Nehéz helyzetben a kormány által megmenteni kívánt Ganz-Mavag és a magyar vasúti járműgyártásban kulcsszerepet betöltő Dunakeszi Járműjavító Kft. Mi lehet a kiút?
Mi történt? A Fővárosi Törvényszék elrendelte a Ganz-Mavag International Kft. (GMVI) és a Dunakeszi Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft. felszámolását. Ha valóban bedől a járműgyár, az egész magyar vasút megérezheti – írja a Szabad Európa.
A Dunakeszi Járműjavítóban végszerelték a KISS-motorvonatok középső kocsijait, és számos javítási munkát is végeztek a MÁV-nak. A vállalatnak a felszámolás elrendelésekor 673 alkalmazottja volt.
Mi jöhet most? A cégekhez kirendelt felszámoló biztos dönthet úgy, hogy megpróbálja az államnak eladni a cégeket, vagy megpróbálhatja hagyni a cégeket bedőlni, és egy újba átvinni a vagyonelemeket. Utóbbit nehezíti, hogy a Dunakeszi Járműjavító vagyonának jelentős részét olyan tanúsítványok és licenszek jelentik, amelyek beszerzése egy új cég számára legalább másfél évbe telne.
Több tízmilliárd forintba kerül majd az államnak, hogy ne dőljön be a magyar vasúti járműgyártás és -karbantartás, ehhez pedig lehet, hogy részben, vagy egészben vissza kell államosítani a céget.
Háttér. A járműjavító azt követően került bajba, hogy az orosz partner, a Transmashholding Ukrajna megtámadását követően kiszorult egy 1350 vagonra kötött egyiptomi üzletből. A kocsikat Dunakeszin csak veszteséggel tudták volna legyártani. Nyáron a kormány bejelentette, hogy megmenti a gyárat, később azonban kiderült, hogy ehhez 40 milliárd forintra lenne szükség, ami a lap forrása szerint még a kormánynak is túl drága lehet. A Ganz-Mavag a múlt héten levélben jelezte fizetésképtelenségét a partnereinek.
Kik a tulajdonosok? A Ganz-Mavag International Kft. (GMVI) ötven-ötven százalékban a Magyar Vagon Befektetési Zrt. illetve a CATO Investment Kft. tulajdona 2022 júliusa óta. Mindkét cég mögött jól ismert kormányközeli üzletemberek állnak: a CATO a Habony Árpád köréhez sorolt Tombor Andrásé, a Magyar Vagon Befektetési Zrt. mögött pedig a Solva II. Magántőkealap áll, amely a Mol-hoz, illetve Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető.
A GMVI egy olyan cégcsoport központi cége, amelynek tagja a levélben emlegetett Dunakeszi Járműjavító Kft. is – ebben 2020-ban egy darabig Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter szintén tulajdonos volt és alig szállt be a cégbe 2020-ban, máris nyertek egy 32 milliárd forintos megbízást a MÁV-tól járműgyártásra.