A RackForestnél tudják, hogy a szerverszolgáltatásaik kulcsfontosságú magyar cégek működését biztosítják. Vállalják is azt a felelősséget, hogy még a nehezebb időkben is a legjobb döntéseket segítsenek meghozni.
Az elmúlt hónapokban olyasmi történt a RackForest szerverszolgáltatónál, amire a cég 2014-es indulása óta még nem volt példa. Gyakoribb lett a szolgáltatások lemondása, a cég növekedési üteme csökkent. Nehéz gazdasági helyzet, belföldi és külföldi bizonytalanság – mondhatnánk teljes joggal. Különben is, mit akar egy cég, amely 11 év alatt 50 millióról 2,1 milliárdra növelte éves bevételeit, és a semmiből a magyar szerverszolgáltatói piac meghatározó szereplője lett?
„Mindenki mondta, hogy most ez van, minden két elment ügyfél helyett egy jön vissza, és örüljünk neki, hogy a RackForestnél eddig soha nem állt meg a növekedés” – Atiyeh Nabil tulajdonos-vezérigazgató
Személyes ügy
Aki azt gondolja, hogy ezzel sikerült is megnyugtatni, az még biztosan nem töltött el néhány percnél hosszabb időt Nabil társaságában. Neki ugyanis ez személyes ügy. Jó példa erre az az eset, amikor még a kezdeti időkben egy alkalommal egy technikai probléma idején 15 percig nem tudta az egyik fontos, friss szerződéssel érkezett ügyfél elérni a céget.
„Azóta nálam csörög a telefon. Ha valaki a rendszermérnököket hívja, és nem veszik fel rögtön, akkor 20 másodperc után átmegy a backupra, és ha még 30 másodpercig nem veszik fel, akkor nálam csörög a telefon. Akkor már mondjuk baj van, és leszúrok mindenkit, de ez máshol nincs így” – meséli a vezérigazgató, aki azt is elmondja, hogy e malőr után az ügyfél közölte, hogy ha nem írt volna alá fix, hároméves szerződést, akkor el is menne a RackForesttől. Nabil előkereste a szerződést, és az ügyfél előtt tépte szét.
„Itt ne legyen olyan ügyfél, aki nem akar itt lenni.”
Ez azt is jelenti, hogy az egész cég arra van felépítve, hogy az ügyfelek valóban szeressenek a RackForesttel dolgozni. Mondani se kell, de az a bizonyos ügyfél azóta is megvan.
Az idők persze közben sokat változtak, a fix szerződések kora már leáldozott, de Nabil hozzáállása nem változott. „Rugalmasság, ügyfélközpontúság, őszinteség. Talán így tudnám összefoglalni, miben emelkedik ki a RackForest. Persze tudom, hogy mindenki ezt mondja, de nem tudom máshogy megfogalmazni: én törődök az ügyféllel. És tudom, mert itt élek, hogy ez Magyarországon egyáltalán nem általános” – foglalja össze a siker titkát a cégvezető.
Atiyeh Nabil tulajdonos-vezérigazgató
Odaállni a döntések mögé
Persze minden törődés, rugalmasság és őszinteség csak addig ér valamit, amíg maga a szolgáltatás is jó minőségű. Szerencsére azonban a RackForestnél ez sem lehet kérdés. Nabil maga is villamosmérnökként végzett, és – kitalálták – ez is személyes ügy a számára.
„Ha én egy ügyfélnek adok három olyan opciót, ami szerintem jó lesz neki, akkor nekem ezek mögé be kell állnom, és onnantól nekem felelősségem is van: ha azt mondtam, hogy Black Friday-kor sem lesz baj, akkor nem is lehet. A beszállítóimtól ugyanezt várom el: tartaniuk kell a hátukat azokért a dolgokért, amiket megígértek.”
A RackForest szerteágazó szolgáltatásokat nyújt. Az évi néhányezer forintos domainnév- és tárhelyszolgáltatástól kezdve a VPS-en (virtuális szervereken), bérgépeken át a legújabb technológiákig, például a Veeam-mentésig, mesterséges intelligenciára kihegyezett szerverekig vagy a Kubernetes megoldásokig kicsi, közepes és jókora cégek összes igényét ki tudják elégíteni.
A stabilitás és a biztonság pedig kulcskérdés, ezért is vannak szétosztva az eszközök három fizikai helyszín között, így biztosítva a megfelelő redundanciát. És erre bizony szükség is van. Nagyjából 16 ezer ügyfele van a RackForestnek jelenleg, köztük többek között a budapesti reptér, számlázóprogramok, bankkártyás fizetési szolgáltatók, erőművi irányítórendszerek, a legnagyobb magyar webshopszolgáltatók, internetes rádiók, call centerek.
„Ha mi megállunk, akkor kinézel az ablakon, és látni fogod. Az emberek nem tudnak fizetni a boltban, nem tudnak számlázni, webshopok ezreiben nem tudnak vásárolni. Ez hatalmas büszkeség, de egyben óriási felelősség, óriási nyomás is. Rengeteg érzékeny adat is van nálunk, ha ezek kikerülnek, abból címoldalas hír lesz” – mutat rá Nabil.
Lehet értelmesen is költséget csökkenteni
De ha minden ennyire jó, akkor miért állt meg a növekedés az elmúlt hónapokban? „Az elmúlt fél évben nehezebbek lettek a gazdasági körülmények, és ez begyűrűzik mindenhova. Látszik, hogy mindenki segítségre szorul, kicsiben-nagyban, mindenki költséget akar csökkenteni” – mondja a vezérigazgató.
És Nabil ebben is segít. Persze a dolog úgy nem működik, hogy a költségek feleződjenek meg, de a szolgáltatás legyen ugyanaz, de lehetőségek azért vannak. Az egyiket éppen a RackForest nagyon széles szolgáltatási skálája adja. „Amikor egy ügyfél bejön, akkor egy nagyon nagy felbontású skálán tudom őt elhelyezni, hogy mire van szüksége. És ezen a skálán kis lépésekkel tudunk fel- és lefelé is lépkedni” – mutat rá Nabil.
Ez a gyakorlatban mondjuk azt jelenti, hogy bérszerverekről átmegy a cég virtuális gépekre, vagy három szerver helyett marad csak egy. Nabil azonban figyel arra, hogy visszafelé is legyen út. „Ha már egyszer kifizettek több százezer forintot arra, hogy beleépítettünk redundanciát a rendszerbe, akkor az maradjon is meg – és úgy oldjuk meg, hogy adott esetben néhány óra alatt vissza tudjuk állítani a fizikai gépeket, ne vesszen el a pénz és az idő, amit már belefektettek egyszer.”
Sokat lehet spórolni a szezonalitás jobb kihasználásával. Köztudott, hogy sok webshop forgalmának jelentős része érkezik november–decemberben, miközben augusztusban alig vannak vásárlóik. Sok szolgáltatónál ezt úgy oldják meg, hogy egész évben a csúcsteljesítmény alatt bérelnek szolgáltatást, ami aztán jó esetben elbírja a csúcsidőszakot is.
A RackForest mást kínál. „A webshopoknak azt szoktuk javasolni, hogy egy könnyen bővíthető, elosztott rendszerük legyen, ami kicsivel az átlag felett van, tehát azért elbírja, ha indítanak mondjuk egy nagyobb kampányt év közben. Aztán október környékén vagy ők szólnak vagy én szólok, hogy akkor pakoljunk még hozzá három-négy szervert” – mondja Nabil, hozzátéve, hogy ilyen kisebb-nagyobb hullámzások minden cégnél vannak, és a RackForestnél mindig megtalálják a módját, hogy ezeket felismerjék és kihasználják a költségek csökkentésére. De akár régi, akár új ügyfélről van szó, a lényeg az, hogy a RackForest, és személyesen Nabil segít meghozni a legjobb döntést.
„Tizenegy év alatt mi már tényleg mindent láttunk, és én el tudom mondani, szerintem mit kéne csinálni, milyen zsákutcát kéne elkerülni. Azt szoktam mondani, hogy ez egy maraton, hosszútávra kell gondolkodni. Nem tudunk döntést hozni az ügyfelek helyett, de meg tudjuk adni a támogatást ahhoz, hogy a lehető legjobban tudjanak dönteni.”
Aki nem hiszi, annak csak azt tudjuk javasolni, hogy járjon utána. Nabil is ezt javasolja. „Én azért szeretek ezekkel az erős, jó, magyar cégekkel, és nem a globális multikkal dolgozni, mert mi is ilyenek vagyunk. Pontosan ismerem a problémáikat, mert mi is ugyanazokkal küzdünk. És a cégvezetők tudják, hogy ha felhívnak, akkor együtt tudunk gondolkodni, és segítek nekik jól dönteni. Az új ügyfelek legnagyobb részét a hírnevünk hozza ide. Azt hallják, hogy nálunk felveszik a telefont hétvégén és éjszaka is, és segítünk nekik, ha pedig valamit elszúrunk, akkor elismerjük. Szóval én csak azt tudom mondani, kérdezzenek rólunk, aztán keressenek meg, és beszélgessünk!”