egy bitang erős lakat vagy lánc is, hogy ne jusson eszébe senkinek felkapni és ellopni.
Megéri?
230 000 forintot kérnek el a Xiaomi idei csúcs e-rolleréért, amivel minden, csak nem olcsó. Viszont ezért a pénzért kapunk egy nagyvárosban is jól használható cirkálót.
Egyértelműen jobb az elődeinél, így a korábban feltett kérdésre a válasz egyértelmű igen: érdemes 2025-ös rollerben gondolkodni a régebbiek helyett.
Még közelebb kerültek vele a tökéleteséghez, ám azt elérni nem sikerült ezúttal sem. Továbbra is vannak kompromisszumok, és bőven lehet még hova fejlődni. A súly radikális csökkentése lenne a fő cél a nyomaték növelése mellett úgy, hogy megtartsák a nagy hatótávot és a kiváló kezelhetőséget. Hogy ez összejön-e valaha, az jó kérdés. Jó eséllyel a jövő évi modellek még jobbak lesznek, ám ha valaki most szeretne egy sokoldalú, valóban jól használható rollert, akkor ezzel nem nagyon hibázhat.