Hogyan lehetne egyensúlyba hozni a magyar sajtófinanszírozást úgy, hogy a végén egy arányos és igazságos rendszer jöjjön létre, ami ráadásul rengeteg pénzt spórol az államnak és közben a közönség érdekeit szolgálja, nem a pártokét? Született egy javaslat, amit érdemes lenne megfontolni.
Mi történt? A HVG publicistája, Tóta W. Árpád vasárnap a Facebook oldalán tette közzé javaslatát a magyar sajtófinanszírozás átalakítására. Egy olyan fenntartható, sokszínű és politikailag független magyar nyilvánosság kialakítását vázolta fel, amely a közönség érdekeit szolgálja, nem pedig pártokét vagy külföldi szereplőkét.
Mi a probléma a jelenlegi modellel? A magyar sajtó finanszírozási válságban van, aminek kettős oka van. Az egyik, hogy a reklámbevételeket a globális techplatformok (pl. Facebook, Google) szívják fel, az előfizetéses modellek pedig csak egy szűk közönséget érnek el, a társadalom nagy részét kirekesztenék az információhoz jutás lehetőségéből. Eközben máshol több tízmilliárd forint állami pénz forrás folyik el a kormányhoz köthető médiumoknál. A kialakult helyzet miatt független közéleti újságok számára a olvasói támogatás mellett a külföldi pályázatokkal próbálnak túlélni.
Mi lenne a megoldás? Tóta W. javaslata egy új, igazságos és politikailag semleges modellt vázolt fel, melynek az első lépése egy Médiatámogatási Alap létrehozása lenne, amelyből az állampolgárok szavazással dönthetik el, hogy mely médiumok milyen arányban kapjanak támogatást. A tervezet szerint a szavazás egy azonosításra alkalmas rendszeren keresztül zajlana (pl. az Ügyfélkapu tökéletesen alkalmas erre), és minden választójoggal rendelkező állampolgár (tehát a nyugdíjasok is) szavazhatnának, akár több médiumot is megjelölve.
Tóta W. számítása szerint az alap már 3-5 milliárd forintból képes lenne kiváltani a külföldi pályázati forrásokat (megoldva ezzel a guruló dollárok/eurók/hrivnyák kérdését), a közönség által fogyasztott és elismert szerkesztőségeknek pedig kiszámíthatóvá válna a működése. Mindeközben pedig az állam jelentős költséget takarítana meg a jelenlegi médiaköltéséhez képest.
Ebben a modellben minden Magyarországon bejegyzett médiavállalkozás jogosult lenne a támogatásra, az online lapok, tévék, rádiók mellett a Youtube-csatornák és a blogok is.
Ráadásul ez a rendszer ösztönözné a minőséget, és amellett, hogy átlátható finanszírozást vázol fel, egyik politikai oldal sem érezhetné magát kiszorítva, mert a támogatás alapja a közönség bizalma.
A javaslatban bőven van lehetőség az ötlet finomhangolására, például a vesztett sajtóperek számával lehetne korrigálni a támogatás mértékét, illetve lehetne az alapnak külön része az új médiaprojektek támogatására, amolyan Kickstarter jelleggel.
Tóta W. Árpád teljes javaslata itt olvasható.