A BYD és más kínai autógyártók terjeszkedése miatt az európai autógyárak kapacitásai hamarosan feleslegessé válhatnak: szakértők szerint akár nyolc európai üzem is bezárhat a következő években.
Mi történt? Az európai autógyárak átlagosan mindössze 55 százalékos kapacitáskihasználtsággal működnek, és a Stellantis-Alfa Romeo csoport a legrosszabb helyzetben, 45 százalékkal. Fabian Piontek, az AlixPartners németországi igazgatója szerint a BYD és más kínai gyártók egyre nagyobb részt hasítanak ki az európai piacból, ami évi egy-két millió járművel csökkentheti a hagyományos gyártók eladásait, írja a 444.
Egyre nagyobb szeletek a tortából. Jelenleg a kínai márkák piaci részesedése 5 százalék, 2030-ra azonban már 10 százalékra nőhet. A BYD kiemelkedik a kínai márkák között, az elektromos autók piacán már megelőzték a Teslát. A cég szegedi gyára mellett több országban is üzemekkel rendelkezik, saját tengeri flottát üzemeltet, és célja, hogy a 4,6 milliós globális eladási számát gyorsan megduplázza, különösen a külföldi piacokon.
Feleslegessé válnak. Szakértők szerint, ha évente 2 millió új kínai autó lép az európai piacra, akár nyolc európai autógyár is feleslegessé válhat. A gyárbezárások azonban rendkívül költségesek és bonyolultak a nyugat-európai munkavállalói érdekvédelem miatt, így a gyártók inkább kapacitáscsökkentéssel próbálkoznak, mint teljes bezárással.
Kapcsolódó. Az európai autóipar betegségeiről, a kínai terjeszkedésről a közép-kelet-európai autóipar jövőjéről itt írtunk hosszabban.