Jövőre kiírják a közbeszerzést az M100-as gyorsforgalmi megépítésére, a kivitelezés pedig 2026 végén indulhat. A beruházásba magántőkét is bevonnának.
Mi történt? Lázár János 500 milliárd forintból építene meg 32 kilométernyi gyorsforgalmi utat. Magántőkét is bevonna az M100 gyorsforgalmi út megépítésébe az építési és közlekedési miniszter – erről beszélt nemrégiben Lázár a LázárLive egyik adásában a vg.hu szerint. Azt mondta, előzetes egyeztetések zajlanak az M100 Esztergom és M1 autópálya közti összeköttetés megvalósításával és lehetséges finanszírozási konstrukcióival kapcsolatban.
Mi kerül ennyibe? Az M100-as bonyolult műszaki tartalommal rendelkezik: több völgyhíd és alagút épül a 32 kilométeres szakaszon, amely a Budai-hegységen keresztül fog haladni.
Emiatt a költségek elérhetik az 500 milliárd forintot. A közbeszerzést három szakaszra bontják. Az első szakasz 150 milliárdba, a második 150–200 milliárdba, az utolsó pedig 70 milliárdba kerül. A pályázatokat együttesen és külön-külön is lehet benyújtani.
Előzmény. Az M1-es autópálya és Esztergom között tervezett M100-nak 2021-ben egyszer már nekifutottak, de a beruházási stop miatt leállították a beruházást. Az autópályára korábban kiír közbeszerzés eredménye az volt, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 335 milliárd forintos költségvetéssel tervezte a megvalósítást, azonban 2022 tavaszán a kormány a beruházási stop miatt elhalasztotta a projektet. Az előzetes piaci konzultációra egyetlen cég, a Duna Aszfalt jelentkezett.