Itt a Forbes heti e-kereskedelmi összefoglalója, a Forbes Checkout: saját webshop 24 óra alatt a Wolttól, magyar szereplő a 11,5 milliárd forintos GymBeam-üzletben, és így borultak ki a franciák a Sheintől.
Forbes Checkout hírlevél #4
Valódi e-kereskedelmi tudás minden kedden Vaszkó Ivántól. Alább a november 25-i hírlevél szerkesztett verzióját találod, de ha jövő héten már az inboxodban szeretnéd látni, akkor kattints ide és iratkozz fel most!
Forbes Checkout hírlevél – e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve Vaszkó Ivántól. A feliratkozáshoz kattints a képre!
Bonjour! A múlt hetet Párizsban töltöttem, hosszú sorokban. Hiába, Disneyland nem jön házhoz. A sorokat meglepően jól szervezték és pörgették szerte a városban, a vidámparkban pedig az üzleti modell része, hogy tízeurós gyorsítójegyekkel kerüld ki a 60 perces várakozást. Úgy láttam, ez utóbbinak nincs nagy divatja, de nem tudom, hogy ez a hagyományokról vagy inkább a vásárlóerőről szól. Vagy csak arról, hogy minden eurócentnek jobb helye van a szuvenírboltban.
Itt egy kép rólam a park bejárata előtt, pont nyitás előtt kezdett havazni:
Fél órával később már a Star Wars hiperszökkenős attrakciója, a sötét termes Hyperspace Mountain hullámvasút tépte le a mosolyom.
Másnap a belvárosban a kritikus kereszteződésnél balra kanyarodtam, pedig jobbra lett volna a BHV luxusház, amely hetek óta az első hagyományos Shein-üzlet botrányos nyitásával köti le a francia közélet figyelmét. A hét idézetét erről a témáról hoztam, de előtte lássunk két exkluzív anyagot az e-kereskedelem világából – és azt is, hogyan vigyázz a számládra black friday alatt és karácsony előtt.
Ez itt a Forbes Checkout 4. száma! Valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve. A korábbi hírleveleket itt találod. Ha jövő héten már e-mailben szeretnéd megkapni, akkor kattints ide a feliratkozáshoz!
First Mile: Webshop 24 óra alatt
Exkluzív – először a Forbesnál olvashatsz róla!
Miki Kuusi, a Wolt finn társalapító-vezérigazgatója 2022-ben. Fotó: Sebestyén László (Forbes.hu-archív)
Digitális kirakatot és QR-kódos rendelést már sokaknál láttunk, de most a Wolt is belép a mezőnybe a villámwebshopjával – és nem csak éttermeknek ajánlja.
A gyorsfutárcég elsőként a Forbes Checkoutnak jelentette be új B2B-szolgáltatását, a Wolt Storefrontot, amivel a webáruház nélküli kereskedő fejlesztés vagy webshopmotor bérlése nélkül, 24 órán belül kész, márkázott felülethez juthat, ahol online rendelést kínálhat.
Gyorsan bevethető, nem igényel komoly beruházást, és a kereskedőnek sem kötelező a Wolt app felületét vagy a futárflottát használnia, maga is megoldhatja a kiszállítást vagy a termék személyes átadását.
A vásárlók az apphoz hasonló felületen rendelhetnek, akár Wolt-fiók nélkül, és fizethetnek készpénzzel is. A kereskedőnek sem kell Wolt-partnernek lennie, a cég azonban a Storefrontra inkább az app kiegészítéseként tekint, amellyel a kereskedő a saját törzsvásárlóit, illetve az appot nem használó vásárlókat érheti el.
A működéssel kapcsolatos kérdéseimre Tausz Péter, a Wolt Drive vezetője válaszolt, aki egyben a Storefrontért is felel.
Nincs indulóköltség, a díjazás pedig forgalomarányos. Van konstrukció, amely csak a tranzakciós költséget tartalmazza (a kereskedő maga dönt a szállítási díj vásárlókkal való megosztásáról), és van, amely a teljes szállítási díjat is tartalmazza (így akár ingyenes kiszállítást is adhat). A kifizetések hetente, forintban érkeznek a kereskedőhöz.
A szolgáltatás önálló adatkezelőként működik, így minden vásárlói adat a kereskedőnél marad, ami a törzsvendégprogramoknak is kedvez. A Wolt nem használhatja fel ezeket az információkat.
Budapesten és környékén a Vaj, a PizzaMe és a Pizza ’O Sole Mio, Debrecenben a Zing Korean Restaurant már használja a Storefrontot. A következő hetekben közel 50 új hazai partner csatlakozik.
A szolgáltatáson belül az Instore funkció QR-kódokat ad az éttermek asztalaira. A vendég helyben rendel és fizet, az étterem munkaerőt és eszközt spórol. Idén a Bazilikánál, az adventi vásáron is tesztelik a sorban állás csökkentésére.
A Wolt globális adatai szerint a Storefront átlagos kosárértéke jóval magasabb az appos rendelésekénél. A Storefront-rendelések 80 százalékát a vásárlók személyesen veszik át, vagyis az új értékesítési csatorna nem kannibalizálja az appos rendelések forgalmát.
A Vaj például tortákra és szendvicsdobozokra használja a Storefrontot. Vagyis azokra a különleges alkalmakra, amikor inkább a kezünkben érezzük biztonságban az árut (de ha kiszállítva kérjük, akkor is autós Wolt-futár hozza ki).
Összességében:
- A Wolt még több vállalkozás számára teszi elérhetővé az e-kereskedelmet. Új fogyasztói csoportokat és vásárlási helyzeteket céloz meg, miközben a piacszerzést is folytatja itthon – egy olyan piacon, ahol az emberek inkább boltba járnak és készpénzt használnak.
- Mindez akkor történik, amikor a mesterséges intelligencia már bárkiből költséghatékony webdizájnert csinál. A Wolt talán az utolsó pillanatokban próbál alkalmazkodni a kereskedőkhöz egy kompromisszumos üzleti modellel.
Korábban partnerségekkel szélesítette elérését a kék táskás cég, például az Emaggal és a Telekommal. Idén egy másik B2B-szolgáltatással a vállalkozói villámhitelek piacára is belépett.
First Mile: Magyar szál egy 11,5 milliárd forintos üzletben
Dalibor Cicman és a GymBeam befektetői – az újak, a PortfoLion és az EBRD mellett az első körös partner 2020-ból, a Crowdberry is képviselteti magát. Fotó: GymBeam
Dalibor Cicman (a nyitókép közepén) nem akart nagyot kockáztatni: az alapító csupán hatezer eurót fektetett a GymBeam 2014-es indulásába. Mára a régió egyik leggyorsabban növekvő fitnesz- és életmódmárkájáról beszélhetünk. 16 piacon van jelen (itthon is), és 2025-ben körülbelül 220 millió eurós bevételt érhet el – ez 2022 óta több mint 38 százalékos éves átlagos növekedést jelent. A vállalat 2015 óta EBITDA-nyereséges.
Dalibor korábbi becslése szerint a cég négy éven belül akár a milliárd eurós forgalmat is elérheti.
A kassai székhelyű vállalat e-kereskedelemre, saját termékekre és technológiai innovációra építette üzletét, erős vásárlói közösséget építve. Ma körülbelül hatmillió vásárlójuk van, és a cég napi 10 ezer rendelést teljesít automatizált raktárából. A Forbes legutóbbi becslése szerint Dalibor vagyona 150 millió euró (több mint 57 milliárd forint), amivel ő a 35. leggazdagabb szlovák, 38 éves korával a legfiatalabb szereplő a szlovák Forbes-listán.
Az excentrikus alapító rendkívül aktívan kommunikál a közösségi médiában. Az ő LinkedIn-oldalán szúrta ki hétfőn elsőként a Forbes.hu, hogy a GymBeam 30 millió eurós (közel 11,5 milliárd forintos) befektetési kört zárt, és emellett egy 80 millió eurós hitelkeretet is kapott. A cég a frissen szerzett tőkével a termelési kapacitását tervezi bővíteni, és a nyugat-európai piacokon szeretne gyorsulni.
A körben két új szereplő vett részt: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), valamint egy magyar szereplő, az OTP Csoporthoz tartozó kockázatitőke-befektető, a PortfoLion. Utóbbi vezette a befektetést, cserébe 8 százalékos tulajdonrészt kapva. Dalibor maradt a többségi tulajdonos 72 százalékos résszel.
Mit mondanak egymásról a felek? „Különösen az tűnt fel, hogy a GymBeamt technológiára épülő platformként látták, és az adatokra, valamint a működés kiválóságára fókuszáltak. Ez a gyors ráérezés a modellünkre megerősítette, hogy megtaláltuk az ideális partnert a globális céljaink eléréséhez szükséges szakértelemmel” – írta nekem az alapító-vezér, Dalibor a döntés hátteréről.
„A központjukban tavasszal tett első látogatásunk során precíz, adatvezérelt működést tapasztaltunk, ami kiemelkedő a közép- és kelet-európai régióban. Rendkívüli, hogy egy alapító már ebben a szakaszban, ilyen volumen mellett is a legapróbb részletekig ismeri a cégét” – válaszolta kérdésemre Nieder Jenő, a PortfoLion vezérigazgató-helyettese (a képen Dalibortól jobbra). Szerinte a fitnesz- és táplálékkiegészítő-piac már most jelentős részesedéssel bír az összes e-kereskedelmi forgalomból, a további növekedés közepette pedig a régiós szereplők is ki tudnak tűnni. „Általában csak erős, piacvezető cégekbe szállunk be, de a GymBeam hírneve és piaci lefedettsége egy jövőbeli IPO-t is elősegíthet valamelyik nagy európai tőzsdén.”
Dalibor szerint az IPO „vonzó lehetőség” lenne a cég mérete szempontjából, de jelenleg a nyereséges növekedés a prioritásuk, és az, hogy piacvezetők legyenek az európai táplálékkiegészítő- és fitneszpiacon, miközben regionális vezetőből páneurópai platformmá kívánnak bővülni. Szerinte jók a kilátásaik, a piac az általános jólétre és a napi egészségre fókuszáló, gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) irányába mozog.
„A régiónkban szerzett működési dominanciánkat felhasználva piaci részesedést szerezhetünk Nyugat-Európában. Míg a helyi versenytársak az ellátási lánc működésével küzdenek, a saját adataink és automatizált logisztikánk, amelyek a komplex KKE-piacokon már bizonyítottak és optimalizáltak, lehetővé teszik számunkra, hogy új régiókba lépjünk, és gyorsabban, megbízhatóbban, költséghatékonyabban domináljunk.”
Témád van?
Történt valami izgalmas a szektorodban? Írj bátran, és beszámolok róla: [email protected]
Smart Mile: A leggyakoribb ünnepi átverések
Elemzések, interjúk, bennfentes történetek az e-kereskedelem világából
November a kötelező körök ideje. Pénzintézetek, e-kereskedelmi szolgáltatók és hatóságok listákban intenek óva a felelőtlen kattintgatástól, az ész nélküli rendelgetéstől és a piros címkés akciók kritikátlan követésétől.
Sok lista önismétlő, de nincs ezzel gond. A nagyotmondó, de halvány akciók és az MI-vel felturbózott csalások világában jó, ha évente átfutjuk ugyanazokat a figyelmeztetéseket.
Főleg az idősebbek miatt, akik a Temu berobbanásával mára szintén beléptek az online vásárlás világába, de tapasztalatlanabbak, sebezhetőbbek, mint a digitális bennszülöttek.
A BiztosDöntés, az Árukereső, az NMHH és az Axios alapján összeszedtem a leggyakoribb online átveréseket black friday és karácsony alatt. E-kereskedőknek is hasznos, hiszen bárki könnyen a bedőlt vásárló szerepébe kerülhet. Egy friss Norton-kutatás is azt mondja: az amerikaiak 62 százaléka valószínűleg azonnal vásárol, ha online ünnepi akciót lát!
1. Hasonmás oldalak: lemásolt, megtévesztő webshopok, amelyek bankkártyaadatot lopnak vagy hamis terméket árulnak – MI-vel percek alatt készülhet klón a Temuról, az Amazonról vagy luxusmárkákról. A Mastercardszerint a vásárlók 72 százaléka hajlandó ismeretlen oldalról rendelni, pedig komoly kockázat, a korábbi szezonokban minden ötödik vásárló nem kapta meg a terméket, és 16 százalék hamisat kapott. Ellenőrizd mindig az URL-t, a lakat ikont a cím előtt és a cég értékeléseit. Gyakori az egy betűben eltérő URL.
2. Kamu ünnepi akciókra hivatkozó adathalász e-mailek: a feladó ismert kereskedőnek álcázza magát, „exkluzív” akciókat ígér, a levelek pedig sokszor hasonmás webshopokra mutatnak. Gyakori a hamis visszatérítési értesítés és a „rendelési problémákról” szóló riasztás is. Az MI miatt már a nyelvtani hibák sem annyira árulkodók. A feladó neve kevés: mindig a domént (a @ utáni részt) ellenőrizd, mielőtt bármire rákattintasz.
3. Csaló sms-ek: „csomagprobléma”, „elmaradt kézbesítés”, „plusz díj” – írja a váratlan szöveges üzenet, majd jön a végén egy hamis csomagkövetési link, ami áloldalra visz, ismert futárcégek logójával. Onnantól rosszindulatú szoftver fertőzheti az eszközt. Könnyű bebambulni, minden sms-t alaposan olvass el.
4. Hamis fizetési felület: a webáruház lehet valódi, a csalók viszont a fizetési oldalt cserélik le. Kártyaadat megadása előtt nézd meg, hogy valódi banki vagy fizetési szolgáltató logóját látod-e (Barion, SimplePay, Apple Pay, Google Pay), és van-e SSL-védelem. A PIN-kódodat soha nem kérhetik.
5. Deepfake közösségimédia-hirdetések: generatív MI-vel valósághű videók készülnek, hírességek arcával és hangjával, nem létező boltok és gigakedvezmények reklámozására. Volt, hogy a csalók Taylor Swift hangját utánozva hirdettek hamis edénykészlet-akciót. A Norton szerint az amerikaiak 54 százaléka vásárolt már ajándékot közösségimédia-hirdetésen keresztül.
6. Ajándékkártyás csalások: az Egyesült Államokban különösen népszerű az ajándékkártya, egy kutatás szerint a vásárlók 72 százaléka tervez ilyet venni. Minden harmadik fogyasztó viszont kapott már olyan kártyát, amin nem volt egyenleg, mert a csalók ellopták a csomagolásból a kártyaszámot és a PIN-kódot, majd aktiváláskor leürítették az egyenleget. Érdemes hiteles forrásból vásárolni, és alaposan megnézni, sértetlen-e a csomagolás.
7. Telefonos csalók: banki vagy hatósági dolgozónak adják ki magukat, „gyanús tranzakciót” emlegetve. Sürgetnek, hogy adj meg adatokat, hagyj jóvá átutalást vagy utalj „biztonsági számlára”. Ilyen nincs: a bank nem kér PIN-t, netbankbelépést, és nincs „biztonsági számla”. Ha bizonytalan vagy, hívd vissza a bankot a hivatalos ügyfélszolgálaton.
8. Ismeretlen csomag: drága, utánvételes küldemény érkezik, amit nem rendeltél. Átvétel előtt mindig ellenőrizd a feladót és a címzettet. Ha biztos vagy benne, hogy nem vársz csomagot, egyszerűen tagadd meg az átvételt. Családtagok vagy kollégák csomagját is csak akkor vedd át, ha tudod, hogy valóban ők rendeltek.
9. Túl jó ajánlatok: a túl agresszív vagy hihetetlen akciók gyakran csalások. Google-özz rá a termékre, vagy nézd meg, mennyiért adják megbízható boltok. Nem csalás, de bosszantó, amikor amikor black friday előtt felpumpálják az árat, majd a leárazás valójában csak a korábbi árat jelenti. Az Árukereső árdiagramja segít követni az árakat, de a rejtett költségekre is figyelj (csomagolás, szállítás, külföldi webshop áfája).
10. Pszichés nyomásgyakorlás: „már csak 3 darab van”, „10 perc múlva lejár az akció” – klasszikus siettetés. Állj meg egy percre: valóban kell a termék? Belefér a költségvetésedbe? Ne dőlj be a sürgetésnek, és nézz körül, máshol nincs-e készleten és jobb áron a termék.
Kihez forduljunk, ha baj van?
- Címzettként csak akkor fordulhatunk a postai szolgáltatóhoz, ha a küldemény kezelésével vagy kézbesítésével van gond.
- Ha a termékkel vagy a teljesítéssel akad probléma, mindig az eladót kell keresni.
- Csalás esetén feljelentést tehetünk a rendőrségen.
- A webáruházakkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi ügyekben a fogyasztóvédelmi hatóság az illetékes, a postai jogsértéseket az NMHH vizsgálja.
- Vagyonjogi igények rendezéséhez a békéltető testülethez vagy polgári bírósághoz fordulhatunk.
Last Mile: About You, Alza, HungarEcomm Stars
A hét iparági hírei és cikkei – gyors áttekintés mindenkinek
Az Aqua-sztori. A múlt heti Checkout kiküldése után érkezett: az ötödik leggazdagabb magyarral is üzletelő nagykereskedő viszi tovább a bajba jutott webshopot.
Miért állt le a fél internet? Múlt héten világszerte bénultak meg oldalak egy cég miatt – pont amikor a legutóbbi hírlevél is kiment, amit szerencsére nem érintett a Cloudflare-bug.
Ez is rólad szól. Több százezer magyar kap kompenzációt az About You-tól megtévesztő akciózás és pszichés nyomásgyakorlás miatt. Repült egy félmilliárdos büntetés is a GVH-tól a magyar költségvetés javára, így összesen több mint egymilliárd forintot fizet a divatkereskedő.
75 milliárd dollár. Ennyit ér a fintech, amit minden ötödik magyar használ – ezzel Európa egyik legértékesebb startupjáról beszélünk. Az Nvidia is beszállt a befektetők közé.
Bizonytalanság. A Temu anyacégének bevételei lassulnak. A kínai filléres óriás igyekszik vásárlókat vonzani, miközben piaci és kormányzati oldalról is nő a nyomás. Ennek ellenére a profit továbbra is erősödik.
Az Alza magyar hangja. Csőre Gábor volt a Telex After vendége, reagált a reklámok miatti anyázásokra is. Amúgy tudtad, hogy minden Alza-országban direkt a South Pak helyi szinkronjának Eric Cartmanjét kérik fel a zöld űrlény hangjához? A cseh verzió hátteréről itt olvashatsz bővebben.
Perzsel a Labubu-láz. Január végéig pop-up boltban is megvehetjük a figurákat. Ide kell menni értük, hátha karácsonyig még arra jársz.
5 billió dollár! 2026-ban mérföldkőhöz érhet a globális e-kereskedelem. Miközben a legtöbb óriás stagnálni vagy csökkenni fog, a TikTok Shop jövőre majdnem 60 százalékkal nőhet az ECDB előrejelzése szerint.
A SEO-nak még nincs vége. Az Adobe felvásárolja a keresőoptimalizálásra szakosodott Semrusht. Ez azt jelzi, hogy a régi csatornákról sem tett még le a piac, a legerősebb játékosok egyszerre tudják majd az MI-alapú és a hagyományos keresési csatornákat hatékonyan összehangolni.
Érdekes stratégia! A 200 éves Clarks cipőmárka tavaly kevesebb cipőt adott el. A cég nem szeretné, ha ez megismétlődne, ezért ezentúl olyan kereskedők piacterein is értékesíteni fog, mint a Shein.
A hét legőrültebb sztorija! A MediaWorld nevű elektronikai lánc véletlenül 15 euróért adott el iPadeket hűségkártyásoknak. Most pénzt követel tőlük, vagy visszaküldésért cserébe visszafizetést és kupont kínál, mielőtt jogi útra terelné az ügyet. Ez ám a jóindulat!
HungarEcomm Stars. Kutatás készült a Growww Digital és szakmai partnerei által alapított díjhoz, ami a 2025-ös lista hátterét mutatja be. Hol tartanak a vezető hazai e-kereskedők?
Kivárnak az Alzánál. A Forbes Checkoutnak elküldött felmérésük szerint a megkérdezett látogatók 58 százaléka csak a megfelelő black friday-ajánlatra vár. A kedvezmény mértéke a fő motiváció (71 százalék), az előre kinézett termék ára már kevésbé számít (25 százalék). Érdekes, hogy a gyorsaság/kényelem és az ingyenes szállítás ilyenkor marginális szempont (2–2 százalék).
Forrás és ábra: Alza.hu
One more thing… avagy a hét idézete
„A Shein valóban forgalmat generál a nagyáruházak számára… vagy csak önmagunkat nyírjuk ki vele?”
Ezt a kérdést Selvane Mohandas du Ménil, a nemzetközi áruházszövetség ügyvezetője teszi fel a Reuters riportjában.
A Shein első üzletnyitása a párizsi BHV plázában komoly felháborodást váltott ki a helyi politikusokból és kiskereskedőkből. A novemberi nyitás után Franciaország ideiglenesen felfüggesztette az online platformot gyermektestű szexbábuk miatt, a kormány pedig most bírósághoz fordul, hogy blokkolják három hónapra a Shein működését az országban. Az eset egyaránt felszította a vitát az alacsony értékű csomagokra vonatkozó európai vámok bevezetéséről.
Párizsban nyilván érzelmi okai is vannak, hogy különösen tartanak az ultraolcsó divatóriástól, elvégre a divat fővárosáról van szó. Féltik a Sheintől a hagyományos üzletek fennmaradását, pedig a Shein-jelenség nem az okozója, hanem már a tünete a globális online kereskedelemnek.
2025-ben a közepes és nagy méretű párizsi plázák még mindig próbálják visszahozni a pandémia előtti látogatószámokat. Kreatív megoldásokkal, lifestyle- és luxusélményekkel, Insta- és TikTok-kompatibilis látványosságokkal próbálnak újra vonzóvá válni egy olyan korban, ahol az infláció átalakította a luxus fogalmát. A Galeries Lafayette közepén álló, több szint magas karácsonyfához és a tetőre vezető panorámalátványhoz negyed-félórás sor kígyózik a folyosókon és mozgólépcsőkön (igen, én is végigálltam).
A BHV a Sheinnel a fiatalabb vásárlókat akarta plázába vonzani. Rövid távon részben sikerült is: a Shein-üzlet nyitásának napján 50 százalékkal nőtt a pláza látogatottsága, és a vásárlók negyede a BHV más termékeit is megvásárolta. Ugyanakkor a látogatók túl magasnak találták az árakat, a marketingstratégia újragondolása miatt elhalasztották a többi francia Shein-bolt megnyitását.
Látszik, mennyire nehéz két ennyire eltérő üzleti modellt közös nevezőre hozni.
A BHV tulajdonoscégének elnöke, Frederic Merlin tisztában van a szektor problémáival és a Shein elleni kritikákkal. De azt javasolja a versenytársaknak, hogy legyenek proaktívak, és alkalmazkodjanak a Sheinhez hasonló új modellekhez. Párizs főpolgármesteri hivatala idén nem engedélyezte a BHV-nek kültéri karácsonyi rendezvények szervezését a „rendkívül vitatott kontextus” miatt.
A francia Society cikke a kínai óriás több mint egy éve tartó agresszív lobbizását mutatja be az országban: influenszerek és volt miniszterek bevonásával, nyomásgyakorlással, PR-trükkökkel.
Le monstre Shein – ezt a magazint a párizsi duty-freeben fotóztam.