Egy négymilliárd forintos black friday belülről. Exkluzív betekintés a Rejoy ügyvezetőjétől arról, hogyan készülnek, és hogyan rajtolt el a felújított készülékeket árusító webáruház egy hónapos kampánya.
Forbes Checkout hírlevél – iratkozz fel!
Ez a mélyelemzés először a november 4-i Forbes Checkout hírlevélben jelent meg. Valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve: iratkozz fel most, hogy megkapd a következő számot!
Lehet, hogy akciókat tekintve a fekete péntek ma már csak szürke november, de a háttérben ugyanolyan heroikus, több hónapos munka egy black friday kampány végigvitele. Kis b, kis f, hiszen köznevesült.
Az Emag a nagyon kevés szereplők egyike, akik a BF-et egyetlen napra időzítik, és hónapokig készülnek rá. Az Emaghoz köthető, felújított készülékeket árusító webshop, a Rejoy idén már október 31-én begyújtotta a rakétákat, és egy hónapig dübörögnek. Maga az ügyvezető, Blaumann Bence osztotta meg velem, hogyan fest belülről egy ilyen kampány, és hogy mik az első három nap tapasztalatai.
Forbes Checkout hírlevél – e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve Vaszkó Ivántól. A feliratkozáshoz kattints a képre!
Az anyacég, a romániai Flip Technologies először indítja mind a négy piacon egyszerre a BF-et, a felkészülés pedig itt is hónapokat vett igénybe.
Bence szerint a kampány kezdetére több mint négymilliárd forint értékű készlet állt rendelkezésre. Ennek ellenére a termékek 20 százaléka legalább egyszer kifogyott már az első három napban – ezt hétfőre sikerült pótolni.
„Amíg magas a bizalmatlanság és alacsony a költekezési kedv a lakosság körében, addig az nyer, aki előbb dobja piacra és tovább is fenn tudja tartani az erős ajánlatát”
– ez vezérli idén Bencééket. A cél: az impulzív korai döntéshozóktól a havi fizetésre váró felhasználókon át az utolsó pillanatban vásárlókig minden szegmenst elérni. „Az emberek ma már ritkán várnak egy-egy konkrét szolgáltató ajánlatára. Ami ma elérhető, az holnapra már kétséges.”
Innen szép nyerni
Az év végére nem épp a legoptimistább az online piac, nehéz gazdasági környezet, visszafogott fogyasztás, óvatos döntéshozatal jellemzi. A Rejoy így is 10 százalékos növekedéssel tervez idén novemberben a tavalyi, amúgy rekorddöntő hónaphoz képest. Nemrég Bence a Forbes.hu-nak azt is elárulta, hogy 2025-öt 40–50 százalékos növekedéssel zárhatják az előző teljes évhez képest.
Pedig nincs könnyű dolga a cégnek. A Yettel személyében hiába lelt erős stratégiai partnerre, és bár sikerült kilábalni a készlethiányból, valamint bővíteni a szervizt, az online keresési volumen csökkent, miközben nőttek a hirdetési költségek és a fogyasztói árindex. A BF-kampány időzítése sem épp szerencsés: az ünnepnap hétvégére esett, ilyenkor az emberek többet vannak úton, és több időt töltenek a szeretteikkel.
Bence szerint két év alatt teljesen megváltozott a black friday fogalma, nemcsak a fogyasztói környezet, hanem a nagy piaci szereplők tudatos alakítása miatt is. Ez azért fontos, mert így az említett három szegmenst diverz módon tudják kiszolgálni a kampány különböző szakaszaiban.
Például a tavalyi adatok szerint az új iPhone modellek iránti keresés 2024. november első napjaiban majdnem 40 százalékkal alacsonyabb volt, mint a fizetések érkezését követő napokban. Mivel Magyarországon – a Rejoy másik három piacához képest is – sokkal látványosabban formálja a vásárlói aktivitást a fizetésnap, idén úgy számolnak, hogy
a forgalom csúcspontja november 7-én, a fizetésnapot követő napokban várható.
Sok mindenre kell figyelni
Partnerségek terén: még az extrém alacsony margin ellenére is, csökkentett kuponértékkel, de megtartják az együttműködést a Diverzum diákplatformmal a BF alatt (ők nemrég Romániába terjeszkedtek). Az influenszermarketingben – sokan biztosan így találkoztak először a márkával – csúcstámadásra készül a webshop: az influenszereken keresztüli elérést legalább 35 százalékkal magasabbra tervezik egy hónap alatt, mint a tavalyi BF-en.
„Terveink szerint a magyar internethasználók több mint 10 százalékát elérjük kizárólag influenszereken keresztül.”
A háttérben a Rejoy szervize napi közel ezer készüléket újít fel, hiszen kampányidőszakban pláne létfontosságú a garanciális esetek gyors javítása és visszaküldése. Bence szerint az egy hónapos kampányidőszak előnye, hogy jobban kiegyensúlyozza a szervizterhelést, ez pedig lehetővé teszi a minőségi készlet folyamatos utánpótlását.
Ami jól pörög
Ami a százalékokat illeti, döntse el mindenki maga, hogy fekete pénteki vagy inkább szürke novemberi akciókról beszélünk. A Rejoy összegzése szerint a leárazott termékek legalább 10 százaléka eléri a 40 ezer forintos kedvezményt.
Az árkategóriákon belüli éves mozgásokat nézve idén 30 százalékkal csökken azok aránya, akik 120 ezer forint alatti készüléket vásárolnak, miközben 15 százalékos növekedés várható a legnépszerűbb szegmensben, vagyis a 120–240 ezer forint közötti árkategóriában.
Ami a prémium kategóriát illeti, a magyar Rejoynál továbbra is szűk a 360 ezer forint feletti terméket választók köre, de talán a bázishatás miatt is 40 százalékos bővüléssel számolnak ebben a rétegben. Bence szerint
az átlagos kosárérték az első napokban 4 százalékkal meghaladta a várakozásaikat, tavaly novemberhez képest pedig 17 százalékkal nőtt – tehát az infláció üteme felett.
Az első három napban a tavalyihoz képest 13 százalékkal több felhasználó választott csúcsmodellt, vagyis iPhone Prót vagy Pro Maxot. A vásárlók továbbra is a hero, vagyis zászlóshajó termékeket keresi, a konverzió ezeknél 7 százalékkal javult, és az ajánlatok kétszer akkora hatékonysággal futnak, mint az átlagos modelleké. A hero termékeken belül a felújított mobilok közül a 128 GB-os iPhone 13 és a 256 GB-os iPhone 15 Pro Max a legnépszerűbbek. Bence szerint az első három napi forgalom 28 százalékát a hero modellek adták, ez a legmagasabb arány a négy Flip-ország közül.
Bence azt is megemlíti, hogy sosem volt még ennyire népszerű náluk a részletfizetés: legalább 10 százalékos arányban fizetnek részletre a felhasználók a Klarna 0 százalékos THM-ével. Emellett a tavaly novemberi rajthoz képest 64 százalékkal csökkent az ügyfélszolgálati interakciók száma, például a termékekkel vagy a szállítási idővel kapcsolatos érdeklődések.
Ez minden bizonnyal azt is jelzi, hogy a fejlesztéseik javítottak a vásárlás előtti bizonytalanságon, a termékek iránti megválaszolatlan kérdéseken és a kiszállítási időn is.