Soma Mamagésa hozta a formáját, kemény állításokat hallhattunk a feltörekvő Loupe társulattól, kiderült, hogy az emberek nagy része lelkileg kövér, egészséges reakció lehet a kiégés, energikusan inspirált Pál Feri, és mélyeket lélegeztünk. Összefoglalónk a 2025-ös Makers Day-ről.
Közel 1200-an gyűltünk össze az idei Forbes Makers Day rendezvényen szeptember 12-én, hogy közelebb kerüljünk önmagukhoz és közösen gondolkodjunk arról, hogyan lehet stabilnak maradni egy folyamatosan változó világban. Első hallásra talán nem egy klasszikus Forbes-téma, de az elhangzott gondolatok könnyedén átültethetők az üzleti életbe is. A Forbes Makers Day a magazin korábbi workshop-sorozatából nőtt ki, ez volt a harmadik alaklom, hogy külön fesztivált szerveztünk az önismeretnek, ahol a színpadi beszélgetések mellett több teremben is zajlottak külön workshopok egész nap.
Aligha meglepő, hogy a legtöbb látogatót a nagyszínpad vonzotta, hiszen a Forbes főszerkesztője, Zsiborás Gergő és Musch Rozina coach megnyitója után olyan neveket lehetett meghallgatni, mint Lubics Szilvia és Szőnyi Ferenc extrémsportolók, Péterfy-Novák Éva író, Pálmai Anna színésznő, Molnár Áron színész és Soma Mamagésa spirituális tanító.
A teljesség igénye nélkül három előadást emelünk ki részletesebben, szinte véletlenszerűen, hiszen mindegyik beszélgetés megérdemelné a rivaldafényt.
Még mindig elpirulunk, ha szexről van szó
Talán nem volt felkészülve arra, aki péntek reggel betette a lábát a második kerületi Europa Event Centerbe, hogy az „addig tosztam, míg megváltoztam” mondat elhangzik a színpadon, de egy Forbes rendezvényen nincs lehetetlen.
Egy 15 perces mélylégzéses, befelé fordulós meditáció után sor került a nap egyik leginkább várt eseményére, ahol a viszonylag zárkozótt magyarok számára talán szokatlanul, teljesen nyíltan beszélgetett szexuális élményeiről és saját magukkal kapcsolatos kétségeiről Soma Mamagésa spirituális tanító és Csórics Balázs színész, Peller Mariann műsorvezető iránymutatásával.
Forbes Makers Day 2025: Soma Mamagésa és Csórics Balázs
Forbes Makers Day 2025: Soma Mamagésa és Csórics Balázs. Fotók: Fejes Bence
Soma például vallott arról, hogy sokáig nagyon nem szerette magát, majdnem 20 év terápia kellett hozzá, hogy túljusson ezen, illetve ehhez kapcsolódóan jelentette ki, hogy „addig tosztam, míg megváltoztam”, arra utalva, hogy a szexualitásán és férfiakon keresztül tudta megszokni önmagát.
Csórics inkább arról mesélt, hogy a transzgenerációs traumái, például a születésekor fellépő komplikációk, milyen hatással vannak mai napig az életére, és nyíltan beszélt arról is, hogy kiemelkedően magas a megfelelési kényszere. Majd arról is beszélt, hogy több női tulajdonsága is van, ilyen például a bonyolult gondolkodásmódja. Csórics arról is beszélt, hogy az erő szerinte igazi női tulajdonság (nem összekeverendő a keménységgel). Ekkor Peller beékelt egy köszönetet a nők nevében, amiért szép jelzőkkel illette őket.
Soma szájából ered a beszélgetés visszatérő mondata:
„aki zavarba jön, abban zavar van”.
Bár ez nem kifejezetten megnyugtató, hiszen sokakkal megesik, hogy zavarba jönnek, akkor is megtörténhetett, amikor a spirituális tanító egy indiai intimmasszázsról mesélt, de a műsorvezető kérésére jó tanácsokkal is ellátta a közönséget. Például kifejtette, hogy először az elhatározásra és szándékra van szükség, ezután tudunk kapcsolódni a lelkünkhöz, illetve érdemes néha csendben, önmagunkkal lenni, mert „ha megkérdezzük a lelkünket, mindig válaszol” – mondta.
Lehet márkát építeni alkotói szabadságból?
„Mérhetetlenül fáraszt, hogy a közügyekkel kell foglalkoznunk” – jelentette ki Molnár Áron, a Loupe Színházi Társulás egyik vezető színésze, aktivista, aki társulatával együtt júliusban petíciót indított a közterületek visszavételéért és a politikai célú gyűlöletkeltés megfékezéséért.
Az idézet A kulturális gondolkodás üzleti értéke című előadáson hangzott el, amin Zsiborás Gergő moderálásával, a színész mellett, Horváth János Antal társalapító és művészeti vezető, illetve Szabó András, a Ziaja ügyvezető igazgatója is részt vett, ugyanis a szépségápolási termékekkel foglalkozó márka kiemelt támogatója a feltörekvő színháznak. Horváth felidézte, egy jól sikerült szentendrei premierjük után szembesültek azzal, nincs pénz a folytatásra, ekkor kezdtek el gondolkozni egy sajátos és fenntartható üzleti modellen, amiben úgy tudnak dolgozni, ahogy az a szakmai standardjaiknak és a lelkiismeretüknek megfelel. Ide vártak aztán céges együttműködéseket, eddig hárman csatlakoztak, köztük a Ziaja. A garázsprojektként indult Loupe közben 70 ezer jegyet adott el, vagyis a modellnek van létjogosultsága.
Forbes Makers Day 2025: Loupe társulat és Ziaja
Forbes Makers Day 2025: Loupe és Ziaja
Bár a szekció fő célja az volt, hogy választ találjanak arra, miként lehet márkát építeni alkotói szabadságból, és milyen értéket teremthet a valódi együttműködés, mégis elengedhetetlen volt a közéleti szál, ugyanis a társulat a már említett petíción túl tüntetést is szervez a gyűlöletkampányok ellen, ami elrettentheti a céges támogatóikat.
Szabó elmondása alapján a Ziaja vállalja, hogy a cégnek hátránya származhat abból, hogy logóstul működnek együtt az – akár – aktivista színészekkel és bízik abban, hogy továbbra is kifizetődő lesz a közös munka. Az eddigi tapasztalatai – noha az együttműködés nagy része nem számszerűsíthető rövid távon – egyértelműen pozitívak. Az igazgató azért elárulta, hogy nem zsákbamacska módra mentek bele a dologba, megnézett két előadást, és azok színvonala miatt kezdtek tárgyalni.
Zsiborás kérdésére válaszolva elmondta Molnár, hogy a szabad színház, színészet, szerelem és szabad ország az értékajánlatuk, majd a közönség tapsát követően kijelentette, hogy ő a választásokig nem lesz látható darabokban, de reméli, hogy 2026-ban már csak a színházzal kell foglalkoznia. Molnár hozzátette, nem normális, hogy ma Magyarországon színészeknek ilyen közéleti ügyekkel is foglalkozniuk, de a vallott értékeik mellett így is kiállnak.
Intuíció vagy túlélés?
„Sokan körülnéznek a hegy tetején és azt érzik, hogy rossz hegyre másztak fel”
— érezhetően hatással volt Karafiáth Balázs purpose sherpa előbbi hasonlata a közönségre, miközben arról beszélt, hogyan találhatjuk meg az életcélunk (40 perces előadását Pál Feri is erre húzta fel: mi az, ami elérendő cél, és mi az, ami nekünk fontos valójában). Mindez a Pszichoforyou alapító-főszerkesztő, Szabó Eszter Judit által moderált beszélgetésen hangzott el, ahol Hodász András trénerrel közösen fejtegették, hogyan tanulhatunk meg bízni a saját érzékelésünkben és találhatjuk meg a belső iránytűt, amely túlmutat a külső elvárásokon, és valóban rólunk szól.
Forbes Makers Day 2025: Intuíció vagy túlélés?
Fejes Bence
„Érdemes odafigyelni a testünkre, hiszen egy nagyon fontos jelzőrendszer” – jelentette ki Hodász András, aki saját tapasztalatát megosztva, elmesélte, hogy akkor kezdte érezni, hogy dolgoznia kell önmagán, amikor először szorongás, alvatlanság lépett fel nála, majd papként, mise közben segítséget kellett kérnie, mert pánikroham fogta el. Ezután döntött úgy, hogy új pályafutást keres.
A beszélgetés végkövetkeztetése az lett, hogy bár a társadalom gyakran nyomasztja az embert azzal, hogy ha nem követi a bevett utat, akkor nem lesz háza, autója, és így nem tekinthető sikeresnek, a megszokott ösvényről való letérés nemcsak félelmetes, hanem felszabadító élmény is lehet.
A kiégés is lehet egészséges
Este hatig futottak a szekciók, így bőven volt miből válogatnia annak, aki eljött az eseményre. A cél végső soron az volt, és ezt azok is magukkal vihetik, akik most kimaradtak, hogy
álljunk meg egy pillanatra és térjünk vissza önmagunkhoz.
A fentieken túl ebben segített például Bán András executive coach és Orosz Réka social media specialist, akik elárulták, hogy a mérgező és eseménydús világban természetes reakció lehet a kiégés, hiszen megmutatja, meddig mehetünk el. Továbbá a Szily Nóra által vezetett A válság az újjászületés lehetősége névre keresztelt előadás is, ahol szó volt arról, hogy az emberek nagy része lelkileg „kövér”, ezért érdemes elkezdenünk igazat mondani önmagunknak. Valamint Pál Feri mentálhigiénés szakember lehengerlő, színpadias előadása, ahol inspiráló példákon keresztül szemléltette, hogyan érdemes reagálni a kihívásokra és megtalálni azt, akik lenni szeretnénk.
Forbes Makers Day 2025: Pál Feri
Forbes Makers Day 2025: Pál Feri
Mindemellett rengeteg workshop közül lehetett választani, illetve a kitelepült standok is sok aktív programlehetőséget nyújtottak, például nyereményjátékkal készült a Ford, kaphatóak voltak Fruzsi Fekete ékszerek, egyedi táskajelölőket lehetett építeni a Legonál és kóstolót adott a Johnny Walker, akiknek köszönhetően Bagdi Bella pszichológus átvehette a legönazonosabb Makers-díjat, miután rá voksoltak a legtöbben a Forbessal közös szervezett szavazáson.
Forbes Makers Day 2025: Bagdi Bella a legönazonosabb Makers
Forbes Makers Day 2025: Bagdi Bella a legönazonosabb Makers