A kormány egyik kedvenc építőiparosának vagyona átlépte az egymilliárd dollárt. Hogyan jutott Szíjj László Tiszakécskéről a világ leggazdagabbjai közé?
Megjelent a Forbes legfrissebb listája a leggazdagabb magyarokról! A listát itt böngészheted.
Szíjj László vagyonát 416,1 milliárd forintra becsültük 2025-ben, ezzel ő lett az ötödik leggazdagabb magyar. Vagyona idén először lépte át az egymilliárd dollárt, a Duna Aszfalt vezére ezzel kvalifikálta magát az amerikai Forbes globális milliárdoslistájára is, amin már hat magyar dollármilliárdos szerepel.
Mészáros Lőrinc volt az első, aki úgy kapott globális státuszt 2019-ben, hogy vagyonának túlnyomó részét állami hátszéllel szerezte. Szíjj László (aki Mészáros közeli és gyakori üzlettársa) Duna Aszfalt Zrt.-je szintén igazi tenderbajnok, kiemelt beruházások és állami koncesszió nyertese, így Mészáros után Szíjj már a második olyan dollármilliárdos, akit a Nemzeti Együttműködés Rendszere termelt ki magából.
Politikusi kezdetek
A Duna Aszfalt Zrt. jogelődjét, a Vakond Út-és Építőipari Kft.-t 1990-ben alapította Szíjj és egykori üzlettársa, Varga Károly (a 2019-es listán még 43,5 milliárd forintos becsült vagyonnal a huszonkilencedik helyen szerepelt). Ugyanabban az évben, amikor Szíjj szülővárosa, Tiszakécske polgármestere lett. A politikusi karrier nem tartott sokáig, Szíjj 1992-ben lemondott a posztjáról, és 1996-tól már Duna Aszfalt néven építette az építőipari cégcsoportot, aminek máig ez a zászlóshajója és legértékesebb vagyoneleme.
Varga tulajdonrésze először 2015-ben csökkent a cégcsoportban, és Szíjjhez már akkor kezdtek átvándorolni az értékesebb darabok, többek között a Duna Aszfalt százszázalékos tulajdonrésze. A duó aztán 2019-ben vált szét, azóta Varga már nem szerepel az ötven leggazdagabb magyar között, Szíjj viszont közel megnégyszerezte az akkor még 106 milliárd forintra becsült vagyonát, és a cég vezetésébe azóta két lánya is beszállt.
A Forbes magazin 2025. októberi számának címlapja. Dizájn: Kenczler Marci
A portfólió
Szíjjre már a múltban is igen sok mindent mindent rá lehetett bízni. 2022-ben az állami autópálya-koncessziót Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető magántőkealapok kapták meg 35 évre. Ugyanebben az évben a Duna Aszfalt Zrt.-hez került a Dömper Kft. a korrupciós botrányba keveredett Völner Pál családi érdekeltségéből. Simicska Lajos bukása után pedig Szíjj lett az addig is állami százmilliárdokat kapó, emblematikus Közgép vezére.
Az építőiparon túl is feltűnt ideig-óráig számos iparágban. Tulajdonrésze volt klímás cégekben (CLH Klímaszerviz Kft. és CLH Hűtés- és Klímatechnikai Kft.), de övé volt a búzakeményítőt gyártó cégének, a Viresolnak is a harmada, mielőtt Mészáros Lőrinc kivásárolta 2023-ban. Sőt, a német kézből a Mészáros-körbe, majd onnan újra kikerülő Mátrai Erőművet üzemeltető Status Power Investben is tulajdonostárs volt.
Ikonikus exit volt még az MBH bankóriás egyik alapeleme, az MKB-üzletrésze is, amit Szemerey Tamástól vett meg az NHB Bank csődje után, majd egy Száraz Istvánhoz kötődő magántőkealapnak adta át.
De vissza az építőiparhoz. A Duna csoporthoz olyan projektek fűződnek, mint a 259 milliárd forint összköltségű mohácsi Duna-híd, a budapesti déli összekötő vasúti Duna-híd, egyik első projektjük volt a kecskeméti Mercedes gyár néhány kivitelezési munkája is, de a jelenleg épülő összes autópályát és gyorsforgalmi utat is ők viszik a Mészárossal elnyert koncesszióban. Földmunkákkal és közműépítéssel is foglalkoznak, Szekszárdon, Miskolcon és Szatmárnémetiben is végeztek szennyvízhálózat-építési és rekonstrukciós projekteket.
A G7 nyári gyűjtése szerint a Duna Aszfalt Zrt. volt a legtöbb nyereséget termelő építőipari cég 2010 és 2024 közötti, összesített adózott eredménye alapján,
amit a lap közel 200 milliárd forintra szummázott.
Külföld
Mészároshoz hasonlóan a Duna csoport intenzív külföldi terjeszkedésbe is kezdett az elmúlt egy-két évben, és több mint harmincmilliárd forintot költött akvizíciókra. 2025 elején megállapodást kötött a romániai Euro Strada megvásárlásáról, előtte a cseh Valcano többségi tulajdonrészét, valamint egy jelentős lengyel szereplőt vett meg.
Szíjj egyébként igencsak kerüli a nyilvánosságot, nem ad interjúkat, maximum a luxusjachtját fotózzák le az adriai partokon. Utoljára 2023-ban adott interjút az akkor már kormányközeli körökbe tartozó Indexnek, amiben többek között elmondta, hogy
az elmúlt évtizedekben gazdaság sosem volt fehérebb, mint jelenleg, és azt is, hogy a közbeszerzéseken bárki elindulhat, hiába szeretik rásütni azt a bélyeget, hogy az ő vagyona a közbeszerzésektől lett ekkora.