Takács Péter egészségügyi államtitkár korábbi nyilatkozatára reagált a mentős, de a mentőszolgálat szerint nem reálisak a levelében leírt körülmények.
Cikkünket frissítettük az Országos Mentőszolgálat válaszával.
Mi történt? Takács Péter államtitkár korábban az osztrák mentősöket kritizálta, mondván, mennyivel fejlettebb a magyar mentőszolgálat. Most egy magyar mentős tálalt ki a munkakörülményeikről Kunetz Zsombor orvos, egészségügyi elemző, -rendszerfejlesztő Facebook-oldalán.
Kontextus. Takács Péter a nyáron tett néhány kijelentést a burgenlandi osztrák mentőszolgálatról: az egészségügyi államtitkár szerint a magyar Országos Mentőszolgálat egységeihez képest a burgenlandi mentők mentésirányítási rendszere kevésbé fejlett, amit fejleszteni kéne, hogy a magyarokkal zökkenőmentes legyen az együttműködés. Ezek hallatán Burgenland tartományi vezetője a múlt héten nyílt levélben kért helyreigazítást Orbán Viktortól államtitkára szavai miatt. Nem sokkal később Robert Hergovich kormányzati koordinátor cáfolta Takács állításait, és kért nyilvános bocsánatkérést, amiért szerinte Takács tévesen számolt be az osztrák mentőkről. A magyar Belügyminisztérium is reagált, szerintük tényleg fejleszteni kellene a burgenlandi mentők informatikai rendszerét.
Miről számol be a magyar mentős? Ahol ő dolgozik, ott mindkét autójukban több mint négyszázer kilométer van. „Motorikusan nincs is velük semmi baj (…), de hátul már minden csireg-csörög-zörög. A műanyag fakkok esnek ki, ha egy kicsit már rosszabb úton járnak. A hordágy műbőre már több helyen kiszakadva, alatta a szivacs látszik.
Ha ide vér vagy egyéb más szennyező anyag befolyik, azt nem lehet kitakarítani. Ezekkel az autókkal addig megyünk, amíg szét nem esnek.”
Kifejti többek között:
- Már több éve járnak fel Budapestre mentőzni, az elején még túlórában önkéntes alapon, most már mindenki megy és alapórában. „Az osztrák és német rokonok a mai napig nem értik mit keresek én a több mint kétszáz kilóméterre eső fővárosban mentőzni. Nincs ott mentő, nincs ott ember?? Ezt kérdezik.”
- Részletesen leírja egy munkanapját, mely reggel fél ötkor indul, és a munkába jutáshoz saját gépkocsiját is használja. Civil szolgálati autóval ó, 6 órás kezdéssel mennek fel a fővárosba és másnap hajnali 1-2 órára érnek haza vidékre a fővárosi mentőzésből. „A fővárosban több helyen van mentőautó, megyénként máshol. Van aki a Markó utcába megy, vagy Százhalombattára vagy a Budai mentőállomásra. Ez forgalomtól függően kb. olyan 9 óra körül van. Átvesszük a mentőt és ahogy bejelentkeztünk már jön is rá a feladat. Van olyan mentő, melyben már hetek óta nem működik a klíma. Tudnak róla, de a javítása még nem esedékes. Nem probléma. A mentős kibír mindent , ő végig tudja dolgozni a napot a 35 fokban.”
- Hogy munka közben eredeti munkahelyüktől több mint 200 kilométerre mit esznek, és isznak, az az ő gondjuk, ha szerencséjük van, akkor van a pesti mentőben van néha minihűtő, amibe egy kis üdítő belefér
- – Mint írta, friss hír, hogy Budapest novembertől plusz autókat kér a régióktól. Van olyan mentőállomás, ahonnan négy nap is mennek a fővárosba dolgozni.
- – Azt is kifejetette, hogy nem kapnak megfelelő munkaruhákat, azt is mindenki saját pénzből próbálja megoldani magának.
- – „A fizetésről még nem is beszéltem. Idén nem volt és jövőre sincs betervezve bérfejlesztés. Mindenkinek van kettő, három munkahelye, hogy meg tudjon élni becsületesen”.
Mit mond a mentőszolgálat? Az Országos Mentőszolgálat a Forbes.hu megkeresésére válaszolva kifejtette, hogy a Kunetz Zsombor oldalán megjelent levél tartalma nem reális, és nem is objektív. Kifejtik:
- mentőautóikat rendszeresen szervizelik, műszaki állapotukat ellenőrzik, és az elkövetkező hónapokban több mint 100 új, legkorszerűbb mentőautó áll szolgálatba Magyarország mentőállomásain, kiváltva az elhasználódottakat.
- A hazai munkaerőpiac általános törvényszerűségei alapján a nagy munkáltatók a vidéki bővebb kínálat és a fővárosi szűkebb kínálat kiegyenlítésére törekszenek, vagyis munkaerő átcsoportosításokat alkalmaznak, írták. Pozitív tendencia, hogy a budapesti álláshelyeket az elmúlt időszakban már növekvő arányban sikerült betölteni, közel kétszer annyian léptek be a szolgálathoz, mint amennyien távoztak (nyugdíjazás, kilépés, stb.), így a betöltetlen státuszok aránya 3 százalékra csökkent. A helyi kapacitás-bővítés nyilvánvalóan további feltöltéssel, munkaerő többlettel lehet megvalósítható.
- Fővárosi specifikum, hogy a budapesti lakcímmel rendelkezőkön kívül napközben ezen a területen sokkal több ember tartózkodik, dolgozik és veszi igénybe az egészségügyi szolgáltatásokat, tehát akár 500.000 ingázó mentőellátását is biztosítanunk kell. A rendszerszerű nappali kapacitás megerősítés ezt a célt is szolgálja.
- A fővárosi mentőellátás az elmúlt időszakban bizonyítottan gyorsult, erősödött, ami emberéletek megmentését jelenti. A mentősök
- előre tervezhetően, személyenként évente két-három alkalommal dolgoznak a fővárosban, ezt a feladatot sokan szívesen, mások bizonyára kevésbé szívesen látják el. Az utazásukat is fizetett munkaidőnek tekintjük és folyamatosan dolgozunk a munkakörülmények, az anyagi és erkölcsi elismertség további javításán, írta a mentőszolgálat.
- A munkaruhát pedig a világ egyik legelismertebb gyártója készíti, és már a tervezés során prioritásként kezelték a munkavállalói szempontokat.