A Fehér Lótusz sztárja, Patrick Schwarzenegger két évtizedes színészi pályafutás után végre révbe ér a kaliforniai napsütésben. De nem csak Hollywood foglalkoztatja, hanem jövedelmező befektetések és egy proteinszeletes cég is bőven adnak neki elfoglaltságot. Az amerikai Forbes cikke.
A jetlagtől szenvedő Patrick Schwarzenegger éhesen pásztázza az egyik süteményekkel és szendvicsekkel megrakott cateringasztalt, míg végül megakad a szeme az előtte heverő Sugarfish szusisdobozon. A harmincegy éves színész-vállalkozónak két hónapja lélegzetvételnyi ideje sincs, tizenöt országot utazott végig népszerű HBO-sorozatát, A Fehér Lótuszt reklámozva. „Mindig van nálam proteinszelet – húz elő a zsebéből két Mosh szeletet, a 2021-ben általa alapított márka termékeit. – Különösen forgatási napokon, amikor nem lehet tudni, milyen lesz a büfé. Mindig viszek a magaméból.”
A Fehér Lótusz fehérjeturmix-mániás hőséhez, Saxon Ratliffhez hasonlóan Schwarzenegger is tudatosan étkezik. De vannak más hasonlóságok is: ő is elitegyetemen szerzett üzleti diplomát, szintén befolyásos családba született, és tőle sem idegen a gazdagság. Ám míg Saxon nem lép túl a szüleitől örökölt luxuséleten,
Schwarzenegger végül is saját jogon futott be – az üzleti életben és a képernyőn is.
A színészből lett milliárdos kaliforniai kormányzó Arnold Schwarzenegger és a tévés újságíró – mellesleg Kennedy-leszármazott – Maria Shriver fia Hollywood és a politikai elit világában nőtt fel. Az apja filmforgatásain gyakran lábatlankodó kis Patrick hamar beleszeretett a színészetbe.
„Volt néha, hogy azt gondoltam, istenem, sok ez az örökség nekem, meg kéne változtatnom a vezetéknevem, kéne egy művésznév. Tényleg megfordult a fejemben – ismeri be Schwarzenegger. – De végül is büszke vagyok apára és arra az életre, amit tőle kaptam. És büszke vagyok az általa felépített névre és márkára is.”
Az ördög ügyvédjét is én alakítom
Schwarzenegger mindenekelőtt apja üzleti buzgalmát tette magáévá. Édesanyja még emlékszik, milyen volt, amikor a serdületlen fiú lecövekelt a tévé előtt, ha a Cápák között ment, vagy hogy a születésnapjára kért pár száz dollárral számlát nyitott az E-Trade-en, és Apple-részvényeket vásárolt. 2008-ban a tizenöt éves Schwarzenegger John Davis filmproducer gyakornoka lett. Davis a Wetzel Pretzels egyik nagybefektetője volt, és befektetőcsoportja épp akkoriban adta el a pakettjét körülbelül 36 millió dollárért, azaz az eredeti befektetés tizenháromszorosáért. Ez felkeltette a középiskolás fiú érdeklődését, különösen, amikor megtudta, hogy Elise és Rick Wetzel új, minőségi gyorspizzázó-vállalkozást alapítanak.
Schwarzenegger a szüleitől kapott ötvenezer dolláros kölcsönnel invesztálhatott a Blaze Pizzába, olyan befektetők társaságában, mint például LeBron James. Hat évvel később, 2014-ben megnyitotta két Blaze-franchise üzlete közül az elsőt szülővárosában, Los Angelesben.
„Úgy láttam, hogy a vásárlók egészségesebb alternatívákat keresnek, például hogy legyenek vegán feltétek is, meg legyen egészségesebb a tészta – mondja. – Gondoltam hát, ilyesmiket készítő vállalatokba szállok majd be.”
2015-ben, majdnem nyolc évvel első befektetése után az akkor végzős egyetemista Schwarzenegger eladta Blaze-részvényeit, az amerikai Forbes becslése szerint kétmillió dollárért.
Aztán először is visszafizette szüleinek az indító kölcsönt, majd olyan egészségtudatos, „better-for-you” márkákba kezdett befektetni, mint a Liquid IV hidratálóital-por vagy az Olipop és a Poppi prebiotikus üdítők. Utóbbit az év elején kétmilliárd dollárért eladták.
De nemcsak a portfóliója gyarapodott, a stáblistákon is egyre többször bukkant fel. A dél-kaliforniai egyetemen az üzleti képzés mellé felvett előadóművészi tárgyakat is, a következő évtizedben heti rendszerességgel tanult színészmesterséget. Ebben a kezdeti időszakban kapott ugyan kisebb tévé- és filmszerepeket – például a Nagyfiúk 2-ben és a Gyilkos történet című tévésorozatban –, de egyik sem hozott komolyabb áttörést.
2020-ban, amikor a világjárvány takaréklángra állította a filmipart, Schwarzenegger az anyjához költözött, és kettesben alapították meg a Mosht. A cég által gyártott fehérjeszeletek az agy egészségét voltak hivatottak szolgálni. Shriver az Alzheimer-kutatás régi támogatója, miután édesapján megfigyelhette a kór hatásait. (Néhai Sargent Shriver nagy szolgálatot tett a Békehadtest, a Head Start és más Kennedy-kori programok megalapításánál.)
A Mosh termékek egyes összetevői – a citikolin, a süngomba vagy az omega-3-zsírsavak – híveik szerint javítják a kognitív képességeket.
„Anyámnak sokkal több képzelőereje van, én pedig valóra váltom az álmait – mondja Schwarzenegger. – És üzleti szempontból az ördög ügyvédjét is én alakítom.”
Anya és fia eddig majdnem egymillió dollárt fektettek be a Mosh fejlesztésébe. „Nem úgy ment, mint egyes celebek cégeinél, hogy csak pénzt gyűjtünk, vagy felbérelünk egy ügynökséget. Egy szakértő orvossal találtuk ki a szeleteket. Mi csináltunk mindent! Csak aztán beütött a covid, és jöttek az ellátásilánc-zűrök. Elromlott minden, ami csak elromolhatott.”
Az időzítés viszont tökéletes volt. A proteinszeletek piacán 2020 után – amikor a pandémiás korlátozások már nem fogták vissza annyira a fogyasztást -–jelentős fellendülés volt tapasztalható, az iparág összesített bevétele 2024-re már ötmilliárd dollár körül járt. A Mosh első teljes évében, 2022-ben négymillió dolláros forgalmat produkált.
„Nagyon határozott elképzelései voltak a cég fejlesztéséről – mondja Shriver. – Én már az első évben be akartam vinni a Mosht a Target üzletláncba, de nem hagyta. Azt mondta, még építkeznünk kell, és még meg kell ismernünk a vevőinket.
Más ügyeiben nem ilyen hidegfejű, de üzleti dolgaiban tényleg higgadt és szakszerű.”
A Mosh 2024-ben hétmillió dollár bevételt ért el, és hárommillió dollárt vont be kiskereskedelmi fejlesztésekre. Az A sorozatú befektetési kört Arnold Schwarzenegger pénzügyi tanácsadójának befektetési cége vezette. 2024-re a Mosht már az Erewhon és a Sprouts boltokban árulták, és az év végére elérte a tizenkétmillió dolláros forgalmat. De még nem volt nyereséges.
A színész is egy márka
Schwarzenegger ugyan nem adta fel a színészkedést, de a Mosh elindításakor volt egy pillanat, amikor azt fontolgatta, hogy otthagyja Hollywoodot, „ha nem indul be a karrierem.” De aztán szerepet kapott egy Colin Firth-szel forgatott HBO Max-minisorozatban. Később, 2023-ban főszerepet játszott A Fiúk című Amazon Prime-sorozat egyik spin-offjában, aztán jött Mike White sikersorozata, A Fehér Lótusz. 2024 elején Thaiföldre ment a forgatására, de a kettős feladat nehéz tehernek bizonyult.
„Thaiföldön forgatva majdnem lehetetlen próbálkozás volt a Mosh dolgaival is foglalkozni – idézi fel Schwarzenegger. – Voltak éjszakák, hogy 2-kor vagy 3-kor fel kellett kelnem a Sproutsszal vagy a Krogerrel (amerikai kiskereskedelmi cég – a szerk.) zoomolni.”
Egyelőre nem tervezi, hogy távozik a vállalattól, bár az már elérte az első szerényebb mérföldkövet, amikor az árbevétel meghaladta a tízmillió dollárt. „Az volt a célom, hogy amíg ide el nem ér, addig én kormányozzam a hajót – mondja. – De egészen más feladat nulláról tízmillió dollárosra fejleszteni egy céget, mint tízmilliósról százmilliósra.
Ahhoz, hogy a következő szintre felhozd, szükséged van valakire, aki mindennap reggeltől estig a boltban van.”
Idén a Mosh árbevételei meghaladhatják a húszmillió dollárt, mondja Jeff Gamsey, a Mosh elnöke és operatív igazgatója. Nyáron újabb tőkebevonás várható, a cél a kiskereskedelmi növekedés felgyorsítása és a nyereségessé válás. Schwarzenegger és Shriver most azt vizsgálják, hogyan kerülhetnek be a Costco és a Walmart kínálatába.
Közben az élet nyilván egyre több munkával jár, de Schwarzenegger szerint szinte mindig jobb elfoglaltnak lenni. „Néhány éve egy stúdióvezető azt mondta, hogy fel kéne adnom az üzleti dolgaimat, sok az nekem, hogy egyik lábam itt, a másik ott – mondja. – De azt hiszem, sok szimmetria van a film és az üzlet között, abban az értelemben, hogy ahogyan a márkám fejlődik, remélhetőleg úgy fejlődik a filmes karrierem is. Végtére is színésznek lenni is vállalkozás, tehát a színész is egy márka.”