A kínai szereplők térhódításának már legendás szereplők is áldozatul estek a háztartási gépek piacán. Ám ellentétben más szektorokkal, itt vannak még erős európai cégek. Az egyik legpatinásabb vállalat, a német Miele például nagyon hosszú távra tervez, sőt, védekezés helyett új területek meghódításán fáradozik. A Forbes.hu a német cég budapesti exkluzív eseményén járt.
A szemünk előtt, bár a tömegek számára láthatatlanul zajlik a háztartási gép piac átalakulása. Nagyon hasonló történik ugyanis ahhoz, mint ami a telefonos, televíziós vagy laptop szektorban már korábban lezajlott: az államot a hátuk mögött tudó kínai cégek megkezdték a terjeszkedést, amivel komolyan fenyegetik a tradicionális piaci szereplőket.
A legendás Candyt felvásárolta a Haier, a kultikus Gorenje a Hisense, a Teka pedig a Midea tulajdonába került, hogy csak három olyan példát említsünk, ami még két évtizede is elképzelhetetlennek tűnt volna. És akkor az olyan vállalatokról nem is beszéltünk, mint a Xiaomi, a Dreame vagy a Mova, amelyek agresszív árpolitikával megtámogatott, olykor kétségkívül innovatív és megdöbbentő dizájnnal bíró termékekkel felfegyverkezve gőzhengerként törnek előre szinte a semmiből.
A korábban említett termékcsaládok szegmenséből az egykor megkerülhetetlennek számító európai szereplők mára gyakorlatilag teljesen kivonultak vagy eltűntek. Ám a háztartási gép szektorban más a helyzet.
Vannak még ugyanis olyan régi olasz, svájci, spanyol és német vállalatok, amelyek hajlandóak felvenni a kesztyűt.
Közéjük tartozik az egész iparág egyik legősibb, ikonikus szereplője, a Miele. A 125 éves múltra visszatekintő, a mai napig 100 százalékban családi tulajdonban lévő német cég a túlélés zálogát a jelek szerint az identitás megtartásában látja. Azaz nem hajlandó beleugrani az árháborúba, viszont továbbra is pumpálja a pénzt a technológia és a dizájn fejlesztésébe.
Konyhatechnológiai bravúr akár 3 kiló krumplinak
Erre tökéletes példa a cég egyik legfrissebb csodafegyvere, a mindössze 14 centiméter magas, beépíthető gőzpároló fiók. Ez a gyakorlatilag láthatatlan, kevés helyet foglal, hagyományos és mikrohullámú sütővel is kombinálható készülék egy igazi technológiai bravúr. Akár három kilogrammnyi burgonya is belefér, tehát egy családot is képes kiszolgálni.
Szalai Péter // Forbes.hu
Andreas Enslin, a Miele vezető dizájnere. Új csodafegyverüket Budapestre is elhozták.
Még csak prototípus állapotban van, de már elhozták Magyarországra, hogy megmutassák a fontos partnereknek, így például az építészeknek, belsőépítészeknek, lakberendezőknek egy exkluzív rendezvényen. Az esemény súlyát jól mutatja, hogy maga Andreas Enslin, Miele Design Központ vezetője is tiszteletét tette emiatt Budapesten.
Elárulta, hogy a vállalat rendkívül hosszú időre tervez előre, és már most több olyan projektjük fut, ami 10-15 évre tekint előre.
A jövő termékeinek tervezésénél kiemelt szerepet kap a helytakarékosság és a sokoldalúság. A fejlesztések során teszteltek olyan főzőlapot, mely használaton kívüli állapotban hagyományos munkalapként is funkcionál, és nincsenek rajta gombok, vezérlőpanel. Utóbbi kritériumot továbbfejlesztve kerül most a piacokra az a főzőlap, amely a lábasokkal, serpenyőkkel, az ezekbe épített érzékelőkkel kommunikálva akadályozza meg, hogy az étel leégjen, a víz kifusson.
Miele
A láthatatlan, ultrakompakt masina, akár egy családot is képes kiszolgálni. Kép: Miele
A modern kor kihívásaival kapcsolatban az egyik legfigyelemreméltóbb állítása az volt, hogy az eltérő régiókban élő felhasználók igényei eltérőek lehetnek, így nincs olyan globális termék sem, amely mindenhol egyformán jól működik. Azonban még egy olyan cég, mint a Miele sem tud minden elvárásra reagálva mindenhová külön modellt gyártani. Ezért a fejlesztések során prioritást kap a variálhatóság. Azaz, hogy olyan eszközöket alkossanak, amelyek extra funkciók hozzáadásával, vagy kis módosításokkal a világ minden táján megállhatják a helyüket. E folyamat pedig értelemszerűen időt, energiát és pénzt emészt fel úgy, hogy a végeredményt a felhasználók nem is feltétlenül látják vagy érzékelik.
Nem égetnek erőforrásokat az árháborúban
De még egy ilyen stabil lábakon álló cég sem engedheti meg magának, hogy csak a jövővel foglalkozzon, és ügyet se vesse a jelen kihívásaira. Főleg egy ennyire nehéz, extrémen árérzékeny piacon, mint a magyar. A hazai képviselet ügyvezető igazgatója Spengler Nikolett a kérdésünkre azonban elárulta, hogy a prémium kategóriában továbbra sem csak az ár határozza meg a vásárlási döntést.
Szalai Péter // Forbes.hu
Magyarországon egyre nagyobb az igény az okos háztartási gépek iránt.
Az emberek az alapján választanak, hogy egy-egy termék mennyire kényelmes, milyen sokat tud, valamint sokat számít a márkaérték is, és e területeken a Miele hagyományosan jól teljesít. Komolyan veszik az ázsiai gyártók térnyerését, hiszen tisztában vannak vele, hogy jelenlétüket méretük, gyorsaságuk és agresszív árképzésük révén folyamatosan bővítik.
Azonban felhívta a figyelmet arra is, hogy a Miele is intenzíven dolgozik azon, hogy erősítse pozícióit globálisan, többek között Észak-Amerikában, valamint Ázsiában. Ráadásul úgy, hogy továbbra is száz százalékosan saját kézben marad a fejlesztés és a gyártás is.
Megerősítette, hogy a cég nem fog erőforrásokat égetni az árháborúban, ehelyett azokat az innovációra, megbízhatóságra fordítja. E stratégia részeként fordult az MI, az okos megoldások, illetve a fenntartható dizájn irányába. Céljuk, hogy továbbra is a vállalat határozza meg, mit jelent a prémium kategória, és ne azt figyelje, hogy mások mit gondolnak erről.
Meglepődsz, hol sütnek-főznek egyre többen
A hazai fogyasztói trendekkel kapcsolatban Spengler Nikolett azt emelte ki, hogy a nemzetközi folyamatokhoz igazodva a magyar piacon egyértelműen érzékelhető az okos háztartási készülékek iránti növekvő érdeklődés. Bár a teljes okoskészülék-átállás még nem zárult le, a következő évek egyik meghatározó trendje lesz: a háztartások fokozatosan váltanak a hálózatba kötött, intelligens megoldásokra. Ezzel párhuzamosan a nagy háztartási eszközök piaca is bővül, hiszen a fogyasztók tudatosabban terveznek.
A készülékcsere így ma már nem csupán az energiatakarékosságról szól, hanem az egészségesebb, kényelmesebb életmódot támogató funkciókról is.
Mint rámutatott, van egy terület, amely az elmúlt időszakban óriási bővülést produkált. Ez pedig az outdoor konyha szegmens, amely 2020-ban közel 8 milliárd amerikai dolláros forgalmat generált a felső árkategóriában világszerte, és ez az összeg várhatóan 2034-re közel 11 milliárd dollárra nő. A Németországot, Ausztriát és Svájcot magába foglaló DACH régióban ugyanezen időszak alatt a piac 1,8 milliárdról 2,4 milliárd dollárra bővül az előrejelzések szerint.
Miele
Jön a kültéri konyhák kora? Kép: Miele
A Miele a közeljövőben ráfekszik e terület meghódítására, amely új eszközök és megoldások formájában is jelentkezik. A vállalat a világ első kültéri moduláris konyhájáról rántotta le a leplet a közelmúltban, ami újradefiniálhatja azt, amit a kerti vagy teraszon történő sütés-főzésről gondoltunk.