A Futni mentem és a Szenvedélyes nők után kiderült, mi lesz a sikeres producerpáros következő filmje. Ezúttal Herendi nélkül dolgoztak, de ugyanabban az üzleti modellben, állami támogatás nélkül. Na, de mit jelent a kormányközeli TV2 médiapartnersége a Beléd estem című független filmre nézve?
A közel 740 ezer mozinézős Futni mentem és a most ősszel debütáló Szenvedélyes nők után a következő projektjéről is lerántotta a leplet a gyártócég, a Vertigo Media. A Beléd estem Tiszeker Dániel rendező (Sohavégetnemérős, Nagykarácsony, Nyugati nyaralás) romantikus vígjátéka, főszereplői Rujder Vivien (Hunyadi), Szabó Kimmel Tamás (Lefkovicsék gyászolnak), Pokorny Lia (Nyugati nyaralás) és Bányai Kelemen Barna (Futni mentem), de felbukkan a filmben Hernádi Judit, Szulák Andrea, Ábel Anita, Falusi Mariann, de még DJ Dominique, vagyis Várkonyi Attila is.
A történet szerint Eszter, a sikeres színész egy baleset után amnéziás lesz, és azt hiszi, hogy a kilencvenes években él, fodrászként, és szerelmes a filmben játszó partnerébe, Bálintba. Környezete kénytelen fenntartani ezt az illúziót, miközben a valóság és a fikció egyre zavarosabban fonódik össze, megnehezítve az életét és a kapcsolatait.
A Beléd estem első előzetese hétfőn jött ki. Bemutató február 12-én, azaz Valentin-naphoz időzítve, mozis randikra célozva, ezen tehát nem múlik.
A Futni mentem-modell
A film ismét közvetlen állami támogatás nélkül, a Nemzeti Filmintézeten (NFI) kívül, független filmként készül el. Producerei a Futni mentem és a Szenvedélyes nők után újra Kárpáti György és Berta Balázs, akik ezúttal nem a sikerfilmes rendezővel, Herendi Gáborral dolgoznak ugyanabban a modellben, amit a 2025. márciusi Forbes-címlapsztoriban is bemutattunk.
Ebben a címlapsztoriban írtunk arról, hogy a producerek középtávon mindig is egy többfilmes stratégiában gondolkoztak, hogy bizonyítsák, életképes a Futni mentem-féle üzleti modell. Aminek az egyik sajátossága egyben a legnagyobb hátránya is: a legnagyobb kurzusfilmekhez képest aligpénzből kell forgatni, leginkább piaci ár alatt csatlakoznak a közreműködők, és sok szívességen kell alapulnia a produkciónak.
A Futni mentem folytatása kapcsán is ez a legnagyobb dilemmája a producereknek. Ahogy korábban a Forbesnak elmondták, szerintük az első rész sikere után minden közreműködőt rendes, piaci árak illetnek. Csakhogy ez szerintük dupla akkora költségvetést igényelne, és csak sokkal magasabb látogatottsággal tudna megtérülni, így „csak a hazai támogatási rendszer segítségével lehetne megcsinálni”.
Berta Balázs, Kárpáti György (producerek) és Migray Ivett (társtulajdonos)
A két producer, Berta Balázs és Kárpáti György. Fotó: Ránki Dániel (Forbes-archív)
Herendi- helyett Tiszeker-faktor
A producerek most a Forbes.hu kérdésére megerősítették, hogy az idáig Romkom munkacímen futó Beléd estem a Nemzeti Filmiroda nyilvántartása szerinti, 450 299 560 forintos tervezett költségvetéssel készül (hasonló összegből, mint az előző két film). Mint azt válaszukban írták, „a büdzsé hitelből, a film előzetes értékesítéséből, szponzori beszállásokból és taóból”, vagyis a magyar filmipar 30 százalékos adókedvezményéből tevődik össze. Tehát úgy, mint a Futni mentemnél, ami végül annyi pénzt hozott, hogy új film lehetett a bevételekből, a november 27-én érkező Szenvedélyes nők.
Az egyik lényegi különbség a Herendi-faktor hiánya, vagyis hogy a plakáton ezúttal nem lesz rajta a sikerfilmes rendező neve. Viszont Tiszeker Dánieltől sem állnak távol a sikerfilmek, a 2021-es Nagykarácsony 131 314 nézővel zárt (ugyanabban az évben jött az Elk*rtuk című propagandafilm, ami 132 695 nézőig jutott), a 2022-es Nyugati nyaralás pedig 87 510-zel. Utóbbiról komfortosabban tudom kijelenteni, hogy a maga évében a legnézettebb magyar mozifilm volt – itthon önkéntesen szolgáltatnak nézettségi adatokat a forgalmazók –, de előbbi is biztos, hogy a top 2-ben zárt 2021-ben. A mozi szempontjából a legsűrűbb covidéveket írtuk, a magyar filmben akkor ennyi potenciál volt (2021 sikerfilmje a Pókember: Nincs hazaút 615 232 nézővel, 2022-é pedig az Avatar: A víz útja 1 034 133 nézővel).
Tiszeker Dániel a Beléd estem című film forgatásán. Fotó: Kiss Nelly
A producerek szerint a film belső fejlesztésű, eredeti történeten alapszik. A forgatókönyv-fejlesztés tavaly nyáron kezdődött Ábrahám Ádám (a Mintaapák egyik írója) hozott ötlete alapján, az első szakaszban vele fejlesztették a könyvet. Tiszeker felkérése után, a rendező javaslatára írószobában folytatták a fejlesztést Szántó Fannival és Dubinyák Rékával, valamint Jakab Juli dramaturg közreműködésével (színészként is ismert, pl. Napszállta), hogy a film itt nyerje el végső, a rendező kreatív elképzelésein alapuló formáját.
Egy kérdőjel maradt, pontosabban kettő
Meglepő közreműködő a történetben a film médiapartnere, a kormányközeli TV2, de csak mert ismerjük az alkotók, a Vertigo történetét (cégportré a márciusi Forbes magazinban), a csapat piaci alapú gondolkodását és a Futni mentem üzleti hátterét. A TV2 a Szenvedélyes nők után tér vissza médiapartnerként, és most ugyanebben a szerepben csatlakozott a szintén kormányközeli Rádió 1 is.
„A film elkészítése piaci alapon történik, a gyártási költségek előteremtésében a film előzetes értékesítése is benne van. Az előzetes értékesítés a film sugárzási jogának értékesítését jelenti a piaci szereplők között”
– írták a producerek arra a kérdésünkre, hogy mi miatt döntöttetek a Rádió 1 és újra a TV2 mellett, és hogy milyen feltétellel, kötöttséggel járnak ezek a partnerségek.
A kritikákra, hogy egy NFI-től független film miért NER-közeli médiacégekkel lép partnerségre, a Forbes.hu-nak azt írta Kárpáti és Berta:
„A gyártási költségeket a minél nagyobb források révén tudjuk független formában biztosítani. Örömmel tölt el minket, hogy a Futni mentem sikere után már az előkészítés és gyártás szakaszában is mind nagyobb érdeklődés és bizalom övezi az általunk fejlesztett és gyártott romantikus vígjátékokat.”