Két világ, a zene és a divat találkozása, két Forbes 30/30-as fiatal, Stotz Nati és Gyuris közös projektje, a hároméves Levendula Piknik foglalja el június 4-én a Budapest Parkot. A tavalyi lemez- és kollekcióbemutató után idén már komplett divatshow-val, Gyuris mellett DomBeats & Friends és Deva koncertekkel készül a továbbra is önkéntes alapon dolgozó projektcsapat.
Gyurissal, Natival, és a többi szervezővel a Városligetben pikniknikeztünk, ahol a megismerkedésükről, az elmúlt évek Levendula Piknikjeiről, és a projekt jövőjéről is meséltek.
„Nem mondanám, hogy egyikünknek kipattant volna konkrétan a fejéből, spontán alakult így. Megkerestem Natit, hogy szeretnék vele egy kollabot, majd ő dobta be, hogy ennek lehetne majd egy eseménye is”. Gyuris Bencének, a Forbes 30 sikeres magyar 30 alatt listára felkerült, majd utána röviddel lényegében feloszlott OTL repkollektíva volt előadójának nincs divatipari múltja, Natit, a Stotz márka alapítóját, a Boga divattervezőjét – ahogyan sokan mások – az internetről ismerte meg.
„Rendelt tőlem egy kabátot, aztán egy klipjéhez csináltam pár cuccot és amikor találkoztunk, hogy azokat visszaadja, dumáltuk, hogy tök jó lenne ezt valamilyen formában tovább vinni” – kezdi a történet elején Nati. Egy divattervező és egy zenész találkozásaként adta magát a helyzet, hogy egy közös divatbemutatóval és koncerttel próbálkozzanak meg, ekkor még egészen piciben, innen indult mindent.
Az összművészeti projektbe gyorsan csatlakozott Szőke Bence tetoválóművész, Nati férje is, aki a Piknik kreatív vezetőjeként és grafikusként vesz részt a közös munkában. A Levendula Piknik név is ekkoriban született meg: családias, barátkozós hangulat, kis délutáni elfoglaltság, semmi komoly. Bár Gyuris ismertsége adott egyfajta alapot az esemény – nevezhetjük akár minifesztiválnak is – elindításához, a csapat egyáltalán nem tűzött ki maga elé nagy célokat.
Mi ebből nem keresünk pénzt. Büdzsé nélkül nyomjuk, fejlődünk évről évre és álmodunk egyre nagyobbat.
– ezt már Steiner Bia, a projekt mindenes szervezője, a Socially Budapest PR vezetője, mondta el a Forbes.hu-nak. Bár mostanában Bia többnyire az esemény kommunikációjáért felel, a pontos szerepkörök és határok még továbbra sem forrtak ki: „mindenki mindent belead.” Biát a csapat a helyszínkérdésnél kereste meg, így Márton Levente copywriterrel együtt végül öten kezdték meg az első Piknik megszervezését.
Már másnap reggel elkezdtük szervezni a következőt
Az első, 2023-as eseményt a Pontoon – akkoriban még hajó – fedélzetére tudta leszervezni Bia. Gyuris és Nati egy közös inspiráció alapján megalkotott kollekcióval készült az eseményre. Ez a gyakorlatban sok találkozást és közös ötletelést jelentett, a ruhák pontos megtervezésre Nati feladata volt, Gyuris a divatbemutató utáni koncertért felelt.
De nagyon intuitív az is. Eljöttek Gyuris barátai, kollaboráltak a színpadon, teljesen freestyle-ban. Ú, mi legyen a következő szám? Nem nyomjuk le azt? Elvette a mikrofont és indult is a következő szám.
– emlékszik vissza Szőke Bence a hip-hop aranykorát idéző bulira. A meghívott barátokon és ismerősökön túl szép számban érkeztek rajongók is a hibrid eseményre, a csapat pedig már másnap elkezdte a felkészülést a következő, immáron eggyel nagyobb és komplexebb Levendula Piknikre.
„A második évben mentünk rá arra, hogy legyen nagyobb az összhang: kössünk össze egy kollekciót a zenével” – meséli Gyuris, aki a 2024-es lemezét áthallásosan – egyszerre a natty, mint utcai szleng (jelentése: naturális), a ’70-es évek reggae stílusára és életérzésére, és egyszerre Stotz Nati nevére utalva – Natty Natty név alatt adta ki.
„Mi ezt szerelemből csináljuk, nagyon örülnénk, hogy te is el tudnál jönni szerelemből.” Fotó: Sebestyén László / Forbes
Gyuris szerint a natty stílusa inkább inspiráció volt, mint keretrendszer: „Nati intuitívan dolgozik, ő nem az a típusú fashion designer, aki előre tudja, hogy ennek ruhának most ilyen szabása lesz. Ez a folyamat során alakul ki.” Bevallása szerint ő maga is inkább intuitív művész, így egymás munkáit figyelve egyszerűen össze tudták hangolni, és azokból inspirálódva összehangolni a zenék és ruhadarabok stílusát, hangulatát.
A második esemény megszervezésének már hatan, régi barátjukkal, Varga Dániellel, a csapat social médiásával láttak neki. A 600 fős pontoonos buli után – ez a gyakorlatban a Széchenyi térig kígyózó sorokat jelent – a második évre egy 1200 fős esemény összerakását tervezte meg a csapat, ehhez a Budapest Park egyik kisszínpadát választották helyszínül.
„Első látásra beleszerettünk a Levendula Piknik koncepciójába. Már az első beszélgetések során érezhető volt a szervezők lelkesedése, nyitottsága és az a közösségépítő szándék, ami a rendezvény mögött áll.
Kíváncsiak voltunk, merre fejlődhet ez a történet, ha azt egy stabilabb infrastrukturális háttérrel támogatjuk ”– mondta a Forbes.hu-nak Biczó Andrea, a Budapest Park PR menedzsere.
Budapest Parkban többféle konstrukcióban valósulhatnak meg koncertek, események. Ezek többsége saját szervezésű, de vannak emellett visszatérő, ún. bérlős partnerek is. Biczó elmondása alapján minden megkeresést egyénileg bírálnak el annak függvényében, hogy az adott esemény mennyire illeszkedik a helyszín értékrendjéhez, programkínálatához és szakmai irányelveihez.
„A Levendula Piknik esetében nem klasszikus bérlői konstrukcióról beszélünk, hanem egy tehetséges, feltörekvő szervezőcsapatról, akik egy egyedi, értékalapú koncepcióval kerestek meg bennünket. Ezt az eseményt saját produkcióként kezeljük: a tartalmi irányba nem szólunk bele, de a finanszírozást átvállaljuk, és a Park kommunikációs csatornáin is teljes értékű kampányt építünk köré” – mondta Biczó.
Kellett egy picit bizonyítani
Egy Budapest Parkos eseménybe már sokkal több embert be kellett vonnia Gyuriséknak, ami már nehezebb feladat volt, lévén, hogy a munka továbbra is önkéntes alapon folyt. „Nem csak annyi, hogy elhívjuk a barátainkat, mert úgyis nagyon szívesen eljönnek és nyomnak velünk három zenét, meg felveszik a ruhákat és kivonulnak benne. Ekkor már ott volt a Levendula Piknik neve, ami benne volt sok ember fejében, hogy igen, ez egy menő dolog, ami miatt hirtelen teherré vált, hogy megtaláljuk azokat az embereket, akik tényleg szeretnék ezt csinálni” – meséli Gyuris. A csapat szervezés közben szembesült vele, hogy amíg egy pontonos bulit nem lehet elrontani, egy Budapest Parkot már igen.
A nonprofit működés persze nem ideológiai kérdés. Egy ilyen művészeti projektet, ami ennyi munkaórát kíván, eleinte, sőt, mint kiderült, a mai napig sem lehet rentábilisan megszervezni.
A kapcsolódó partnerek és művészek magáért a projektért csatlakoztak – legyen szó más zenészekről, sminkesekről, designerekről – amit a Piknik csapata a teljes művészi szabadság megadásával és a potenciális ismertséggel tud kompenzálni.
Figyu, mi ezt szerelemből csináljuk, nagyon örülnénk, hogy te is el tudnál jönni szerelemből.
– vázolja fel a helyzetet nevetve Bence. Mivel a saját szegmensében, minden csapattag ismer szakmailag releváns embereket, voltak jelentkezők és csatlakoztak is sokan, ők lettek a mag-csapat körül mozgó „Very VIP”.
Közülük ketten, Agócs Vince videós, és a MOME KIPAK rendezvényeiről ismert Bárány Theo kulturális projektmenedzser az idei eseményre már teljesjogú taggá váltak.
Stotz Nati
GyurisNati és Gyuris (OTL) is felkerült az idei Forbes 30/30-as listájára. A teljes listát itt böngészheted. Fotó: Sebestyén László / Forbes
Bár a csapat magára még mindig egyfajta platformként tekint, ami Bence megfogalmazásával élve „a budapesti és a magyar művészetet és a művészeket ünnepli”, folyamatosan halad a professzionalizáció útján. Ha a formátum a következő szintet is megugorja, és „nem kettő, hanem tizenkettő esemény lesz már a csapat háta mögött”, Bia szerint a nonprofit munka céges működésbe is átválthat.
De jelenleg a csapatot csak a következő szint érdekli: a produkció a Budapest Parkon belül helyszínt vált, a tavalyi Retró Kert után idén a Dzsungelben lesz a színpad, amit a Piknik idejére átépítenek és egy egyedi dizájnt kap Takács Alexandrának köszönhetően.
A szűkebb körű divatbemutatót, amin Natinak Ferencz Borbálával, Pál Fannival és Székely Málnával közös munkái is megjelennek majd, az Oberfrank Réka vezette Willany Leó társulat táncosai és a szintén volt Forbes 30/30-as Takács Dorina, Deva fogja kísérni egy egyedi, vonósokkal kiegészült produkcióval.
A show után az idei Pikniken Gyuris és Deva koncertjei mellett a Wavy kollektívából ismert DomBeats és barátai zenélnek majd.
A Forbes 30/30-as listájának tagjai közt itt böngészhetsz, a Stotz Natival és Juhász Mártonnal (Dzsudló) közös divatcégük, a Boga kapcsán készült interjúnkat pedig itt olvashatod el.