Bátor előrejelzésre adta a fejét Szijjártó Péter a győri Audi-gyárral kapcsolatban, a számos és trendek azonban teljesen mást mutatnak.
Mi történt? „Az idei év végére az Audi megdönti Győrben a foglalkoztatási rekordot, soha nem dolgoztak az Audiban annyian Győrben, mint amennyien fognak az év végére” – áll Magyarország külgazdasági és külügyminiszterének múlt heti Facebook-posztjában. Az állítás hangzatos, a Telex azonban utánajárt, és megállapította: kevés a valóságtartalom mögötte.
A győri Audinak ugyanis több mint ezer embert kellene felvennie ehhez a következő négy hónapban, ettől azonban távol állunk.
Mit tudunk még? A portál szerint a gyár dolgozóinak száma nemhogy nő, hanem csökken. A trend 2023 végén indult el – ekkor még az év közepéig 12. 950-en dolgoztak a győri vállalatnál, júliustól azonban 500-zal csökkent a hivatalos létszám. Kisebb ingadozásokkal, de azóta csökken a munkatársak száma, 2025 áprilisában 11. 799-en dolgoztak az Audi Hungariánál. Ez azt jelenti, hogy majdnem két év alatt több mint ezer fő távozott a győri gyárból.
Mi áll a háttérben? A sajtóban nyáron jelent meg a hír, miszerint az Audit is utolérte a német autóipar válsága, például esett a motorgyártás volumene is. A jelenségnek fontos eleme az is, hogy az Audi AG menedzsmentje március végén megállapodott az üzemi tanáccsal, hogy az új Q3-as modell termelésének egy részét Győrből Ingolstadtba helyezik át. Egy 2020-ban megkötött megállapodás értelmében azonban a dolgozóknak – amennyiben az addigi helyükön a munkájuk megszűnik – fel kell ajánlani egy másik lehetőséget a gyáron belül. Ez korábban is bevett gyakorlat volt a győri Audiban, a motorgyárból azonban nem mindenki szeretne áttelepülni a járműgyárba, ahol a Q3-asok és a Cupra Terramarok gyártása folyik.