A „fried chicken” olcsó, gyors és nem okoz bűntudatot. Felfutóban a csirke a gyorséttermi piacon, a trend Magyarországra is elért: mire készül a Popeyes és kinek kell felkötnie a gatyáját?
Ha Amerika és gyorsétterem, akkor bizonyára mindenkinek a hamburger jut eszébe, pedig az elmúlt évek a csirke diadalútjáról szóltak a tengerentúlon. A csirkére fókuszáló gyorséttermi láncok kezdik átvenni az irányítást. A Placer.ai legutóbbi jelentése szerint a csirkés éttermek teljesítménye Amerikában már felülmúlja a gyorséttermi szektor más szegmenseit. Az amerikai gyorséttermi csirkeipar bevétele éves szinten átlagosan 5,6 %-kal nőtt, és 2025-re 63,7 milliárd dollárt ért el.
Olcsó, gyors és nem okoz bűntudatot
Az egyre tudatosabban és egészségesebben étkező amerikaiak a vörös húsoktól egyre inkább a fehér húsok, így a csirke felé tolódnak. A csirke alacsonyabb zsírtartalmú, magas fehérjetartalmú és jobban illeszkedik a „balanced diet”, „high-protein” vagy „fitness food” trendekhez. Nem mellesleg jobban viselkedik infláció idején, az ára kevésbé ingadozik, mint a marháé vagy a sertésé.
Az amerikai láncok agresszív terjeszkedésbe kezdtek, a trend pedig átért Európába is, ráadásul elég gyorsan. A csirke ugyanis univerzálisabb húsfajta, nagyon sokfajta ízesítést elbír, így könnyen a helyi igényekre szabható. A KFC, a Popeyes, a Jollibee, a Chick-fil-A vagy éppen a francia BFC (Best Fried Chicken) agresszíven terjeszkedik Európában és Ázsiában.
A „fried chicken” a kényelmi ételek reneszánszának egyik szimbóluma: olcsó, gyors és nem okoz bűntudatot.
Nem csoda, hogy nem csak a helyi szereplők keresik az erős nemzetközi márkákat, hanem azok is egyre bátrabban terjeszkednek. Egy új belépő most a magyar piacon is tovább pörgeti a versenyt.
Jönni akartak, mi meg nyitni
Az első budapesti Popeyes gyorsétterem csütörtöki megnyitása csak a kezdet, országos hálózatot építenek – mondja Sümegi László, a Burger King, a Bellozzo és az Anna Café márkákat üzemeltető Fusion Group Zrt. elnöke, akivel a New Orleans-i eredetű csirkézőlánc Váci úti tankonyháján beszélgettünk a hivatalos nyitás előtt.
A Louisiana állam legnagyobb városában, a spanyol, francia és kreol örökségéről ismert New Orleansban 1972-ben alapított Popeyes az amerikai gyorséttermi szaklap, a QSR (Quick Service Restaurant) Magazine összeállítása szerint 2024-ben a második legnagyobb csirkézőlánc volt árbevétel alapján az Egyesült Államokban a Chick-fil-A után.
A márka a kanadai RBI (Restaurant Brands International) Grouphoz tartozik, amely egyebek mellett a Burger King tulajdonosa is. Az amerikai burgerlánc több mint harminc éve van Magyarországon, a Fusion Group a hazai üzemeltetője, így már jól ismerték egymást, amikor mintegy másfél éve tárgyalni kezdtek a Popeyes magyarországi elindításáról.
„Multi-franchise cég vagyunk, régóta keresünk franchise-koncepciókat, amelyeket sikeresen meg tudunk valósítani itthon. Sokat utaztunk ilyen céllal, és úgy éreztük, hogy egy kiváló minőségű, prémium csirkézőre szükség van Magyarországon. Közben az RBI is megjelent azzal a kezdeményezéssel, hogy terjeszkedne a Popeyes márkájával Európában. Ők jönni akartak a csirkézővel, mi meg pont ilyet kerestünk, így összeértek a szálak” – mondja az indulásról a Forbes.hu-nak Sümegi László.
Sümegi László: „Ugyanazokkal tárgyaltunk, akikkel a Burger King révén régóta kapcsolatban voltunk” fotó: Sebestyén László / Forbes
Körbejárták az Európában már megnyílt éttermeket, beszéltek az üzemeltetőkkel, a vásárlókkal, terméket kóstoltak, és minél jobban megismerték a koncepciót a konyhától kezdve az alapanyagokig, annál jobban beleszerettek. Az elmúlt években Spanyolországban, Svájcban, az Egyesült Királyságban, Romániában, Franciaországban, Csehországban, Olaszországban és Lengyelországban jelent meg a népszerű amerikai lánc.
Az RBI elsősorban azokat a franchise-átvevőket kereste meg, akik sikeresen működtek a saját piacukon. Több helyen is a Burger King üzemeltetői voltak a befutók, akikkel már kialakult egy hosszú távú kapcsolat. Ez történt Magyarország esetében is.
„Ugyanazokkal tárgyaltunk, akikkel a Burger King révén régóta kapcsolatban voltunk, így viszonylag gyorsan ment a megállapodás. Master franchise-díjat fizetünk nekik, ők pedig minden támogatást megadnak ahhoz, hogy sikeresen meg tudjuk nyitni az éttermeket” – mondja Sümegi.
A master franchise azt jelenti, hogy egy partner egy adott földrajzi egységre kapja meg egy lánc üzemeltetési jogait, a Fusion egy országos hálózat kiépítésére szerződött az RBI-jal. Az első egységüket oda vitték, ahol már van két másik éttermük. A Westend az egyik legnagyobb bevásárlóközpont, jó az elérhetősége, sok vendéghez férnek hozzá itt.
Bele kellett húzni az idei nyitáshoz
Háromféle étteremtípus van náluk: a food court, a belvárosi éttermek és a drive éttermek, mindháromnak különböző a struktúrája és más volumenű beruházást igényel. A legalacsonyabb költségű a food court a plázákban, aztán jön a belvárosi, ahol már éttermet kell építeni, a legnagyobb beruházás pedig a drive-helyszín, ahol az útszabályozás és a közművek kiépítése is növeli a költségeket – magyarázza Sümegi.
A következő helyszíneken már dolgoznak, de amíg nincs róluk megállapodás, addig nem kommunikálják, hol nyitnak újabb egységeket.
Sümegi László: „Azt nyitjuk meg, amit eredményesen tudunk működtetni.” fotó: Sebestyén László / Forbes
A Fusion eddig 61 Burger Kinget nyitott itthon, évente négyet-ötöt nyitnak és vannak még városok, ahova belépnének. Ezt a modellt követi majd a Popeyes is? „Azt nyitjuk meg, amit eredményesen tudunk működtetni. Nem az a célunk, hogy minél többet nyissunk minél gyorsabban. Hogyha sikerül jó helyeket megszerezni, akkor többet nyitunk, de ha ez nehézségekbe ütközik, akkor lassabban haladunk” – mondja erről Sümegi.
Minden egyes nyitás hosszú távú elköteleződést jelent, egy drive étterem esetében több évtizedest, mert nagy beruházás. Akkor hoznak ilyen döntéseket, ha gondosan körbejárták és jó üzletet tudnak kötni. Egy étterem nyitása több százmillió forintos tétel, ennél konkrétabbat nem mondhat a szigorú franchise-szerződés miatt.
A szerződést tavaly év végén írták alá, ezért nagyon bele kellett húzni, hogy még idén megnyílhasson az első Popeyes. Külföldre is mentek kollégák tréningezni, majd itthon építettek egy tankonyhát, ami épp úgy van berendezve, mint egy Popeyes étteremben.
Egy extravagáns fenegyerek
A Popeyes 1972-ben indult New Orleansban Alvin Charles – vagy ahogy mindenki ismerte – Al Copeland ötleteként. A gyors terjeszkedés és az egyik legnagyobb riválisának, a Church’s Chicken-nek a felvásárlása óriási veszteséget termelt a láncnak, amely ekkor 2000 étteremmel rendelkezett, csődvédelmet kellett kérni.
A hitelezők kezébe került a cég, és 1992-ben létrehozták az America’s Favorite Chicken Company (AFC) nevű új holdingot, amely a Popeyes és a Church’s Chicken új tulajdonosa lett.
Bár Copeland elvesztette a Popeyest, megtartotta a fűszerkeverékek és receptek jogait: saját vállalata, a Diversified Foods & Seasonings gyártotta ezeket, és szerződése a Popeyes-szel egészen 2029-ig érvényes.
A nagy áttörés 2017-ben jött: a Burger Kinget és a Tim Hortons-t is birtokló RBI 1,8 milliárd dollárért megvásárolta a márkát. Azóta a Popeyes világszerte több mint 4200 éttermet működtet, és a legendás „Chicken Sandwich” révén a gyorséttermi piac egyik legnagyobb növekedési sztorija lett.
A Popeyes nevét nem a spenótevő rajzfilmhős, hanem Gene Hackman Popeye Doyle nevű karaktere ihlette az 1971-es The French Connection című filmből. Copeland azért választotta ezt a nevet, mert rövid, frappáns és „igazi louisianai vagányságot” sugallt.
Maga Copeland egy igazán karizmatikus, extravagáns üzletember volt, New Orleans ikonikus figurája, aki szegény családból indult, a középiskolát sem fejezte be, mégis a csúcsra ért. Merész üzleti húzásai mellett nem vetette meg a luxust, költött is rá rendesen, nagyvilági életet élt, nem véletlenül hívták úgy, hogy Big Al. Négy feleségétől kilenc gyermeke született. New Orleans egyik legismertebb hagyománya lett Copeland éves karácsonyi fényinstallációja Metairie-i villájánál.
Azt még megélte, hogy az általa alapított gyorsétterem-lánc megmenekül, de a nemzetközi sikert már nem, 2008-ban, 64 évesen hunyt el a rák egy ritka típusában. Nevét a róla elnevezett, a rák elleni küzdelmet segítő alapítvány viseli, illetve továbbra is a résztulajdonos a család a ma is működő Coplands étteremhálózatban.
Mit ehetünk majd a Popeyes-ben?
A fő termékük a klasszikus csirkés szendvics (The Classic Chicken Sandwich), amelyben 12 órán át pácolt és kézzel panírozott, cajun fűszerkeverékes csirkemellfilé van, majonézzel, savanyú uborkával, vajas briósban. Ebből, ahogy minden más csirkés ételből, csípős verzió is elérhető. Kétféle prémium szendvics szerepel az étlapon, a BBQ Bacon & Cheese és a Deluxe Sandwich, utóbbi sajtot, salátát és paradicsomot jelent. Kisebb szendvicseik is vannak cruncher néven, szintén többféle verzióban. A csirkemellcsíkokat nem stripsnek, hanem tendernek nevezik, a bites-ok kisebb falatkák, és van még wrap tortillába tekerve és csirkeszárny is.
A hús állaga nagyon különleges a 12 órás pácolástól, és a panír, valamint a pikáns, Dél-Luisianából származó cajun fűszerkeverék is egyedivé teszi. Ennek alapja a cayenne bors – ami valójában chilipaprika-őrlemény – valamint általában a fokhagyma, hagyma, kakukkfű és oregánó, de a Popeyes által használt fűszerkeverék pontos összetétele természetesen szigorúan titkos.
A fő termékük, a klasszikus csirkés szendvics Deluxe változata fotó: Sebestyén László / Forbes
A Fusion budapesti központjában már függővé váltak, gyakran ugranak be szendvicsekért a tankonyhára – mondja Csordás Zoltán sales- és marketingigazgató. Kioszk-terminálokon lehet majd rendelni, készült applikáció is.
Elérhető árakra törekedtek, az alap menü háromezer forint alatt lesz, újratölthető üdítővel, de a szószokért külön kell fizetni. Minden szendvics és csirkerész választható menüben is.
Sok termék, ami az amerikai étlapon szerepel, nem lesz, például a gravy szószos krumplipüré. Az európai kínálatot hozták el az előzetes tesztelések eredményei alapján.
Fejleszteni kell hazai beszállítókat
Sümegi László szerint szeretnének csirkéből magyar beszállítót, de az első étterem nyitása előtt még nem találták meg, időre van szükség a specifikációnak megfelelő gyártót találni. Azt mondja, vannak ilyen hazai üzemek, csak kevés volt az idő, hogy a megfelelő sztenderdeket elérjék és azokat igazolják, megszerezzék a szükséges certifikátokat. A beszállító üzemeket az RBI személyesen ellenőrzi és hagyja jóvá, ez egy hosszú folyamat. Amint lehet, magyar gyártóra váltanak, addig az RBI által már jóváhagyott lengyel beszállítótól érkeznek a pácolt friss csirkék.
Krumpliból hiába akarnak, nem tudnak magyar beszállítót találni, mert az itthon termesztett burgonyafajták nem felelnek meg a gyorséttermi elvárásoknak, a Burger Kingben sem hazai krumplit használnak, hanem lengyelt vagy hollandot és ez így lesz a Popeyes esetében is.
A vajas briós buci is Lengyelországból érkezik, de gondolkoznak rajta, hogy idővel erre is fejlesszenek magyar beszállítót. A zöldségek és saláták viszont hazaiak. A fűszerkeveréket európai beszállítótól kapják. Italok esetében a Coca-Cola termékeket viszik tovább, ahogy a Burger Kingben, de tavasszal érkezik majd egy szezonális innováció, valamint többféle, különleges ízvilágú tejes shake is kapható.
Az elmúlt években egy nagyon jól működő toborzó csapatot építettek ki, amelynek a munkájára most is számíthattak, így sikerült rövid idő alatt felvenni és kiképezni az éttermi dolgozókat. „Nagy volt az érdeklődés, könnyen találtak új munkatársakat” – mondja Sümegi László.
A legnagyobb kihívás, hogy minden nap nagy volumenben ugyanazt a minőséget tudják előállítani, de a több mint harmincéves szakmai tapasztalatuk és a képzési, minőségbiztosítási rendszerük ezt lehetővé teszi Sümegi szerint.
Felpörög a csirkeháború
„Nagyon várjuk, nagy rajongója vagyok a Popeyesnak, én leszek az egyik első, aki enni fog náluk. Sokszor ettem Amerikában, nagyon erős brand, főleg a KFC-nek kell felkötnie a gatyáját”
– ezt már Tóth Simon, a Simon’s Buger társalapítója mondja, akik júliusban léptek be erre a piacra, első csirkés gyorséttermük Travis’ Tenders néven nyitott a pesti belvárosban. Simon szerint egy ismert nemzetközi brand megjelenése jót tesz ennek a szegmensnek, hiába konkurencia, szerinte erősítik egymást, ráadásul a franchise is jó kezekbe került, ezen a területen szerinte a Fusion az egyik legjobb üzemeltető a magyar piacon.
A Westend érthető választás az első étteremre, nem lenne meglepetés, ha a következő egységek is plázákban nyílnának, de Simon szerint lesz drive étterem is, mert a Fusion abban különösen jó, mind kivitelezésben, mind logisztikában.
Simon szerint egy csirkézőnek kevesebb a buktatója, mint egy hamburgerezőnek, annyira erős trend most. Hogy az amerikai trend átért a kontinensre, azt látja a saját számaikon is: a Travis’ Tenders minimális marketing mellett is sokkal jobban megy, mint ahogy számítottak rá.
Simon szerint nem feltétlen a termékekben kell keresni a különbséget a versenyzők között, bár nyilván mindenki azt mondja, az övé a legjobb csirke.
„Ezen a szinten nincs jobb, csak más. A brandépítés a sorsdöntő: hogyan tudnak reagálni a trendekre, hogyan tudják belopni magukat egy generáció szívébe”
– mondja a piacról és az új versenytársakról.
A Popeyes nyitására időzítve a KFC is lépett, és komoly akciót hirdetett, beszédes, hogy kizárólag a Westendben lévő éttermében: féláron adja a csirkemelles szendvicsét a Popeyes nyitásának napjától a hó végéig. Erre még Simonék is rátettek egy lapáttal, a Travis’ Tendersben ezer csirke tendert adnak ingyen és még ajándékokat is osztogatnak csütörtökön.
A Magyarországra érő trend új piacot hoz létre, ahol az új belépőknek örülnek a többiek, de nem jelenti azt, hogy nem akarják legyőzni őket. A Fusion tapasztalata minden bizonnyal jó alap lesz az izgalmas versengéshez.