Mennyi az annyi? Megmérték, mekkorák voltak idén a black friday-kedvezmények. Spoiler: a 70 százalékos szuperakciók korszakának régen vége.
Forbes Checkout hírlevél – iratkozz fel
Ez az írás először az e-kereskedelmi hírlevelemben, a Forbes Checkoutban jelent meg. Ahhoz, hogy jövő kedden már te is megkapd a teljes hírlevelet – exkluzív értesülésekkel, elemzésekkel és a hét legfontosabb híreivel –, kattints ide és iratkozz fel most!
Forbes Checkout Vaszkó Ivánnal – valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve. Kattints a képre és iratkozz fel a hírlevélre!
A gigaakciók korszakának rég leáldozott, az elmúlt évek gazdasági helyzete pedig szürke novembert csinált a fekete péntekből. Erre már korábban is rájöhettünk a Growww Digital nevű digitálismarketing-ügynökség méréseiből. A tavalyi black friday-akciók gyengüléséről a Forbes.hu-n is írtunk.
Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere (a képen) a hét elején megkeresett, hogy Roishopper nevű ár-összehasonlító szolgáltatásukkal idén is megmérték a black friday-kedvezmények tényleges mértékét. És azt is, hogy melyik napon volt arányosan a legtöbb árcsökkentett termék.
A fő tanulságok
1. Idén más dinamikában és korábban kezdtek csökkenni az árak – vagyis nőtt az árminimumra érkező termékek aránya az árcsökkentetteken belül. A legtöbb akció a hivatalos black fridayen, november 28-án volt elérhető: ekkor volt a legtöbb olyan termék, amely az árminimumán mozgott.
Forrás és ábra: Growww Digital
2. Érdemben nem változott a BF alatti árcsökkentések mértéke: a medián -16 százalék volt (tavaly -15), az átlagérték -17 százalék (tavaly -16). A lényeg, hogy már jócskán messze vagyunk a régi idők 50–70 százalékos gigaakcióitól, bár azóta a black friday karakterisztikája, szerepe is megváltozott itthon az év végi ajándékvásárlási szezonban.
„Amíg magas a bizalmatlanság és alacsony a költekezési kedv a lakosság körében, addig az nyer, aki előbb dobja piacra és tovább is fenn tudja tartani az erős ajánlatát”
– mondta nekem pár hete Blaumann Bence, a Rejoy.hu ügyvezetője a Forbes Checkoutban.
3. A vizsgált e-kereskedők 76 százaléka kétirányúan változtatott árat, tehát nemcsak lefelé, hanem felfelé is (vagy fordítva). Tízből egy webshop semmilyen formában nem változtatott árat, 4 százalék pedig emelt is rajta – valószínűleg a szezonon kívüli kategóriák kereskedői.
Forrás és ábra: Growww Digital
4. Az akciós termékek arányát tekintve idén a leggyakrabban leakciózott kategóriák: a játékok (a vizsgált kínálat 53 százaléka), a bútorok (37 százalék) és a műszaki cikkek (37 százalék). A játékok kategóriáján belül tavaly még csak 25 százalék volt a BF alatt akciózott termékek aránya. Sokat elárul a szegmensről, hogy a kereskedők nem kockáztatnak, és inkább nem várják meg, mennyi pénz marad a vásárlóknál decemberre ajándékokra a legkisebbeknek. Cserébe a bizonytalan időkben mi magunk is előrébb hozzuk a kicsiknek szánt karácsonyi költéseinket, nehogy tönkretegyük a karácsonyukat.
Hogyan tovább?
Szabó Laci szerint az elmúlt decemberi adatok azt vetítik előre, hogy idén az év utolsó hónapjában az árak várhatóan már nem lesznek annyira alacsonyak, mint novemberben. Az elmúlt 13 hónap adatai alapján az árak novemberben szoktak az éves minimumra esni, viszont keresési volumenben (értsd, online keresletben) a szezon csúcsa még előttünk van.
„Tehát decemberben már kevesebb jó akció lesz, de e-kereskedői szemmel várhatunk még vásárlásokat.”
A Mastercard SpendingPulse riportja a tavalyi ünnepi szezonhoz (november 1. – december 24.) képest 5,2 százalékos forgalomnövekedést vár a magyar kiskereskedelemben, igaz, a jegybank nagyjából azonos éves átlagos inflációs várakozása mellett. A PwC Magyarország ünnepi méréseiről egy korábbi Forbes Checkoutban számoltam be.
A módszertanról
A Growww Digitalnél az október közepi benchmarkhoz képest november 30-ig vizsgálták az akciókat 330 magyarországi e-kereskedő összesen körülbelül kétmillió termékénél. A mintában adat-hozzáférhetetlenség miatt a black friday-éllovasok nem szerepelnek, de van benne top 10-es webshop, és a magyar e-kereskedelmi középréteget tekintve az eredmények reprezentatívak.