A Panasonic európai központjában néztük meg az idei évre szánt televíziókat, azok után, hogy a cég elnöke belengette a tévés divízió eladását.
Azok után, hogy az év legnagyobb, legfontosabb kiállításán a Panasonic egy óriási, látványos standdal ünnepelte meg, hogy televízióival visszatér az Egyesült Államokba, a cégcsoport elnöke teljesen váratlanul bombát robbantott.
Yuki Kusumi befektetőknek és elemzőknek egy zárt körű eseményen elmondta, hogy a racionalizálási folyamat részeként megszabadulnának a televíziós szekciótól is. Természetesen a hír kiszivárgott, végig szaladt a világon, és azonnal mutálódni kezdett.
A legvadabb pletykák kaptak szárnyra, aminek következtében a Magyarországon is elhivatott rajongótáborral bíró márka fanatikusai kisöpörték a készleteket, attól tartva, hogy ha most nem vesznek Panasonic tévét, akkor erre már többé nem lesz módjuk.
Azóta kiderült, hogy a kását nem eszik olyan forrón, még Japánban sem. Szó sincs arról, hogy azonnal beszántanák a televíziós divíziót, amit tökéletesen bizonyít, hogy a vállalat az Európai központban tartott egy nagyszabású nemzetközi eseményt, ahol lerántotta a leplet az idei évre szánt modelljeiről.
Az európai központban ismertette terveit a Panasonic.
Az európai központban ismertette terveit a Panasonic.
Már önmagában ezért megérte volna kiutazni Wiesbadenbe, hiszen a portfólió rengeteg mindent elárul a konszern rövid távú stratégiájáról és arról, hogyan látja az aktuális trendeket. A legizgalmasabb azonban mégis csak az volt, hogy első kézből szerezzünk információt arról, maradnak-e a tévék vagy sem.
Ami biztos…
….hogy semmi sem biztos. A vállalat munkatársai a helyszínen megerősítették, hogy őket is meglepetésként érte Yuki Kusumi emlékezetes „bejelentése”. Viszont a pletykákkal ellentétben egy pillanatig sem merült fel, hogy azonnal beszántanák a televíziós részleget. És lassú agóniáról vagy gyászmenetről sincs szó. Amit már önmagában bizonyít, hogy a 2025-re szánt kínálat ugyanis több terméket tartalmaz, mint a tavalyi.
Az esemény súlyát jól jelzi, hogy néhány japán igazgató is felbukkant.
Az esemény súlyát jól jelzi, hogy néhány japán igazgató is felbukkant.
Ám ennél is fontosabb, hogy már most dolgoznak a mérnökök a jövő évre szánt televíziókon. Ha minden igaz, akkor többek között egy olyan modellen, amely az LG Display által a közelmúltban bejelentett, tömeggyártásba még nem is került, jövőre bemutatkozó, forradalmi, kék foszforos „Dream-OLED” paneljét használja majd.
Ha pedig már most kalapálják a 2026-os modelleket, akkor joggal feltételezhető, hogy a kivonulástól, vagy a szektor elhagyásától nem kell tartani. Viszont az is igaz, hogy amikor a holding bejelentette, hogy visszatér az Egyesült Államokba, akkor azt lehetett gondolni, hogy teljes erővel ráfekszik a világ meghódítására idén. Ám aztán jött az év eleji pofon.
Az is bizakodásra adhat okot, hogy az eseményen tiszteletét tette több japán vezető is, köztük maga Akira Yonida, a televíziók fejlesztésért felelős igazgató. Ő csak nem utazott volna át az egész világon, és állt volna egy falkányi vérszomjas európai újságíró elé, ha a divízió bezárása lenne a terv. Az európai tv bemutató után nem sokkal egyébként egy másik helyszínen beszédet mondott Yuki Kusumi, aki nagyszabású szerkezeti átalakítást jelentett be. 10 000 alkalmazottól megválik a vállalat, de azt nem említette, hogy a televízióktól megszabadulnának.
OLED a csúcson
Sikerült megnézni a televíziókat működés közben, és kiderült, hogy a kínálat tényleg meglehetősen nagy. A feltörekvő kínai riválisokkal, a Sonyval és a Samsunggal ellentétben a Panasonic továbbra is száz százalékosan kitart a mellett, hogy a prémium kategóriában csak az OLED technológiának van létjogosultsága.
Az OLED flotta impozáns.
Az OLED televíziókban idén sem lesz hiány.
Három ilyen terméket állít csatasorba, közöttük az abszolút csúcsot a Z95B névre képviseli. Ennek lelke a totálisan egyedülálló RGB Tandem panel, amely exkluzív hűtőrendszere révén minden korábbinál nagyobb fényerő megteremtését teszi lehetővé.
Mostanra ez a legfontosabb szemponttá vált az iparágban, minden nagy gyártó azt kutatja, hogy hogyan tudná ez azt értéket növelni. A nagy fényesség ugyanis növeli a színgazdagságot, erőteljesebbé teszi a színeket. Igen jól jön világos szobában, valamint a manapság egyre népszerűbbé váló, online streaming szolgáltatókat elöntő nagy dinamikatartományú tartalmak megjelenítése során.
A csúcsmodelll idén is nagyon meggyőző.
A csúcsmodelll idén is nagyon meggyőző.
A kiváló alapanyagból pedig a mesterséges intelligencia eljárásokkal kitömött, házon belül megépített képi processzor feladata, hogy kihozza a legtöbbet. Egy olyan csodafegyver ez, amelyet hollywoodi szakemberekkel együtt alkottak meg mérnökök, és amely versenyelőnyt jelenthet a konkurensekkel vívott harcban.
Mindenesetre a látottak alapján a kép minősége szédületes. Az ember szíve vérzik, ha arra gondol, hogy egy olyan cég fontolgatja a lelépést a szektorból, amely ilyen termékeket képes letenni az asztalra.
A top tv fejlesztése során ezúttal is kiemelt figyelmet kapott a megszólalás, amiért a Technics által fejlesztett és gyártott hangrendszer felel. Szokatlan módon rengeteg aprócska hangszórót pakoltak a képernyő alá, fölé és mellé, e megoldás pedig tényleg elég meggyőző végeredményt produkált annak alapján, amit hallottam belőle.
Az LCD sincs elfelejtve
Az alacsonyabb kategóriákat a már jól bevált folyadékkristályos technológiával támadja a vállalat. Némiképp meglepő módon több belépő szintű, HD és Full HD felbontású, hagyományos LED LCD modell is bekerült a kínálatba. Egy fokkal jobb képminőséget produkálnak ezeknél a kvantumpontos 4K QLED modellek, amelyek újdonságnak számítanak a Panasonicnál.
A mai trendekhez igazodva pedig a Mini LED készülékeket sem hanyagolta el a vállalat.
Erre a területre viszonylag későn lépett be, de a jelek szerint rohamléptekkel próbálja csökkenteni a hátrányát. A cég munkatársaitól származó infók értelmében itt komoly energiákat fókuszáltak az innovációra. Ennek eredményeként sikerült duplájára növelni egy esztendő alatt az egyedileg vezérelhető LED zónák számát. Így már e téren is kínál versenyképesebb készülékeket a vállalat.
Az LCD televíziókat sem engedte el a vállalat.
Az LCD televíziókat sem engedte el a vállalat.
De az igazság az, hogy képminőség terén ezek érezhetően azért elmaradnak a már említett OLED készülékektől. A fekete helyett csak szürkét látunk, ráadásul az objektumok körül feltűnik egy halvány felhőféleség a teljes sötétben, a színek pedig fátyolosabbak.
Okostévé mix
A vezetés évekkel ezelőtt döntött úgy elengedi a saját okostévé rendszert, és helyette külső szereplőktől licenceli a szoftvereket. Így kínált Google TV és az Amazon által fejlesztett Fire TV platformmal ellátott eszközöket egyaránt. Ezt a stratégiát azóta több más cég is átvette, szóval a jelek szerint nem teljesen zsákutca ez az irány. Bár tény, hogy egy saját megoldás mindig jobb, mintha egy külső harmadik féltől függni. Az LG és a Samsung például ezt a stratégiát választotta, és mára bebizonyosodott, hogy tökéletesen igazuk volt.
Átalakul az okostévé mix.
Átalakul az okostévé mix.
2025-ben is maradt a vállalat ezen az úton, azzal a különbséggel, hogy az előbbit száműzte, a helyére pedig bejött a Tivo TV nevű szoftver. A döntésnek minden bizonnyal anyagi okai voltak, hiszen az olcsóbb készülékek kapták meg ezt a rendszert. Sokan nem fognak sírni emiatt, hiszen a Google TV-t rengeteg kritika érte és éri mind a mai napig a lassúsága és instabilitása miatt.
Árak és megjelenés
Az első modellek a nyár közepén érkezhetnek a boltokba, hogy aztán folyamatosan adagolják az utánpótlást egészen a karácsonyi szezon kezdetéig. Hogy mennyibe fognak kerülni, azt még nem lehet tudni. Ám az elmúlt éveket elnézve, nagyon meglepő lenne, ha a konszern teljes erővel vetné magát az árharcba. 75 éve kezdett televíziókat gyártani a Panasonic, és benne van a pakliban, hogy 2025-ben ez a fejezet lezárul.
Bárhogy is alakuljanak a dolgok, a cég nagyon keményen odatette magát. Idén is összerakta a világ (egyik) legjobb televízióját, amelyet bátran oda lehet tenni a legerősebb riválisok csúcsmodelljei mellé is.
Óriási veszteség lenne, ha kivonulna a tévés szektorból, de ebben az iparágban jóideje már nem csak a minőség számít. Sajnos.