A Mol elnök-vezérigazgatója szerint az orosz olaj alternatívájára csak havária helyzetben lehet szükség, és nem azért, mert máshonnan importálnánk.
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
Mi történt? „Kell diverzifikálni és alternatív rendszereket kiépíteni, és 2026-2027-re képesek is leszünk arra, hogy ha valamilyen okból nem lenne orosz olaj, akkor legyen más választás” – mondta a Mol elnök-vezérigazgatója az ATV-ben. Hernádi Zsolt ugyanakkor nem látja szükségét, hogy Magyarország kezdeményezze a leválást az orosz olajról. Sőt, vissza is kérdezett: miért kellene leválni!?
De miért? A Mol-vezér a 24.hu összefoglalója szerint kijelentette: az orosz olaj alternatívájára csak havária helyzetben lehet szükség, és nem azért, mert máshonnan importálnánk. Megjegyezte: képessé kellene még tenni a százhalombattai finomítót is, hogy ne csak az orosz kőolajat tudja feldolgozni.
Hernádi szerint márpedig ez a beruházás 200 milliárd forintba kerülne.
Mit mondott még? A kérdésre, hogy ha leáll a Barátság vezeték, és a beszállítást máshogy kell megoldani, akkor mennyivel menne fel a benzinár, Hernádi azt válaszolta, ha múlt héten nem indult volna el a vezeték, az 20-40 forint benzin-áremelkedést jelentett volna, de
a kőolajvezeték teljes leállása esetén 10 százalékos drágulás állandósulna, és még a hiánnyal is számolni kellene.
Ha a Barátság vezeték végleg leállna, napi 42 ezer tonna üzemanyagot kellene máshogy beszerezni. Ez 800 vagont vagy 170 tartályautót jelent, ami logisztikailag rendkívül nehéz feladat. Hernádi szerint Magyarország körülbelül 30 napnyi stratégiai kőolajtartalékkal rendelkezik, plusz még 45 napnyi üzemanyag-tartalékkal.
Mit érdeme tudni még? Oroszország részesedése a magyar olajimportból már másfél éve 80 százalék felett van. Sőt, az utóbbi hónapokban még tovább emelkedett, és az idei első félévben elérte a 92 százalékot.