Már 2025 végén, legkésőbb 2026 elején indul a termelés.
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
Mi történt? A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL felgyorsítja debreceni beruházását: a 7,3 milliárd eurós gyár termelése már 2025 végén vagy 2026 elején elindulhat – nyilatkozta a cég európai igazgatója a Reutersnek. Ez közel egy évvel korábbi kezdést jelent a korábbi tervekhez képest.
A Debrecen mellett épülő üzem Európa egyik legnagyobb akkumulátorgyára lesz, évi 100 gigawattóra kapacitással és 9000 fős munkaerővel. Mérete messze meghaladja a CATL jelenlegi európai bázisát a németországi Türingiában. A vállalat olyan nagy autógyártókat lát majd el, mint a BMW, a Stellantis vagy a Volkswagen, amelyek az elektromos átállás közben egyre nagyobb mértékben függenek a megbízható akkumulátor-beszállítóktól.
Kontextus: A CATL 2024-ben 38 százalékos globális piaci részesedést ért el az elektromos autók akkumulátorainak piacán, tovább növelve előnyét a versenytársakkal szemben (2023-ban még 36 százalék volt). A debreceni gyár finanszírozását segítette a májusi hongkongi tőzsdei bevezetés is, amelyen a cég 4,6 milliárd dollárt vont be.
Bár Európában most lassulni látszik az elektromos autók iránti kereslet, a cég vezetése nem aggódik. „Mindig vannak hullámzások, de az irány kétségtelen”
– mondta Matt Shen, a CATL európai igazgatója.
A keresleti problémák mellett más nehézségek is adódtak a debreceni beruházás körül. Korábban felfüggesztették a gyárépítés második ütemét, pedig a cég korábban csak felülvizsgálatról beszél. Emellett júliusban lezajlott egy nagy leépítési hullám is, amiben kínai dolgozókra cserélte a magyar munkaerőt a gyár.