A szakértők szerint a pesszimista érzések elnyomása nem oldja meg a kiváltó problémákat.
Mi történt? A kínai kormány kampányt indított a közösségi médiában felbukkanó pesszimizmus visszaszorítására. A kínai kibertér-hatóság kéthónapos akciót indított, hogy eltávolítsa a túlzottan negatív, lehangoló tartalmakat. Ezek közé tartoznak azok, amelyek szerint a tanulás vagy a kemény munka értelmetlen. A céljuk, hogy „civilizáltabb, racionálisabb online környezetet” teremtsenek, írja a BBC.
Háttér. A kampány hátterében az áll, hogy Kína gazdasági lassulással, ingatlanválsággal, magas fiatal munkanélküliséggel és erős versennyel küzd az iskolai és munkahelyi felvételiknél, ami növeli a fiatalok kiábrándultságát. A legújabb kutatások kimutatták, hogy valóban egyre növekvő pesszimizmus tapasztalható Kínában a jövőbeli kilátásokat illetően.
Büntetések. A hatóság a kampányra hivatkozva több népszerű fiókot letiltott, hírességek és online oktatókét is, illetve szigorú büntetéssel fenyegetik a platformokat, ha nem irtják a negatív hangulatot árasztó tartalmakat.
Nem megoldás. Szakértők szerint a pesszimista érzések elnyomása nem szünteti meg a valós társadalmi problémákat, és a gazdasági nehézségek, a munkaerőpiac szigorú versenye és a születésszám csökkenése miatt ezek a negatív hangulatok továbbra is fennmaradnak a fiatalok körében. A kampány célja az online hangulat „pozitívabbá” tétele, de kérdéses, hogy a felső szintű ideológiai akciók hosszú távon képesek-e kezelni a társadalmi okokat.