Egyedül ugrott fejest az appfejlesztés világába, mára tizenöt fős csapatot vezet. Kovács Máté súgógép-alkalmazása nemzetközi piacvezető lett, cége 2020 óta minden évben legalább 30 százalék körüli növekedést produkál, és úgy látja, idén már a bűvös, 1 milliárd forint fölötti árbevétel is meglesz. Itt azonban nem állna meg: új applikációval próbálná megismételni a diadalmenetet.
Kovács Máté alkalmazásfejlesztőként szerepelt 2022-es 30 sikeres magyar 30 alatt listánkon, ekkor már két éve dolgozva Teleprompter.com projektjén. Az app – amely lényegében a klasszikus súgógép koncepcióját ülteti át mobiltelefonos környezetbe – hamar nemzetközi sikerre tett szert.
Több komoly amerikai tévécsatorna is elkezdte használni, de érkeztek megkeresések a NASA és az Astrazeneca részéről is.
A Teleprompternek mára 300 ezer felhasználója van, leginkább az amerikai piacon. Növekedésüket segíti, hogy bő egy éve elstartolt a webes és az androidos alkalmazás is, így az appot már nem csak az Apple áruházban találják meg az érdeklődők. Most úgy látja, ha a letöltésben nem tudnak ötszörözni, akkor lehet, hogy árbevételben (tavaly a 880 millió forintot közelítette – a szerk.) is lassan elérik a buborék szélét – igaz, korábban több alkalommal hitte azt, hogy nincs tovább, mégis lett.
Itt jön képbe a diverzifikáció: a növekedés fenntartása érdekében Mátéék most egy régi-új koncepcióval, a mesterséges intelligencia által hajtott Chatist alkalmazással rukkoltak elő. De miről is van szó pontosan?
Máté 2017-ben kihívást állított magának: egy éven keresztül nem dolgozik sehol, csak a fejlesztésre koncentrál, és megnézi, hová viszi ez az út. Fotó: Ránki Dániel // Forbes
Ha senki sem fizet elő, akkor is megérte
A Chatist a telefonos alkalmazások ügyfélszolgálatát próbálja hatékonyabbá tenni. „A felhasználónak az a legfontosabb, milyen gyorsan oldódik meg a problémája. A legtöbb cégben mégis megpróbálják a lehető legnehezebbé tenni azt, hogy egy igazi emberrel beszélj. Emiatt mára sokan irtóznak a chatbotoktól” – fogalmaz Máté.
Tervük szerint az OpenAI-alapú mesterséges intelligencia-szoftverük a repetitív kérdéseket fogja megválaszolni. Ha a kérdés nem egyértelmű, akkor az MI egyből egy valódi munkatárshoz fogja irányítani a fogyasztót, hogy megoldják a specifikus problémát. A házon belülről érkező megoldás saját ügyfélszolgálatos elégedetlenségeikre is megoldást nyújt, értékesíteni elsősorban más, applikációval rendelkező cégeknek tervezik.
A telefonos appokat azért is hangsúlyozzák, mert Mátéék szerint ma nincs olyan ügyfélszolgálati megoldás, amely kifejezetten a mobilokra épülne – a legtöbb szolgáltatás webes. Ezt ellensúlyozná a Chatist: az alkalmazásba épített, gyorsabb és gördülékenyebb rendszer szerintük egyaránt vonzó lesz a cégeknek és a felhasználóknak.
„Viccelődtünk a többiekkel, még ha senki sem fizet elő, akkor is megérte, a mostani szolgáltatónknál 20 év jönne ki abból, amit beletettünk.”
Kovács Máté: „A legtöbb cégben a lehető legnehezebbé próbálják tenni azt, hogy egy igazi emberrel beszélj. Emiatt mára sokan irtóznak a chatbotoktól”
Nagyjából 50 és 80 millió forint közötti összeg ment a projektre. „Amikor kiadunk egy új terméket, mindig azt vizionálom, hogy ez duplázni fogja a meglévő számokat. Ha ez mégsem jön össze, és mondjuk csak plusz tíz százalék jön, az is teljesen jó. De érdemes nagyra lőni” – vélekedik Máté.
Utolsó mondata mottónak tűnik. Már első levélváltásunkkor megakadt a szemem egy kijelentésén: reálisnak tartja, hogy tíz éven belül az ország legnagyobb techcégévé váljanak. Ezt beszélgetésünk során is többször megismétli, látszik, hogy nem a levegőbe beszél, hisz mondandójában. A kívülről túlzónak tűnő optimizmus mögött van tartalom is: egy alkalmazása már növekedett olyan tempóban, amire ő sem számított.
„Jelenleg a chatbotokból magas a kínálat, viszont ezek minősége és működési hatékonysága alacsony, így a mobilalkalmazásokba ágyazott ügyfélszolgálat terén egy sikeres üzleti modellel és megbízható technológiai színvonallal tud teret nyerni magának” – mondja a Chatistről Gaál Adrián IT-szakértő. Úgy látja, a projekt innovációját nem az MI használatában, hanem magában a technológiai megoldásban kell keresni: a közvetlenül a platformra épülő, natívan futó komponensek használata lehetővé teszi az erőforrások hatékonyabb kihasználását, ezáltal pedig a felhasználói élmény jelentős javítását.
Adrián szerint az MI-technológiák rohamos fejlődése miatt 10 éves távlatban beláthatatlan a szektor, így csak finomítva – például az egyik szóval kiegészítve – tudná elfogadni Máté következő évtizedre vonatkozó kijelentését.
„Vannak olyan technológiai területek, amik a forrásbőség esetén tovább fogják növelni előnyüket (infrastruktúra), vagy amik váratlanul nagyot nőhetnek (űrtechnológia). Ismereteim szerint jelenleg is zajlanak itthon űrkutatást támogató fejlesztések, amik siker esetén dollár milliárdos értékre ugorhatnak.”
Máté sokáig egyedül fejlesztett, két éve kezdett csapatot építeni – ekkor jött rá, hogy sokkal jobban élvezi ezt, és már korábban is ebbe az irányba kellett volna mennie. Fotó: Ránki Dániel // Forbes
Fülöp-szigetek, Bosznia, Brazília – ez a listája azoknak az országoknak, ahol él Teleprompter-munkatárs Magyarország mellett. Utóbbi azért is fontos, mert a legnagyobb piacuk az amerikai, így fontos, hogy az ügyfélszolgálatos kolléga időzónája megfeleljen ennek.
Máté versenyelőnyként látja a budapesti bázist: a New York-i konkurenciához képest jóval kevesebbért, több emberrel tudnak működni.
A következő évben a meglévő termékek fejlesztése az elsődleges cél, de napirenden van a portfólió bővítése is. Egyelőre nem látja szükségét külső befektetők bevonásának, a cég enélkül is stabilan tud növekedni, sőt: szerinte néhány év múlva a tízmilliárd forintos éves bevétel sem elrugaszkodott álom. „Számomra érthetetlen, ha valaki fiatalon nyugdíjba megy. Most adott a lehetőség, hogy világpiacon versenyezzünk és innováljunk – nincs okom arra, hogy ne csináljam.”