Még mindig nem adott zöld utat a CATL debreceni akkumulátorgyárának kormányzati támogatásához az Európai Bizottság. A késlekedő támogatás hatással lehet a kínai óriás magyarországi terveire is.
Mi történt? Még mindig nem adott zöld utat a CATL debreceni akkumulátorgyárának kormányzati támogatásához az Európai Bizottság, írja a vg.hu. A késlekedő támogatás kapcsán Matt Shen, a CATL németországi és magyarországi gyáraiért felelős ügyvezető igazgató a VG kérdésére közölte, debreceni terveikben 800 millió eurós támogatással számoltak, ha ebben változás lesz, annak valószínűleg lesz kihatása az eredeti elképzelésekre is.
Kontextus. A CATL Debrecenben három évvel ezelőtt évi száz gigawatt óra akkumulátorkapacitás előállítására alkalmas gyártóbázis létrehozását jelentette be, ezt 800 millió eurós támogatás mellett 7,3 milliárd euróból három ütemben tervezte megvalósítani. Az első ütem gyakorlatilag kész, a tömeggyártás azonban különböző okok miatt majd csak jövőre kezdődhet meg. A szállítások célpontja Spanyolország és Németország, azok a helyek, ahol elektromos autókat gyártanak. (Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője közölte, hogy minden Európában jelen lévő autóipari szereplő a vevőjük, kivéve a saját cégcsoportján belül akkumulátorgyártással is foglalkozó BYD-t, amely kínai gyártó, így a CATL egyik legjelentősebb konkurenciájának számít.)
Mi következik ebből? Az akkumulátormodulok összeszerelését már tavaly megkezdte Debrecenben a CATL, és ebből tavaly mintegy hárommilliárd forintnyi árbevétele keletkezett, idén Szilágyi Balázs tájékoztatása szerint 9 számjegyű árbevétel várható immár euróban, a cellagyártás beindulását követően pedig ennek a többszörösével számolnak.
A cellagyártás beindulása azonban, úgy tűnik, egyelőre még mindig várat magára, ami azért is gond, mert a nagyobb hazai hozzáadottérték-arány ettől a tevékenységtől várható.
A szériagyártás elindítását jövő év első negyedévének végére, második negyedévének elejére tervezik.