Nagyon úgy néz ki, hogy Roger Federer busás hozamra tehet szert egy új, élelmiszer-technológiai befektetése révén. A vagyona alapja azonban az évtizedekig épített imázs, ami már aktív évei alatt is több pénzt hozott neki a pályán kívül, mint amit összeteniszezett. A svájci zseni első dollármilliárdjának története.
Roger Federer 2019 -ben hazai pályán, Bázelben emelte magasba a Swiss Indoors trófeáját. Arany konfetti hullott rá, könnyek csorogtak az arcán. Megható pillanat volt: ott ünnepelt egy újabb győzelmet, ahol egykor labdaszedő volt – de 38 évesen már azt is érezhette, hogy kevés hasonló élmény vár rá a pályafutásából hátralévő időben.
Mint kiderült, ez lett az utolsó serleg karrierje során. A következő három évben sérülések tartották távol a pályától, végül 2022 szeptemberében búcsúzott a profi tenisztől. Bár Federer – aki ma 44 éves – több trófeát már nem gyűjtött be, gyűjteménye így is legendás: 20 Grand Slam-győzelem és két olimpiai érem. Ennél is beszédesebb azonban, hogy ő maradt a sportág legjobban kereső játékosa egészen visszavonulásáig – sőt, még azon túl is.
Az amerikai Forbes becslése szerint Federer immár dollárban számolva is milliárdos: vagyonát 1,1 milliárd dollárra teszik, amelyhez jelentős mértékben hozzájárult a svájci On sportcipő- és sportruházati márkában birtokolt részesedése.
Federer – akinek édesapja egy neves svájci családból származik, édesanyja pedig Dél-Afrikában nőtt fel, és mindketten egy gyógyszergyárnál dolgoztak – már háromévesen ütőt ragadott. Gyorsan kiemelkedett a kortársai közül, világelső junior játékos lett, majd 1998-as profivá válása után 2003-ban robbant be igazán, amikor megnyerte Wimbledonban megnyerte első Grand Slam-tornáját.
A következő 24 évben az ATP Tour történetének egyik legsikeresebb pályafutását építette fel: 310 hetet töltött a férfi világranglista élén, 103 tornát nyert meg, és közel 131 millió dollárnyi pénzdíjat (44,7 milliárd forint) gyűjtött be – ez a sportág történetében a harmadik legmagasabb összeg, mindössze a két legnagyobb riválisa, Novak Djokovic (189 millió dollár) és Rafael Nadal (135 millió dollár) előzi meg. (Nadal tavaly jelentette be visszavonulását, Djokovic még aktív.)
Federer azonban még a pályánál is sikeresebbnek bizonyult azon kívül.
Milliárdos sportolók: egy igazán exkluzív klub
Karrierje során nagyjából egymilliárd dollárt keresett szponzori szerződésekből, fellépésekből és üzleti vállalkozásokból – adók és ügynöki jutalékok nélkül számítva. Ez több mint kétszer annyit, mint amit Djokovic vagy Nadal ért el a pályán kívül.
Szponzori portfóliója páratlan volt, több márka több mint egy évtizeden át kitartott mellette, ami Federert 16 éven keresztül folyamatosan a világ legjobban kereső teniszezőjévé tette. 2020-ban pedig minden sportolót megelőzve ő vezette a kereseti listát, 106,3 millió dolláros – adózás előtti – bevétellel.
Ezzel Federer azon, mindössze hét, sportoló közé került, akik aktív pályafutásuk alatt átlépték az egymilliárd dolláros határt. A klub tagja még LeBron James, a Los Angeles Lakers klasszisa, a golfozó Tiger Woods és Phil Mickelson, a futballszupersztárok, Cristiano Ronaldo és Lionel Messi valamint a bokszlegenda Floyd Mayweather.
Ma már milliárdosként Federer egy újabb, legalább annyira exkluzív klub tagja: mindössze a hetedik sportoló, aki beléphetett a világ dollármilliárdosai közé. Az első egy másik teniszező volt: Ion Țiriac, aki 1970-ben megnyerte a Roland Garros férfi páros döntőjét, korábban pedig hazáját, Romániát mint jégkorongozó képviselte a az 1964-es téli olimpián. Tiriac edzőként Boris Becker és Marat Safin mellett is dolgozott.
Țiriac a kommunizmus bukása után kezdett befektetni, 2007-ben került fel a milliárdosok globális listájára, vagyonát ma 2,3 milliárd dollárra becsülik, ingatlanportfóliója mellett a Tiriac Group érdekelt a pénzügyi piacon. A tulajdonos amúgy szenvedélyesen gyűjti az autókat és a motorokat, 400 darabos gyűjteményében van olyan modell, ami egykor Elton Johné vagy Al Capone maffiavezéré volt.
Őt követte 2014-ben Michael Jordan, a kosárlabda ikonikus legendája, akinek vagyonát ma 3,8 milliárd dollárra teszi a Forbes. Később csatlakozott hozzá a Lakers ikonja, Magic Johnson (1,5 milliárd dollár), valamint a Milwaukee Bucks egykori (kispados) ásza, Junior Bridgeman, aki halálakor, idén márciusban, 1,4 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezett. LeBron James (1,2 milliárd dollár) és Tiger Woods (1,3 milliárd dollár) pedig az egyetlenek, akik még aktív sportolóként kerültek fel a Forbes globális gazdaglistájára, ahol a belépő a legalább 1 milliárd dolláros becsült vagyon.
Belelépett a jóba, tudatosan és jó időben
Federer üzleti sikereinek alapja a marketingértékében rejlik. Gondosan felépített szponzori köre – amelyben régóta ott találjuk a Lindtet, a Mercedes-Benzt, a Rolexet vagy épp a Moët & Chandont – a luxus szinonimájává tette őt. Ez tökéletes összhangban állt elegáns játékstílusával és makulátlan hírnevével.
„A személyisége és a szerethetősége óriási tényező” – mondja Lisa Delpy Neirotti, a George Washington Egyetem sportmenedzsment programjának vezetője.
„Lehetsz zseniális sportoló a pályán, de nem biztos, hogy mindenki kedvel. Ő viszont sármos, jóképű, nagyon udvarias, kifinomult – és a márkái pontosan ezt tükrözik.”
Federer 2018-ban kamatoztatta igazán a vonzerejét, amikor otthagyta a Nike-ot – amely két évtized alatt körülbelül 150 millió dollárt fizetett neki –, és egy tíz évre szóló, 300 millió dollárra becsült szerződést kötött a japán Uniqlóval. Mivel a Uniqlo nem gyárt teniszcipőt – vagyis egy olyan szponzorkategória maradt nyitva, amelyet a Nike a márkaexkluzivitás miatt biztosan lezárt volna –, Federer lecsapott egy még jövedelmezőbb lehetőségre a Zürichből irányított On cégnél.
A márkát először a felesége cipőin keresztül ismerte meg, majd hamarosan felvette a kapcsolatot az alapítókkal, David Allemann-nal, Olivier Bernharddal és Caspar Coppettivel. Sőt 2019-ben részesedést vásárolt a feltörekvő vállalkozásban, amely akkoriban elsősorban futócipőkre koncentrált.
Federer azonban nem elégedett meg a passzív befektető szerepével: vállalta, hogy segít a márkának kifejleszteni egy pályára szánt teniszcipőt és egy lifestyle-ruházati vonalat is. A merész húzás két éven belül óriásit hozott: az On 2021-ben megjelent a New York-i tőzsdén, Federer részesedését ekkor mintegy 3%-ra becsülték.
A cég piaci kapitalizációja ma közel 15 milliárd dollár, részvényei pedig 86%-kal drágultak az IPO óta – Federer tulajdonrésze így már több mint 375 millió dollárt ér.
„Roger volt a gyorsító” – mondta Marc Maurer, az On akkori társ-vezérigazgatója a Forbesnak 2023-ban. „Mi alapvetően csak ki akartuk nyitni az ajtót, és világos volt, hogy a következő sportág a tenisz. Óriási szerencse, hogy Roger velünk tartott ezen a küldetésen.”
A Laver Cup, AI és növényi alapú élelmiszerek
Federer más befektetései is szép hozamot termeltek. 2013-ban régi menedzserével, Tony Godsickkel közösen alapította meg a Team8 menedzsmentcéget, majd négy évvel később létrehozták a Laver Cupot: egy évente megrendezett csapatversenyt, amelyben hat európai teniszező méri össze erejét a világ többi részének hat játékosával. A torna azóta hivatalos ATP-versenynaptári állomás lett, amely vonzza a legnagyobb neveket, és rendre nyereséges is – egyetlen kivétellel, 2023-ban, amikor infrastrukturális fejlesztések miatt veszteséget könyveltek el – írja a Sports Business Journal. Az idei Laver Cupot szeptemberben rendezik San Franciscóban, és a szponzori bevételek, valamint a jegy- és vendéglátásból származó bevétel várhatóan meghaladja a 20 millió dollárt.
Federernek ráadásul hamarosan újabb nagy dobása lehet. 2021-ben részt vett egy 235 millió dolláros (úgynevezett Series D) tőkebevonásban a chilei NotCo-nál, amely növényi alapú élelmiszereket fejleszt. A befektetési körben olyan hírességek is szerepeltek, mint Lewis Hamilton Forma–1-es pilóta vagy a The Roots dobosa, Questlove. A tranzakció 1,5 milliárd dollárra értékelte a startupot. Egy évvel később a NotCo további 70 millió dollárt vont be, amikor elindította céges (B2B) üzletágát, amely mesterségesintelligencia-eszközeit más élelmiszeripari cégeknek licenceli.
Mit tud a NotCo?
A NotCo nem csupán egy újabb food-tech startup a sok közül: a chilei vállalat a növényi alapú élelmiszerek egyik legígéretesebb szereplője, amely mesterséges intelligenciával (AI) kutatja ki azokat az íz- és állagkombinációkat, amelyek a hagyományos húsokat és tejtermékeket képesek helyettesíteni. A fenntartható táplálkozás iránti kereslet világszerte meredeken nő, és az alternatív fehérjék piaca az egyik legforróbb szegmensnek számít a kockázati tőkebefektetők körében.
A nagy dobás? Ráér még
Federernek nem sürgős a nagy dobás a befektetéseivel: bőven megengedheti magának a türelmet, miközben továbbra is több mint egy tucat olyan partnerrel dolgozik együtt, akik már játékosként is mellette álltak – köztük a NetJets magánrepülő-szolgáltatóval, az Oliver Peoples prémium szemüveg-márkával vagy épp az UBS bankkal (amely 2023-ban felvásárolta Federer korábbi szponzorát, a Credit Suisse-t).
Az egyik legfontosabb érv a hirdetők számára, hogy Federer népszerűsége máig szinte páratlan a teniszben. A Facebookon, Instagramon és X-en (korábban Twitter) összesen 43,5 millió követője van – csak Rafael Nadal előzi meg 51,6 millióval, a Two Circles marketingügynökség adatai szerint. Ráadásul Federer elköteleződési rátája (engagement rate) az elmúlt három évben 2,3% volt, közel kétszerese Novak Djokovicénak (1,2%) és több mint négyszerese Nadalénak (0,5%).
„Szerintem ez tartós” – mondja Lisa Delpy Neirotti, a George Washington Egyetem professzora Federer reklámértékéről. „Biztos vagyok benne, hogy ezt hosszú távon is fenn tudja tartani.”