A rendezők 2023-ban kénytelenek voltak összeírni azt a nagyon rövid listát, hogy ki pótolhatná Robert Downey Jr.-t, miután az Oscar-díjas sztár visszalépett egy Amazon-produkciótól, hogy visszatérjen a Marvel univerzumába a mozikba. A készítők tudták: olyan valakire van szükségük, aki egyszerre humoros, akcióhős-alkat és – ami a legfontosabb – valódi sztár. Végül arra jutottak, amire az elmúlt öt évben oly sok streaming-platform: a tökéletes választás erre a szerepre Mark Wahlberg.
„Mindig is úgy terveztük, hogy sztárt teszünk a film élére” – mondja Julie Rapaport, az Amazon MGM Studios tartalomgyártásért felelős vezetője. „Egy olyan arc, mint Mark, biztonságot jelent a nézőknek: ismerik, és kíváncsiak, mit csinál legközelebb legyen szó mozifilmről vagy streamingről.”
Az elmúlt években Wahlberg megállás nélkül ontotta magából a streaming-premiereket. Októberben érkezett a Play Dirty a Prime Video-ra, majd nemrég az Apple TV+-on debütált a The Family Plan 2, ami már a hetedik olyan filmje 2020 óta, ami valamelyik platform exkluzív bemutatója volt – négy különböző szolgáltatónál (Netflix, Amazon, Apple, Paramount+).
Míg korábban a „direkt streamingre” gyártott filmek a karrier hanyatlását jelezték, Wahlberg esetében ez épp ellenkezőleg történt: Forbes-becslés szerint projektenként 20–25 millió dollárt (7–9,2 milliárd forint) keres, és mindez mintaszerűen illeszkedik egy új hollywoodi modellbe.
Régen a filmipar sztárvilágát az határozta meg, mennyire tudott egy színész bevételt generálni a mozikban. Ma azonban – amikor kevesebb film kerül moziba, és önmagában a hírnév már nem garantál sikert – egyre több „majdnem A-listás” színész vált a streaming-platformokra, ahol továbbra is képesek közönséget vonzani, és cserébe óriási garantált gázsikat kapnak.
Wahlberg ott van a listán egyértelműen, olyan nevek mellett, mint:
- Kevin Hart,
- Charlize Theron,
- Jason Bateman,
- Millie Bobby Brown,
- Jennifer Lopez (16,5 millió dollárt kapott az Atlas-ért)
- Jake Gyllenhaal (összesen 23 millió dollár a Road House-ért és az Apple Presumed Innocent-ért).
Eközben a legnagyobb mozisztárok – Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Denzel Washington – streaming-gázsiai elérik a 30-40 millió dollárt (11–14,8 milliárd forint) is.
És mégis, Wahlberg az, aki a legtöbbet dolgozik. 2025-ben két streamingexkluzív szerepe mellett volt egy kisebb, limitált mozibemutatója is (Flight Risk), amely ugyan csak 48 millió dollárt hozott. A Forbes becslése szerint összesen 60 millió dollárt (22,2 milliárd forintot) keresett idén, amivel a 2024-es legjobban fizetett színészek listáján az ötödik helyre fért volna be.
„A streaming legnagyobb sztárja Mark Wahlberg”
Ezt nem más mondja, mint Ari Emanuel, a WME elnök-vezérigazgatója és Wahlberg ügynöke három évtizede – az a figura, aki az Entourage Ari Goldját is inspirálta. Elfogult? Kétségkívül. De a számok igazolják.
A Parrot Analytics számításai szerint minden bevételt egybevéve
Wahlberg filmjei 2020 óta 680 millió dollárnyi globális forgalmat generáltak a streamingplatformokon.
A Play Dirty a premier hetében a legnézettebb volt minden streamingplatformon, három hét alatt 23 millió órát néztek belőle. Az Apple szerint The Family Plan a 2023-as év legnézettebb filmje lett a platformon. A Netflixen a 2024-es The Union épphogy kicsúszott az örökranglista top 10-es mezőnyéből.
2025 első felében a Netflixen 350 millió órát néztek Wahlberg-filmeket – 30%-kal többet, mint Adam Sandlert. A Netflix 170 legnézettebb filmje között hét Wahlberg-főszereplésű film szerepelt, míg más színésznek maximum kettő jött össze (kivéve Denzel Washingtont).
A moziban már nem ő a fő húzónév – de streamingben elképesztően erős
Brandon Katz, a Greenlight Analytics igazgatója szerint Wahlberg inkább „hozzáadott érték” lett a moziban, nem pedig az elsődleges vonzerő. A közönség már a streaminghez köti.
A Greenlight felmérései szerint:
- 41% „moziban is megnézné”
- 54% „streamingen mindenképp megnézné”
Ez utóbbi Tom Cruise (52%) és Dwayne Johnson (56%) szintje.
A Wahlberg által vitt műfajok – akcióvígjátékok, családi komédiák, közepes költségvetésű „guy-with-a-gun” filmek – szinte teljesen eltűntek a mozikból, de a streaming-előfizetők bizonyítottan imádják őket.
A streamingmodell előnye: biztos, nagy összegű buyout
A 2010-es években már látszott, hogy Wahlberg mozifilmjei (Deepwater Horizon, Patriots Day, Mile 22) nem hoznak akkora profitot, hogy komoly bevétel utáni részesedést kapjon. A streaming-platformoknak ezzel szemben van egy nagyon is csábító modellje.
Itt nincs olyan jegybevétel, mint a moziban, amihez a részesedésszerzést kötni lehetne. Erre kitaláltak egy buyout modellt: a platform előre kifizeti annak az értékét, amennyi utólagos részesedést a sztár egy átlagos, mérsékelten sikeres mozifilmből keresett volna. Azaz: kevesebb a kockázat, nagyobb a biztos bevétel.
Wahlbergnek a 2020-as Spenser Confidential volt az első ilyen dealje, hozzávetőleg 24 millió dollárt kapott – és ez meg is győzte: a streaming az ő világa.
Wahlberg különlegessége: univerzális „sztár bérmunkás”
Sandlerrel vagy Kevin Harttal ellentétben – aki saját anyagainak nagy részét maga gyártja, és 2021-ben több mint 100 millió dolláros, négyfilmes Netflix-szerződése óta egyetlen produkciós ernyő alatt futtatja a teljes gyártási láncot – Wahlberg értéke a piacon elsősorban abban rejlik, hogy „bérelhető sztár”.
A Play Dirty-ben például nem producerként jegyzik, és a következő Prime Video-filmjén, a Balls Up című vígjátékon sem lesz produceri kreditje. Épp ez a rugalmasság az, ami rendkívül vonzóvá teszi minden nagy streaming-platform számára – gyakorlatilag bármilyen műfajban.
„Mark Wahlberg tehetsége bekategorizálhatatlan” – mondja Josh Greenstein, a Paramount Pictures társelnöke és a vállalat platformdivíziójának alelnöke.
„Világszinten is óriási mozisztár, globális streaming-sztár, termékeny producer és sikeres vállalkozó. Évtizedek óta képes műfaji határokat átlépő sikereket elérni – a Ted-től a The Fighter-en át egészen a The Family Plan-ig. Röviden: nincs még egy hozzá fogható figura.”
Hát igen, Hollywood kedvenc bérsztárjáról lehet rosszat mondani?