Gwyneth Paltrow, Halle Berry, Naomi Watts és Oprah Winfrey – csak néhány nemzetközi celeb, akik üzletet csináltak a menopauzából. Ami néhány éve még tabu volt, ma már külön iparág, kozmetikumokkal, femtech startupokkal, étrend-kiegészítőkkel, online tanfolyamokkal és menopauzacoachokkal.
Iványi Orsolya menopauza-kutató és -aktivista írása.
A menopauza ma már nem tabu, legalábbis a felszínen nem. Hollywoodban, talk show-kban, vörös szőnyegen, közösségi médiában és reklámokban sorra jelennek meg a nők, akik nyíltan beszélnek a változókor kihívásairól, a hőhullámokról, a szorongásról, az álmatlan éjszakákról, a test és az énkép átalakulásáról. Egy évtizeddel ezelőtt ez még elképzelhetetlen lett volna.
Csakhogy a tabudöntés mögött nem csupán felszabadulás és női szolidaritás van, hanem egy új, gyorsan növekvő iparág is. Már neve is van, menopause gold rush, azaz menopauza-aranyláz, ahol a női test egy természetes életszakasza üzleti lehetőséggé vált.
Iratkozz fel a Forbes Checkoutra!
Elindult új e-kereskedelmi hírlevelünk, a Forbes Checkout – valódi e-kereskedelmi tudás minden kedden Vaszkó Ivántól. Iratkozz fel, hogy te is megkapd a következő hírlevelet!
Gwyneth Paltrow és a luxuswellness
Gwyneth Paltrow (53) 2008-ban alapította Goop nevű márkáját. Hírlevélnek indult, recepteket és életmódtippeket kínált. A márka az évek során fokozatosan vált az alternatív egészség, a hormonális harmónia és a tudatos öregedés szimbólumává, új típusú luxuswellness kategóriát teremtve. Paltrow korán felismerte, hogy a test-lélek kapcsolat és az anti-aging fogalmak tökéletesen értékesíthetők, különösen a harmincöt–ötvenöt éves, városi, felső-középosztálybeli nőknek, akik egyszerre keresnek tudást, biztonságot és kontrollt a testük fölött.
A Goop 2018 körül kezdett el közvetlenül menopauzával kapcsolatos tartalmakat és termékeket kínálni. Erre azért emlékszem pontosan, mert én is akkor kezdtem elmélyülni a menopauza témájában, és meg is örültem, hogy végre egy celeb, aki nyíltan felvállalja a perimenopauzáját és hogy néha megőrül. Ekkor jelent meg például a Madame Ovary nevű étrend-kiegészítője, amelyet a hormonális változások természetes támogatására ajánlott, és a menopauza kezelése hirtelen a modern wellness részévé vált.
A Goop filozófiája világos volt: a menopauza nem orvosi esemény, hanem önfejlesztési lehetőség. A márka világa életérzést adott el:
az öregedés nem a vég, hanem átalakulás, és mindezt lehet stílusosan, természetesen és (persze) drágán megélni.
Los Angeles, 2019. október 15.
Gwyneth Paltrow amerikai színésznõ az Elle magazin 26. alkalommal rendezett Nõk Hollywoodban díjainak kioszóján a kaliforniai Los Angelesben 2019. október 14-én.
MTI/EPA/Etienne Laurent
Gwyneth Paltrow az Elle magazin 26. alkalommal rendezett Nők Hollywoodban díjainak kioszóján a kaliforniai Los Angelesben 2019. október 14-én. Fotó: MTI/EPA/Etienne Laurent
Csakhogy ezzel együtt megszületett a soft science narratíva is, amiben az orvosi kérdések helyét egyre inkább spirituális, energetikai és életmódbeli magyarázatok vették át. A Goop Lab című Netflix-sorozat (2020) ennek volt a csúcspontja, a wellness és a tudomány határán mozgó tartalmak keveréke. Egyszerre volt inspiráló és vitatott. A tudományos közösség többször bírálta a Goopot amiatt, hogy orvosi kifejezéseket használ marketingeszköznek, miközben termékei mögött ritkán állnak klinikai vizsgálatok. Ezért szokták Paltrow-t a pseudoscience capitalism egyik úttörőjének nevezni, mert a Goop tudományos terminológiát (hormon, energia, mikrobiom, DNS, egyensúly) használ spirituális vagy önfejlesztő narratívával keverve, majd prémium termékként értékesít. És nagyon jól csinálja, néha nehéz eldönteni, hogy zseni vagy őrült-e a nő.
A Goop tehát megteremtette a menopause as lifestyle alapjait, elsőként mutatta meg, hogy ez a korábban tabunak számító téma is komoly piaci potenciált rejt. Ezt később Halle Berry, Naomi Watts és Oprah Winfrey vitték tovább.
Halle Berry: a félrediagnosztizált nőből wellnessikon
Halle Berry (59) története tipikus példája annak, hogyan lesz a hiányból narratíva, a narratívából pedig márka. 2020-ban indította el re-spin nevű márkáját, amely a test, az elme és a lélek harmóniáját hirdette. A cél az volt, hogy segítsen a nőknek újrapörgetni az életüket, azaz újrakezdeni, egyensúlyt találni, tudatosabban élni. A tartalmak között meditációs és jógavideók, mentális egészséget támogató programok és inspiráló női történetek szerepeltek.
A menopauza témája csak később jelent meg a márka életében, amikor Berry maga is elkezdett beszélni a saját élményeiről. Éveken át szenvedett perimenopauzás tünetektől – hőhullámoktól, hangulatingadozásoktól, hüvelyszárazságtól –, ám orvosa kezdetben herpeszt diagnosztizált nála.
Ez a félreértés mély nyomot hagyott benne, megélte a szégyent, a tanácstalanságot, majd a felismerést: ha ő, egy Oscar-díjas színésznő sem kap megfelelő információt, mit várhatnak az „átlagos” nők?
A re-spin első éveiben nem vált be üzletileg, a márka elveszett a zsúfolt wellnesspiacon, és csak 2024-ben, a menopauza-kampányok és a női egészségpolitikai diskurzusok felfutásával tudott új erőre kapni. Ekkor Berry már nemcsak mint márkatulajdonos, hanem mint aktivista és közegészségügyi szószóló is megjelent. 2024 elején a Fehér Házban szerepelt az akkori first lady, Jill Biden mellett a Women’s Health Research Initiative elindításakor, majd a Capitol Hillen is felszólalt a Menopause Care and Midlife Women’s Health Act támogatásáért.
Emlékezetes pillanat volt, amikor torka szakadtából azt kiabálta: „I am in menopause!”
Cannes, 2025. május 14.
Halle Berry amerikai színésznõ, a zsûri tagja érkezik a Mission: Impossible: A végsõ leszámolás (Mission: Impossible – The Final Reckoning) címû film bemutatójára a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon 2025. május 14-én.
MTI/EPA/Mohamed Badra
Halle Berry, a zsűri tagja érkezik a Mission: Impossible: A végső leszámolás című film bemutatójára a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon 2025. május 14-én. Fotó: MTI/EPA/Mohamed Badra
A márka mára Respin Health néven működik, és már nem csupán Berry személyes vállalkozása, hanem kockázati tőkével finanszírozott femtech startup, orvosi tanácsadói testülettel és egészségügyi befektetőkkel. A platform előfizetéses modellben (20–55 dollár/hó) kínál programokat, a Menopause care that works”szlogennel. Bár a Respin Health nem mint egészségügyi szolgáltató, hanem mint health coaching rendszer működik (azaz nem diagnosztizál, nem kezel), tudatosan alkalmazza a tudományos nyelvezetet és az „evidence-based” kommunikációt a bizalomépítés és márkaérték növelése érdekében.
A Respin tanácsadói testületében olyan nevek szerepelnek, mint Vonda Wright doktor, az aktív öregedés és mozgásszervi kutatások úttörője, valamint két világszinten ismert tudós, Pauline Maki (University of Illinois) és Lisa Mosconi (Weill Cornell Medicine), akik a menopauza kognitív és agyi vonatkozásait vizsgálják. Ők reprezentálják azt a trendet, amelyben a tudományos szaktekintélyek már nem pusztán kutatóként, hanem brandnarratíva részeként jelennek meg, a bizonyíték-alapú wellness új arcaként.
2025-ben a Respin új szintre lépett, bejelentette stratégiai partnerségét a Pelotonnal, valamint együttműködését a Joylux-szal, a női intim egészséget támogató eszközeiről ismert orvostechnológiai céggel. A Peloton–Respin program az első, kifejezetten menopauzában lévő nőknek fejlesztett, mozgásalapú és adatvezérelt életmódprogram, mondja a weboldal, tudományos nyelvezetbe csomagolva, validált életminőség-mérőkre és több mint száz kutatásra hivatkozva kínál holisztikus menopauza-megoldásokat.
A Joylux-partnerség pedig a Respin női egészségre épülő ökoszisztémáját bővíti tovább, a technológiai integráció révén a platform már intim egészségügyi adatokat, viselkedéses mintákat és életmódbeli visszajelzéseket is képes összekapcsolni a személyre szabott tanácsadással.
A Respin Health így a lifestyle medicine és a digitális femtech határán mozog, ahol a tudomány és a marketing kéz a kézben jár, a bizonyíték-alapúság ígérete nemcsak szakmai hitelességet, hanem piaci előnyt is jelent.
Ezek a partnerségek tovább erősítik a menopauza mint piac narratíváját, a mozgás, a közösség és az önismeret szlogenjei mögött itt is egy fizetős, zárt rendszer épül, ahol a menopauza a subscription economy új termékévé válik.
Berry egyszerre politikai hang és wellnessikon, inspiráló, de ellentmondásos figura. Miközben rendszerszintű változást követel, platformján prémium megoldásokat kínál a menopauzában lévő nőknek. Ő a jelenség tökéletes példája: a nő, aki visszaveszi a kontrollt, és közben a menopauza-aranyláz egyik arcává válik.
Naomi Watts: a menopauza mint wellnessélmény
Amikor Watts 2023-ban nyíltan beszélni kezdett a menopauzáról, sok nő felszabadultan sóhajtott fel: végre egy A-listás hollywoodi színésznő, aki nem a fiatalság trükkjeiről, hanem a változás koráról beszél! A perimenopauzáról, a hőhullámokról, a szégyenről, a zavarodottságról, mindarról, amit a legtöbben titokban próbálnak megélni. Watts története azonban nemcsak inspiráló, hanem tanulságos is és nem feltétlenül úgy, ahogy elsőre gondolnánk.
Ha Halle Berry története a menopauza-aktivizmus látványos, politikai dimenzióját hozta be, Naomi Watts a narratíva másik oldalát képviseli, a luxuswellness világát, és a menopauza nála is a márkaépítés része lett. Watts 2022-ben, Berryhez hasonlóan, saját tapasztalataiból kiindulva indította el Stripes nevű vállalkozását. A kaliforniai Amyris Inc. finanszírozásával létrehozott márka mottója, a We’re Not Invisible (Nem vagyunk láthatatlanok) erőteljes, kollektív üzenetet hordozott, és pontosan eltalálta a korszak hangulatát.
A termékpalettán bőrápolók, probiotikumok, étrend-kiegészítők, testápolók, hüvely hidratálók, mindez letisztult dizájnban, a menopauzát a stílusos öregedés frázisával összekötve.
Csakhogy a Stripes sem ment az elején. A piac 2022-re telítődött, a menopauzatrend még épp csak kibontakozóban, a tudományos háttér pedig gyenge lábakon állt. A cég mögött álló Amyris pénzügyi nehézségei miatt a Stripes hamar eltűnt a polcokról, és sokan temették a márkát. De ahogy Halle Berry is újrapozícionálta a Respint a menopauza hullámra felülve, úgy Watts is visszatért 2024 elején, immár függetlenül, új befektetőkkel, és egy kiforrottabb üzenettel:
a menopauza nem tabu, hanem új kezdet.
Watts nyíltan beszél arról is, hogyan hatott a menopauza a párkapcsolatára, és gyakran idézi azt a történetet, amikor még randizott Billy Cudruppal (a férje), első közös éjszakájuk előtt kiment a fürdőszobába, hogy levegye a hormontapaszt, mert zavarban volt attól, hogy a testén látható a változókor.
Velence, 2025. augusztus 29.
Naomi Watts brit színésznõ a Jay Kelly címû versenyfilm bemutatóján a 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon 2025. augusztus 28-án.
MTI/EPA-ANSA/Riccardo Antimiani
Naomi Watts a Jay Kelly című versenyfilm bemutatóján a 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon 2025. augusztus 28-án. Fotó: MTI/EPA-ANSA/Riccardo Antimiani
Watts kommunikációja is tipikus soft science narratíva, a biológiai változásokat életmódkérdéssé alakítja, a menopauzát pedig wellnessélménnyé. A soft science narratívák azért működnek, mert a nők az orvosi hiányra válaszként a spiritualitásban és esztétikában keresnek biztonságot. A test hormonális működését nem orvosi, hanem pszichológiai és esztétikai térbe helyezik át, mintha a menopauza kezelhető lenne elég tudatossággal, jó bőrápolóval és belső békével. Ez nem bűn, de elrejti a valódi problémát, hogy a menopauza nem pusztán önismereti utazás, hanem biológiai, pszichológiai és társadalmi változás.
Az orvostudomány hiányát a wellnessipar tölti ki, az empátia helyét az életstílus-retorika veszi át, a közösségi tudás helyét pedig márkák foglalják el.
A két színésznő története tulajdonképpen tükörképei egymásnak: két különböző irányból közelítettek ugyanahhoz a felismeréshez, hogy a menopauza óriási kommunikációs és üzleti potenciál.
Oprah: aki összehozta a szereplőket
Oprah Winfrey (71) szerepe megkerülhetetlen a menopauza-forradalomban, de nem mentes a paradoxonoktól. Egyrészt ő volt az, aki a menopauzát főműsoridőbe emelte, az ő Menopause Talk eseményei és interjúi tették lehetővé, hogy milliók halljanak először arról: a változókor nem szégyen, hanem természetes életszakasz, amiről lehet és kell beszélni.
Vendégei között volt Halle Berry, Naomi Watts, Maria Shriver, Sharon Malone és Mary Claire Haver, ő hozta egy asztalhoz mindazokat, akik később a menopauza-narratíva meghatározó alakjaivá váltak. Ez volt az első alkalom, hogy a menopauzáról nyíltan, empatikusan, edukatívan és milliós nézettséggel beszéltek. Ekkortól beszélhetünk valóban kulturális fordulópontról, amit a szakirodalom is így értelmez, például a New York Times, Washington Post vagy a The Guardian, mind úgy hivatkoznak rá: „Oprah’s menopause moment”.
Másrészt azonban Oprah mindig is mesterien mozgott a társadalmi küldetés és az üzlet határmezsgyéjén.
Saját hálózata és a Menopause Talk események, a hozzájuk kapcsolódó online platformok mögött komoly tartalomgyártó és kereskedelmi infrastruktúra áll. Az oldalon ma már menopauzához kapcsolódó ajánlott terméklisták, kiegészítők, étrendek, könyvek is megvásárolhatóak.
Chicago, 2024. augusztus 22.
Oprah Winfrey amerikai médiaszemélyiség, producer beszédet mond az amerikai Demokrata Párt elnökjelölõ konvenciójának harmadik napján a chicagói United Centerben 2024. augusztus 21-én. Az elnökválasztást november 5-én tartják az Egyesült Államokban.
MTI/EPA/Caroline Brehman
Oprah Winfrey beszédet mond az amerikai Demokrata Párt elnökjelölő konvenciójának harmadik napján a chicagói United Centerben 2024. augusztus 21-én. Fotó: MTI/EPA/Caroline Brehman
A gond nem az, hogy ezek léteznek, hanem hogy a menopauza-diskurzus nála is összefonódott az életmódiparral. Oprah ugyanúgy az empowerment nyelvén szól, mint Paltrow vagy Watts, de sokak szerint ezzel akaratlanul is hozzájárult ahhoz, hogy a menopauza piaci termékké vált. Ahogy a New York Times is megfogalmazta: „Oprah megnyitotta a kaput, de az, ami beözönlött rajta, már nemcsak tudás, hanem marketing is volt.” A kritikusok szerint Oprah szerepe épp abban ellentmondásos, hogy miközben társadalmi párbeszédet indított, a platformjai és vendégei között egyre több lett a könyvszerző, termékfejlesztő és influencer orvos. Így a Menopause Talk szimbolikusan ugyan felszabadította a némaságot, de közben piacosította is a párbeszédet. A hatása azonban vitathatatlan.
Menopauza-kapitalizmus és menopauza-aranyláz
A kritikusok azt a jelenséget nevezik menopause capitalismnek, amikor a női test természetes életszakasza üzleti lehetőséggé válik. A tabudöntés és az empowerment mögött egyre gyakrabban jelennek meg márkák, termékek, influencerorvosok, ugyanazzal az ígérettel: „nem vagy egyedül, csak vásárolj nálunk.” Így született meg a menopauza új gazdasági narratívája, amely egyszerre empatikus és piaci.
A 2020-as évek elejére a femtech, a beauty és a wellnessipar felismerte, hogy a menopauza a következő nagy növekedési terület.
A szándék sokszor jó, de a hatás kettős, a menopauza diskurzusa így lassan az orvosi ellátásból az Instagramra, a tudományból a marketingbe költözött. A menopause capitalism látszólag felszabadít, valójában azonban új elvárásokat teremt arra, hogy a változókort is pozitívan, tudatosan és stílusosan kell megélni.
A menopauza mint piac ma már nem elméleti fogalom, hanem gazdasági realitás, még ha a becslések között hatalmas eltérések is vannak. A különböző elemzések attól függően adnak eltérő számokat, hogy mit értenek pontosan menopause market alatt: szűken a hormonterápiát és a kapcsolódó gyógyszerpiacot, vagy tágabban a teljes, középkorú nőket célzó egészség-, wellness- és életmódszektort.
A The Business Research Company és a Grand View Research becslése szerint a globális menopauza-piac mérete 2024-ben körülbelül 17–18 milliárd dollár, és 2030-ra várhatóan 24 milliárd dollárra nő, ami évi öt–hat százalékos növekedést jelent. Ha csak a femtech ágazatot nézzük, a menopauza-megoldások szegmense, például az applikációk, digitális tanácsadások, online programok és személyre szabott egészségügyi szolgáltatások értéke 2024-ben hárommilliárd dollárra becsülhető, és 2030-ra akár 7,5 milliárdra is nőhet, ami már kétszámjegyű éves növekedést jelent.
A tágabb becslések viszont ennél sokkal nagyobb számokat mutatnak. A PreScouter és a Deloitte elemzései szerint a menopauzához kapcsolódó szélesebb női egészségipar, vagyis minden, ami a középkorú nők fizikai, mentális és hormonális jóllétére irányul, a gyógyszerektől a kiegészítőkön át a wellnessszolgáltatásokig, az évtized végére akár 600 milliárd dolláros globális lehetőséget is jelenthet. Ez a szám tehát nem a jelenlegi piacméretet, hanem az elérhető potenciált jelöli, a női egészségben rejlő óriási, eddig alulhasznosított gazdasági térséget.
Míg az egyik adat a jelenlegi valóságot méri, a másik már a jövő ígéretét áraztatja be, a női testre mint növekedési potenciálra. A különbség a kétféle becslés között nem hiba, hanem maga a jelenség lényege. A menopause gold rush éppen arról szól, hogy a piac még formálódik, a határai bizonytalanok, a definíciók rugalmasak, a szereplők sokfélék.
Ami néhány éve még tabu volt, ma már külön iparág, kozmetikumokkal, femtech startupokkal, étrend-kiegészítőkkel, online tanfolyamokkal és menopauzacoachokkal.
A számok ezért nemcsak gazdasági adatokat tükröznek, hanem kulturális átrendeződést is, azt, ahogy a női test és tapasztalat a 21. században újra és újra piaci kategóriává válik.
A menopauza nem niche market
A University College London kutatói 2025-ös tanulmányukban így fogalmaznak: „Az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt a magáncégek és influenszerek száma, akik a menopauzáról szóló információt és támogatást profit célból kínálják. Ez a menopause gold rush.”
Most éppen a piaci robbanás fázisában vagyunk: gyors növekedés, nagy hájp, kevés szabályozás, sok ígéret. Mindenki a figyelemért és a bizalomért versenyez, gyakran tudományos megalapozottság nélkül. Ezért látjuk, hogy ugyanazon a napon a közösségi médiában egyszerre tűnhet fel egy agykutató, egy vaginális hidratáló reklám és egy hormonbarátnak mondott csokoládé a feedünkben, mind valahogyan a menopauzához kötődve.
A kutatás szerint a nők 77 százaléka úgy érzi, hogy csak részben vagy egyáltalán nem kap elegendő tájékoztatást a menopauzáról.
Mivel az oktatás, az egészségügyi kommunikáció és az orvosi felkészültség hiányos, a piaci szereplők töltik be az űrt. A tanulmány szerzői szerint ez a fragmentált és ellenőrizetlen információs tér, ahol az orvosok helyett márkák, az orvosi lapok helyett Instagram-oldalak adnak tanácsot, sebezhetővé teszi a nőket a félrevezetésre, a felesleges kiadásokra és az áltudományos termékek irányába.
Egy nő a kutatásban így fogalmazott: „Mindent, amit a menopauzáról tudok, más nőktől tanultam Instagramon.” Egy másik résztvevő pedig ezt mondta: „Csak azért érzem magam tájékozottnak, mert csatlakoztam néhány Facebook-csoporthoz.”
A probléma nem az, hogy a nők egymástól tanulnak, hanem az, hogy a tudományos, hiteles, elérhető tájékoztatás hiánya miatt ez az egyetlen opciójuk.
A brit kutatók szerint ezért sürgősen szükség lenne nemzeti menopauza-oktatási programokra, ahol a nők bizonyíték alapú, közérthető információhoz juthatnak, akár online, akár személyesen.
A menopauza-aranyláz tehát nemcsak gazdasági, hanem kulturális jelenség is. Egy tünete annak, hogy a női test tudása piaci árucikké vált. A jó szándékú, empowerment retorika és az üzleti érdekek egyre szorosabban összefonódnak, és miközben a láthatóság nő, a valóság sokszor torzul, mert a menopauza nem csak wellnesstermék vagy self-care journey.
A fenti szereplők együtt létrehoztak egy új, globális narratívát, amely a menopauzát trenddé tette, de ez a történet elsősorban azokhoz szól, akik megengedhetik maguknak a menopause-lifestyle-t.
Ezért jogos a kritika, hogy a sztárok által vezetett menopauza-narratívák egyre inkább elit projektként jelennek meg egy szép buborékban.
A celebek elindították a párbeszédet, de a stafétát most át kellene venniük azoknak, akik nem termékeket, hanem tudást és kutatást adnak. A valódi forradalom akkor jön el, amikor a menopauzáról szóló diskurzus kilép a marketingkampányokból, és visszakerül oda, ahová tartozik: az orvosi kutatásba, a munkahelyi egészségpolitikába és a mindennapi nők életébe.