Nemrégiben mutatták be a szélesebb közönségnek az Audi A6 e-tron Sportback modelljeit, amit egy Münchentől Győrig vezető közel háromnapos túrán a Forbes.hu is tesztelhetett. Az ára miatt sosem lesz népautó, de az ingolstadti mérnökök magasra tették vele a lécet. Menetpróba.
Megjelent a Forbes legfrissebb listája a leggazdagabb magyarokról! A listát itt böngészheted.
Miközben a gyár éppen a Formula 1-be készül, a modern Audi történetében először, sem a belsőégésű, sem az elektromos motorok fejlesztése nem áll le – hogyan is állhatna le egy olyan turbulens időszak közepén, mint amilyet manapság él meg a világ autógyártása. Miközben Európában néhány éve minden az elektromos autókról szólt, 2025-re mintha kicsit csökkent volna a lelkesedés – de
a kevésbé dinamikus növekedés még mindig növekedés, csak éppen a lendület hagyott egy kicsit alább.
Elektromos autó és elektromos autó között is nagy különbségek lehetnek, jól tudják ezt a német gyártónál is. Korábban is vezettem már modelljüket, egy körülbelül ötéves Q8-at, de az még nem az új, már a kezdetektől csak EV-k számára tervezett platformra – hivatalos nevén: PPE, azaz Premium Platform Electric – épült. Laikus számára ez a betűszó talán nem mond sokat, a két kocsi között mégis fényévnyi a távolság, nyilván az új javára.
Jellegzetes a színre fújt „hűtőmaszk”. Fotó: Forbes.hu
Az elmúlt években annyit fejlődött az akkumulátortechnológia, hogy a régi modellek a hatótávot tekintve a kanyarban sincsenek. De hogy az új modell hatótávolsága mit tud, az még az útra velünk tartó nemzetközi autós szakírókat is meglepte. De az A6 e-tron nem csak ezért jó autó – alább a legerősebb három és az egyetlen gyenge pontja.
Lámpák a csúcson
Egy olyan világban, ahol teljesen általánossá vált a másik pofátlan másolása, az összelopott design, különös kuriózum egy olyan márka, ami évtizedek óta mindig csak pont annyit változtat az arculatán, hogy a modellek messziről is felismerhetőek maradnak, önazonosak, és mégis naprakészek. Ingolstadtban kifejezetten népes designercsapat dolgozik, akik nem az autóipar leglegvadabb ötleteivel jönnek elő, hanem mindig az előző arculat egy kicsit még tovább tökéletesített verzióival.
Detail,
Colour: Siam beige metallic
A második generációs Mátrix LED-es fényszóró vezérlőrendszere arra is képes, hogy felismerje a szembejövő járművet, és kitakarja éppen azokat a LED-eket, amelyek a szembejövőt elvakítanák. Fotó: Audi
Ebbe a sorba illeszkedik az A6 e-tron is. A modern Audik talán legjellegzetesebb eleme a lámpa, hátul a digitális OLED, elől a második generációs Mátrix LED-es fényszórók jelenti. Utóbbi nemcsak a gyors kanyarokban jön jól, de a rendszer arra is képes, hogy felismerje a szembejövő járművet, és kitakarja éppen azokat a LED-eket, amelyek a szembejövőt elvakítanák. Hát igen, lámpa és lámpa között is van különbség.
Ami viszont új, azt a két lámpa között, a teljes hátsó részen végigfutó fénycsík közepén érdemes keresnünk:
ez a világító hátsó embléma, először a márka történetében. Bevallom, hogy – talán az ázsiai kópiák miatt – nem vagyok az ilyen világítós izék kritikátlan rajongója, de itt valahogy sikerült eltalálni azt az arányt, hogy az összhatás látványos lesz, de mégsem vásári.
Detail,
Colour: Siam beige metallic
A világító márkajelzés most először jelent meg a márka modelljén. Fotó: Audi
Az új A6 e-tron se nem kicsi, se nem könnyű, de a kocsi formája szembemegy a SUV-őrülettel, és ennek csak örülni lehet. A magasra épített, nagy hasmagasságú, viszonylag nagy légellenállású szabadidős terepjárók az irracionalitás és a pazarlás szimbólumai, és ebben a közegben üdítő látvány egy még mindig nagy, de alacsonyabbra épített karosszéria.
Nagyautós érzés
Az elektromos és az utazóautó szavak ritkán szerepelnek egymás mellett, és ez nem véletlen. Léteznek autók rövidebb és hosszabb hatótávval, léteznek abszolút kényelmetlen és kényelmesebb kocsik, de a két tulajdonság ritkán találkozik egy modellben. A kocsiban egyszerre van meg a dinamika és a menetkényelem, amit a kínai gyártóknál – így egyszerre – biztosan nem találunk meg.
Interior
Gombok helyett kijelzők, sportosra hangolt kormány, kényelmes ülések. A belső teret a hajlított MMI panoráma-kijelző uralja. Fotó: Audi
Az A6 Sportback e-tront mint minden idők legáramvonalasabb Audijaként hirdeti a gyártó – és valóban, a 0,21-es légellenállási együttható nemcsak az ingolstadti autók között, de a teljes Volkswagen-csoporton belül a legjobb adat. (Talán érdemes hozzátenni, hogy a kombiverzió, az A6 Avant e-tron 0,24-es légellenállási együtthatója a kategóriájában szintén a legjobb értéket jelenti.)
Ez a találkozás nem a bajor hegyekben történt. A sportback verzió esetében 627 és 756 kilométer közötti hatótávot ígér a gyártó, és a tesztjeink alapján megalapozottan. Fotó: Audi
Ezzel, és persze a szigetelés minőségével függ össze, hogy a menetzaj 130-as sebességénél szokatlanul alacsony szinten marad, de ennél tempósabban haladva is kellemesen beszélgetünk. A duplaüvegek, a felfüggesztés, a kényelmes ülések miatt egészen nagyautós érzésünk támad, és erre a mérnökösek tudatosan ráerősítettek az olyan részletekkel, mint az ajtóbehúzó rendszer vagy a szükségesnél talán egy mérettel nagyobb kerekek.
Az aksi tovább bírja, mint amennyit az utasok képesek kényelmesen ülni
És akkor jöjjön a lényeg. Néhány éve az elektromos autózásban a töltés egy esemény volt, ami köré – kis túlzással – az egész utat kellett szervezni, ha nagyobb távra indult az ember.
Városi közlekedésre, ingázásra már eddig is tökéletes volt egy elektromos autó, de Európa-túrára már kétszer is meggondolta az ember, hogy nekiinduljon-e.
Mi az akkumulátort 8%-ra merítettük, ami további 42-re elegendő hatótávot jelentett, de megtehettük, hiszen Ausztriában tényleg minden sarkon van egy töltő, így mindezt nem éreztük kicentizésnek. A 800 voltos rendszer rendkívül hatékony töltést tesz lehetővé, így ezt az alaposan lemerített aksit mindössze 18 perc alatt töltöttük vissza 75 százalékra, de úgy, hogy gyorsabb is lehetett volna, csak a töltő limitálta kicsit a folyamatot.
Static photo,
Colour: Glacier white metallic
Markáns, mégsem tolakodó a hátsó lámpa. A fekete sáv az akkuk alacsony pozícióját szimbolizálja. Fotó: Audi.
De ami talán a legjobban tetszett az autóban, az a valódi egypedálos vezetés. Már a korábbi modellekben, így a Q4-ben is volt regeneratív fékezés, de nem ilyen jó, mint ebben. A váltó B állásban tökéletesen teszi a dolgát, és a legjobb az egészben, hogy többféle regeneratív fékezés közül választhatunk. Mi a legerősebb visszatáplálást választottuk, és több mint 700 kilométert tettünk meg úgy, hogy talán ha ötször kellett rálépni a fékre.
Röviden, az új A6 e-tron egy kompromisszummentes utazóautó,
aminek hatótávja az aksinak, a légellenállási együtthatónak, a rengeteg aerodinamikai fejlesztésnek, az egypedálos vezetést kényelmessé tevő regeneratív fékezésnek köszönhetően tényleg akkora, hogy egy hosszabb úton sem kell kényszerű szüneteket beiktatnunk. Az aksi tovább bírja, mint amennyit az utasok képesek kényelmesen ülni, így ha tippelnem kellene, a jövendőbeli tulajdonosok gyakrabban fognak megállni, mint ahányszor az aksit tölteni kell.
Az ár
És igen, itt érkezünk el az autó egyetlen „gyenge” pontjához, az árhoz. Listaára 27,8 millió forinttól indul, de ez sportkivitelben, erősebb motorokkal, különböző extrákkal könnyen még feljebb csúszhat, az S6 Sportback e-tron listaára jelenleg 42,8 millió forint. Nem vitás, hogy ez az autó lesz a felsővezetők, cégtulajdonosok egyik elsőszámú választása, mert méretben, komfortban, hatótávban egyelőre nem sok minden veszi fel vele a versenyt, ha egyáltalán fölveszi.
Dynamic photo,
Colour: Glacier white metallic
A hatalmas napfénytető belülről sokat tágít a téren. Fotó: Audi
Összességében az A6 e-tron kiforrott, részleteiben is kidolgozott elektromos autó, gyermekbetegségek nélkül. Ilyen árral népautó sosem lesz belőle, de azért az ország leggazdagabbjai közé sem kell tartozni, ha valaki egy ilyet szeretne a garázsban tudni.