Agglomerációs polgármesterek Lázár Jánostól kérnek magyarázatot a HÉV-felújítás „racionalizálásáról”, Vitézy is beszállt az üzengetésbe.
Mi történt? A szentendrei HÉV-vonal (H5) felújításának jövője körül egyre nagyobb a bizonytalanság: három agglomerációs település polgármestere – Fülöp Zsolt (Szentendre), Leidinger István (Pomáz) és Forián-Szabó Gergely (Budakalász) – nyílt levélben fordult Lázár János építési és közlekedési miniszterhez, hogy megtudják, pontosan mit takar a kormányhatározatban szereplő „racionalizált műszaki tartalom” kifejezés – számol be a HVG.
Részletek. A polgármesterek emlékeztettek: a HÉV az agglomeráció legforgalmasabb közösségi közlekedési eszköze, amelynek korszerűsítését a térség lakói évek óta várják. Szerintük aggasztó, hogy a kormányhatározat ugyan engedélyezte a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzés megindítását, de nem jelölt meg sem forrást, sem felelőst, sem határidőt. A helyi vezetők szerint fontos, hogy az önkormányzatok – amelyek korábban is részt vettek a tervezésben – az új, átdolgozott verzió véleményezésébe is bevonást kapjanak.
Megérkezik Vitézy. A kérdésben Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője is megszólalt. A korábbi közlekedési államtitkár szerint a kormány „lebutított” változatban szeretné újra kiírni a projekt közbeszerzését, méghozzá politikailag kedvező időzítéssel. Úgy tudja, a felújítás legfontosabb elemei – például az akadálymentesítés, a csomópontfejlesztések, a zöldítés vagy a városi integráció – kimaradhatnak, ahogy az esztergomi vasútvonal Batthyány tér felé történő bekötése is lekerülhet a napirendről.
A kormány reakciója. Erre reagált Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, aki szerint Vitézy „fejben XXL-es HÉV-et épít, míg Lázár János a gyakorlatban L-es fejlesztést valósít meg”. Mint írta, az eredeti tervekhez sosem volt meg a szükséges fedezet, és a jelenlegi változtatások a gazdasági realitásokhoz igazodnak. Csepreghy szerint például a 120 méteres szerelvények helyett 110 métereseket szereznek be, hogy ne kelljen teljes állomásokat átépíteni, ami jelentős költségmegtakarítást jelent.