Számmisztika Lázár Jánossal és a MÁV-val: májusban 18 és 2027, júliusban 54, októberben megint 18, ezúttal 2029-el. A közös nevező? HÉV-szerelvények.
Mi történt? „A mai napon elindítottuk 54 db, egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsonypadlós HÉV-szerelvény beszerzését” – írta ki Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató szerdán Facebook-oldalára. A tender hónapokon át húzódott, most azonban úgy tűnik, megszületett a megegyezés. A MÁV-vezér posztjának nem ez volt az egyetlen üzenete, sőt: hangsúlyozta, hogy az új szerelvények harmadának (18 darab) meg kell érkeznie legkésőbb 2029. december 31-ig.
„Az első 18 új jármű fedezetéül jelentős részben a fel nem függesztett uniós források szolgálnak. Tekintettel arra, hogy ezeknek az IKOP Plusz forrásoknak az időbeli felhasználása rendkívül szigorúan szabályozott, a szerelvényeknek muszáj megérkeznie 2029-ig” – írta.
Mit kell még tudni? Az mindenképpen üdvözlendő, hogy a fél évszázados vasúti szerelvények lecserélése elkezdődik, Lázár János építési és közlekedési miniszter korábbi kommunikációjához képest azonban a mai bejelentés már sokkal óvatosabb vállalás. Lázár májusban arról beszélt, hogy a 18 darab szerelvény 2027-ig megérkezik Magyarországra. Júliusban egy Facebook-videóban már 54 HÉV-kocsi beszerzését vázolta fel – igaz, itt nem szabott időkorlátot.