Róth József ékszergyáros lett Amerikában, fia kozmetikai márkát alapított. A 102 éves nagymama a TikTok-on futott be. Hogyan építkezik a regényes történetű Roth család, és milyen kötődésük van a magyar termálvízhez?
Ryan Roth a családi cégbirodalom, a Peter Thomas Roth (PTR) márkafejlesztési és fogyasztói akvizíciós igazgató – egyben az alapító, Peter Thomas Roth fia – egy hosszabb, exkluzív interjút adott a Forbes.hu-nak budapesti látogatásakor.
„Látod, ez is a közösségi média ereje” – hangzik el többször az interjú során amikor a 27 éves Ryan Roth nemrég TikTok-sztárrá avanzsált, 102 éves nagymamájáról (róla később még lesz szó), vagy egyik termékük virális elterjedéséről beszél. Ryan otthonosan mozog a közösségi média világában.
Az édesapjáról, Peter Thomas Rothról elnevezett kozmetikai márkánál az influenszermarketingért is ő felel. Ryan kezdetektől a családi cégben dolgozik, korábban pedig az Egyesült Államok egyik legrangosabb üzleti iskolájában, a Pennsylvaniai Egyetem Wharton School-jában diplomázott közgazdaságtanból (ide járt többek között a világ leggazdagabb embere, Elon Musk, Warren Buffet, számos tech óriás vezetője-alapítója és Donald Trump is).
Békéscsaba, Mezőkövesd, Miskolc, New York
Bár a márka központja New Yorkban van, az alapító Roth család gyökerei Magyarországra nyúlnak vissza. Ryan apai nagyapja, Róth József Miskolcon volt fogorvos, majd 1939-ben vándorolt ki az Egyesült Államokba első feleségével, miután a családja nagy részét megölték Auschwitzban. Róth József családjából többen is részt vettek Magyarországon gyógyfürdők üzemeltetésében igazgatósági tagként vagy ügyvezetőként, kutatásaink szerint a Békéscsabai Fürdő Rt. és a Mezőkövesdi Fürdő- és Villamossági Rt. is ilyen volt – innen jönnek a termálvizes hagyományok a családban.
József az 1960-as évekre jólmenő ékszergyárat épített fel Amerikában: kizárólag aranyékszereket gyártottak, évi több millió dolláros forgalommal. 1971-ben New Yorkban 110, Puerto Ricóban 50 embert foglalkoztatott a Roth-féle ékszergyár és már a távol-keleti terjeszkedésről tárgyaltak Hongkongban.
Volt tehát kitől örökölnie az üzleti vénát a fiának, Peter Thomasnak, aki bár elsősorban „kozmetikumgyáros” az 1993-ban alapított és magáról elnevezett márkájával, de egy ideje – szintén a családi ékszeres hagyományokat követve – már saját ékszermárkája is van, amelynek darabjait ő tervezi.
A Peter Thomas Roth a New York-i Rockefeller Centerből indult egy apró irodából, mára a kutatás-fejlesztéstől a gyártóközpontokon át a csomagolásig mindent házon belül intéznek, létesítményeik többsége a szomszédos New Jersey-ben található. A kevés kivétel egyikét szem alatti tapaszaik képezik, amelyek összetevőit az USA-ban fejlesztik ugyan, de Koreában gyártják, mert ott vannak ehhez a legjobb gyártási kapacitások. Ryan hozzáteszi, hogy sokat fektetnek k+f-be, hogy mindenbe a lehető legmagasabb koncentrátumban kerüljön hatóanyag.
„A marketingben a legfontosabb a hitelesség, különösen igaz ez most, amikor a fogyasztók a közösségi médiának, a ChatGPT-nek és a Google-nak köszönhetően okosabbak, mint valaha, és bármit meg tudnak tanulni az interneten”
– mondja Ryan.
Peter Thomas nem szereti a rutint
Ryan a család gyökereire tekintettel ötéves kora óta rendszeresen jár Magyarországra és magyarul is jól beszél, de az interjú, kérésére inkább angolul zajlik a nüanszok, árnyalatok kifejezése miatt. Ezúttal a Peter Thomas Roth (PTR) magyarországi bevezetésének apropóján érkezett Budapestre szeptember elején. Hetven termékük közül számos immár a Notino hazai webshopjában és üzleteiben (Mamut, Arena Mall) is megvásárolható. Elsőként a legnépszerűbbeket hozták Magyarországra az aranyrészecskés hidratáló maszktól és az ikonikus uborkás szemtapasztól a FirmX anti-aging termékeken át a márka híres Water Drench szérumaiig és krémeiig.
„Masstige” (vagyis a mass – tömeg – és a prestige, vagyis presztízs szavak mixéből) márkaként definiálják magukat, azaz a luxuskategóriánál lejjebb pozícionált árakkal akarnak elérni sokakhoz presztízstermékeikkel. „Nem vagyunk egy rendkívül drága márka.” Klinikai tesztekkel igazolt, magas hatóanyag-koncentrátummal készült formulákkal vannak a piacon, és a magyar termálvízkincs hagyományait is beépítették a márkába. Elsősorban kezdeti termékeiknél alapoztak a magyar termálforrások ásványianyag- és iszapkincsére.
A ma 68 éves Peter Thomas Roth a kezdetektől azt vallja, hogy a több, akár hat- vagy nyolclépéses bőr- és arcápolási rutinokhoz képest elég egyetlen, az adott problémára hatékony termékkel piacra menni. „Ő sosem hitt a többlépéses rutinokban, idegesítőnek gondolja őket.
A fogyasztó nem akar hét terméket vásárolni, hogy eredményt érjen el. Azt akarja, hogy a szeme alatti sötét karikákra vagy a homlokráncaira legyen megoldás.
Adunk neki egy terméket, ami hatékony és kész.”
A PTR Ryan szerint ezért is működik jól a több márkát forgalmazó környezetben, az olyan kereskedőknél, mint a Notino, a Sephora vagy az Ulta Beauty. Utóbbi kettő az Egyesült Államokban fontos értékesítési csatornájuk 600-700, illetve 2000 üzlettel. „Az emberek körülnéznek, és több márkát is kipróbálnak, hogy kialakítsák a saját rutinjukat, amibe a PTR termékei is beilleszthetők. Így sokkal könnyebb a vállalkozást bővíteni, skálázni – mondja Ryan.
A magyarországi bevezetéssel meglehetősen sokáig vártak. Szerbia kivételével már az összes szomszédos országban – Románia, Ukrajna, Szlovákia, Horvátország, Ausztria, Szlovénia – ott van a márka, de Ryan nagyon örül neki, hogy ő vezényelhette le a budapesti startot.
Fotó: Sebestyén László
Ryan Roth Budapesten a PTR szeptemberi bevezetésekor, mellette a nagymamájával közös képe. Fotó: Sebestyén László/Forbes
„A márka szempontjából, a magyar gyökereinkkel, nincs olyan hely, ahol hitelesebben tudnánk elmesélni a történetünket, és számomra személyesen is fontos Magyarország.” Ryan szerint azok lesznek sikeresek az üzletben, akik követik azt, amiben igazán hisznek. Vannak persze egyéb üzleti szempontok is: „nagyon izgatottak vagyunk, hogy növekedjünk, és bővítsük a márka jelenlétét itt. De kezdetként a márka és a saját történetemet szeretném elmesélni Magyarországon.” Hozzátette, hogy a magyarok mindig nagyon büszkék a találmányaikra a golyóstolltól a Rubik-kockáig mindenre, ami Magyarországról származik, ezért reméli, hogy ez is ad egy kis pluszt a márka itteni érvényesüléséhez.
A PTR egyébként szinte az összes európai országban jelen van, a közép-európai régióból Cseh- és Lengyelországban is, a következő cél ausztráliai jelenlétük további bővítése és a közel-keleti terjeszkedés lesz 2026-ban.
A magyar nagyi, aki felrobbantotta a TikTokot
„Harminc éve csak Peter Thomas Roth termékeket használok (…) Nekem ingyen van, úgyhogy én az egész testemre ezt használom” – nevet a kamerába Carole Roth, Ryan 102 éves nagymamája. Tökéletes sminkkel és manikűrrel, egy ezüstszínű – vélhetően designer – ruhában fogja fia egyik termékét, az anti aging tisztító gélt, és arról mesél Ryannek a TikTok-videóban, hogy a PTR mely termékekei a kedvencei. A debreceni születésű Carole (Szántó Karola) 1950-ben emigrált New York-ba. Holokauszttúlélő: kilenc hónapot töltött egy Bécs melletti koncentrációs táborban. Róth Józseffel már az Egyesült Államokban ismerkedett meg.
A nagyi természetesen kizárólag a fia kozmetikumait használja. Carole Roth Debrecenben született, 1950-ben érkezett az USA-ba.
TikTok-sztár csak nemrégiben lett, amikor Ryan feltett egy vele készült vásárlós videót, majd másnap reggel ötmillió megtekintésre ébredt. Azóta rendszeresen készít videókat a nagyival. Ezek nagy része nem a családi vállalkozás termékeit népszerűsíti, de persze a sokszor milliós megtekintések sokakat vonzanak Ryan oldalára.
„A közösségi média ereje” – foglal össze egy másik esetet, amikor egy felhasználójuk, egy 54 éves kórházi dolgozó tette ki TikTok-ra, hogyan tünteti el a szeme alatti karikákat és táskákat az egyik termékükkel. Pár órával később az Egyesült Államokban található 5000 forgalmazási pontjuk mindegyikén eladták ezt a terméket, és azóta is nagyon népszerű. Időközben a TikTok is közvetlen értékesítési csatornává vált, mivel a TikTok Shop-ból egy kattintással meg is lehet venni a terméket (Magyarországon egyelőre nem elérhető ez a szolgáltatás). Persze egy-egy sztár is meg tudja dobni az értékesítést: Kim Kardashian, Margot Robbie és Selena Gomez is használta már a termékeiket.
Fotó: Sebestyén László/Forbes
Ryan Roth ötéves kora rendszeresen jár Magyarországra, magyarul is remekül beszél. Fotó: Sebestyén László/Forbes
A PTR-nek nincsenek saját fizikai üzletei, fő értékesítési csatornáik az USA-ban offline a Sephora, valamint az Ulta, emellett pedig a Bloomingdale’s és a Macy’s. Online az Amazonról is jól látható forgalmat realizálnak. Együttműködési megállapodásuk van a QVC reklámcsatornával is, ahol már 19 éve heti többször is megjelennek a termékeik.
Ryan arra hivatkozva, hogy a Peter Thomas Roth privát és nem tőzsdei cég, nem árult el bevételi adatokat, csak annyit, hogy tavaly 11 százalékkal nőtt a forgalmuk, ami egy hagyományokkal rendelkező márka esetében jelentős eredmény, és idén is növekedésre számítanak „egy egyre versenyképesebb és egyre zsúfoltabb iparágban.” Annyit azért elmondott, hogy kiskereskedelmi forgalmuk 2024-ben világszerte meghaladta a 300 millió dollárt.
A versenytársakra vonatkozó kérdésre Ryan kifejtette: a klinikai összetevők mindig is divatosak lesznek, szerinte ők abban különböznek versenytársaiktól, hogy több hatékony összetevőt és magasabb koncentrátumban tesznek a PTR-termékekbe. Az árverseny kapcsán a szintén klinikai hatóanyagokkal befutó, Magyarországon is népszerű The Ordinaryt említette, mint az egyik versenytársuk.
Rácz Judit, a szintén klinikai hatóanyagokat használó, magyar Geek&Gorgeous márka megalkotója és társtulajdonosa a Forbes.hu-nak azt mondta, régóta követi az amerikai piacot, és így a Peter Thomas Roth márkát is régóta ismeri. Több érdekes, kiemelkedően magas hatóanyagtartalmú termékük is van, és nem csak trendszerűen, hanem mindig is ilyen termékeket készítettek, mondja. Szerintem nagyon
figyelemre méltó brand azoknak, akik nemcsak high-end kategóriájú bőrápoló termékeket keresnek, de fontos nekik a klinikailag bizonyított, magas hatóanyagtartalom.
„Örülök, hogy már itthon is elérhetőek lettek” – mondja Judit. Úgy látja, hogy a top, klinikailag bizonyított hatóanyagok, mint a retinol, a C-vitamin vagy a glikolsav, amelyek már húsz éve is velünk voltak, húsz év múlva is itt lesznek.
„Apám mindig nagyon örült, hogy ott vagyok vele”
„Nagyon szórakoztató volt, amikor elvittek a laboratóriumba, és játékból kikeverhettem a termékeimet. Saját testápolót készítettem, mert az ilyen típusú formulák nagyon egyszerűek. Színeket és illatokat adhattam hozzá. Ez nem igazán jellemző ránk, mint márkára. Nem gyártunk színes-szagos testápolókat, de nagyon élveztem a kísérletezést, és büszke voltam arra, hogy elkészíthettem a címkét és rá is ragaszthattam. Apám mindig nagyon örült neki, hogy ott vagyok vele”– meséli 5-6 éves koráról Ryan.
Peter Thomas Roth (középen) két fiával. Fotó: Peter Thomas Roth/Facebook
Belenőtt a családi cégbe, és természetes volt, hogy itt kezd dolgozni (testvére orvosnak tanul), de nem vezető pozícióban kezdett, hanem a termékek csomagolásával indította karrierjét. Utána jött a social media és az egyre nagyobb felelősségi körök. Nehéz, csaknem lehetetlen kialakítani egy munka-magánélet-egyensúlyt. „Például az apám most vett egy kutyát, és napközben megkér, hogy segítsek valamit rendelni a kutyának. Nyilván segítek neki ebben is. De aztán az éjszaka közepén lehet, hogy éppen valami munkahelyi dolog van, és akkor teljesen összekeveredik minden. De ez van, és nem is akarnám másképp. Imádom.”