A magyar kormány a részleges finanszírozását is vállalhatja egyes montenegrói beruházásoknak, viszont a balkáni ország csak azon cégek közül választhat, amelyeket Orbánék határoznak meg.
Mi történt? A kormány minden eszközzel segítené a kedvenc cégeit, hogy Montenegróban is megrendelésekhez jussanak – írja a hvg.hu. A lap szerint Orbán Viktor nem ingyen adja a támogatást az uniós csatlakozási folyamatban Montenegrónak. A miniszterelnök július elsején fogadta Budapesten a balkáni ország miniszterelnökét. Ekkor írtak alá egy infrastruktúra-fejlesztési és egy távközlési-védelmi ipari megállapodást.
Az egyezséggel helyzetbe hoznák a magyar kormány által kifektetésre kiválasztott cégeket. A vasúti beruházás Kínának is jól jönne, a költségeket pedig a magyar adófizetők állhatják. Szijjártó Péter külügyminiszter júniusban arról beszélt: „a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítása is egy teljesen új dimenzióba kerülhet, ha azt Bar kikötőjéig meg fogjuk tudni hosszabbítani”.
A megállapodás szerint Podgorica csak azon cégek listájáról válogathat, amit a magyar kormány állít össze, ezen pedig várhatóan az eddig is sok megrendelést szerző NER-es társaságok lesznek. A kormány azt is vállalja, hogy megvizsgálja a projektek lehetséges finanszírozását, vagyis a montenegrói beruházások egy részét a magyar adófizetők állhatják.
Kontextus. Montenegró 2021-ben majdnem csődbe ment, mert nem tudta fizetni az egymilliárd dolláros kínai hitelt, amelyet 2014-ben vett fel 20 éves futamidőre a hírhedt Bar–Belgrád sztráda építésére. A pénz már az első, 41 kilométeres szakasz után elfogyott, mert a nehéz terep miatt az autópálya 165 kilométeres montenegrói szakaszára rengeteg alagutat és hidat terveztek. A magyar kormány – a Bar–Belgrád vasútvonal fejlesztésén túl – az autópályát is segíthet befejezni, még úgy is, hogy azt részben magyar forrásokból finanszírozza.