Mától a Google betiltotta a politikai hirdetéseket Európában: a pártoknak és kampánycsapatoknak búcsút kell inteniük a gigantikus reklámfelületeknek, amelyek eddig milliókat hoztak a konyhára.
Mi történt? 2025. szeptember 22-től a Google minden politikai hirdetést leállít az Európai Unió területén. A változásról a cég csupán rövid figyelmeztetésben értesítette a hirdetőket, és részletek egyelőre homályosak: nem tudni pontosan, hogy a már futó kampányok hogyan érintettek, illetve az időzónák hogyan befolyásolják a tiltás életbe lépését – írja a Telex.
Háttér. A lépés az EU új, október 10-én hatályba lépő szabályozásához kapcsolódik, amely átláthatósági követelményeket ír elő: a politikai hirdetéseknek egyértelműen jelezniük kell szponzorukat, a választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, valamint a kifizetett összegeket és a célzási módszereket. A szabályozás szigorítja az adatgyűjtést is a reklámok kapcsán.
A Google már 2024-ben jelezte, hogy a politikai hirdetések megszüntetésére készül a YouTube-on és az AdSense platformon, amely milliárdokat hoz a cégnek: a Google 2024-ben 264,6 milliárd dollár bevételt könyvelt el hirdetésekből. A Meta – a Facebook anyavállalata – is hasonló intézkedésre készül a következő hetekben.
Itthon. A döntés különösen a magyar kormánypártokat érinti: a Fidesz és kapcsolódó szereplőik eddig jelentős összegeket költöttek politikai hirdetésekre. Például a Nemzeti Ellenállás Mozgalom 102 millió forintot, Orbán Viktor szinte 100 milliót, a Fidesz-frakció pedig 21,6 millió forintot fordított a Meta-platformokon futó kampányokra. A Google hirdetések betiltása ezért érzékenyen érintheti a Fideszt, csökkentve kampányaik elérését és hatékonyságát, ellentétben azokkal az állításokkal, hogy más pártok vagy szereplők járnának rosszabbul.