Iszonyatosan fárasztó, mégis élvezik, feltölti őket – ezt mondják a Sziget hivatalos fotósai, akik hat napon keresztül lejárják a lábukat és kitartóan figyelnek, hogy elkapják azokat a pillanatokat, amelyekből sokszor díjnyertes fotók születnek a fesztiválról. A Rockstar Photogarphers több mint tíz éve szállítja a Sziget-életérzést, de sok mást is csinálnak még.
Kardinális kérdésekkel indult a szervezkedés a fesztivál első napjának délelőttjén a Csónakházban lévő fotós-videós bázison. Itt találkoztam a Rockstar Photographers csapatával, akiket Kálló Péter és felesége, Buda Lorina irányít. Gond volt a wc- és internet-hozzáféréssel. Az épületben lévő wc-ket a csónakházi személyzet kulcsra zárja, amit nem szívesen adtak át nekik. A stabil internethez szükséges LAN-kábelt pedig még csak a fesztivál kezdetén húzták be az épületbe.
Ilyeneken nem akadnak fenn, pedig a videósokkal együtt mintegy hetven fő természetes igényéről van szó.
Péter egy 26 fős stábot irányít: 12 fotós, egy képszerkesztő, két koordinátor (egyikük Lorina), ő pedig a kreatív vezető, aki a víziót határozza meg, plusz drónozik. Oktatásokat is szerveznek, amelyeknek egyik népszerű eleme a fesztiválfotós-képzés. Tíz tanuló van velük a Szigeten, a vidékiek itt is sátraznak. Nekik ez óriási élmény és inspiráló, hogy aki jól teljesít, az maradhat a Rockstar Photographers csapatával.
fotó: Rockstar Photographers
A Rockstar Photographers csapata az idei Szigeten. // Fotó: Rockstar Photographers
„Nem ma kezdték a srácok, összeszokott csapat, mint egy kis család, folyamatosan együtt vagyunk a fesztiválokon. Ehhez nem csak jó fotósnak kell lenni, hanem nagyon toleránsnak is a többiek felé”
– mondja Péter.
Minden évben új vizuális koncepció
A Sziget-fotózás szinte egész éves munka nekik. Az idei fesztiválra már tavaly novemberben kezdődött a felkészülés. Folyamatosan új arculati meghatározásokat találnak ki a Sziget vezetői. Az idei év koncepciója, hogy eltávolodott képek készüljenek. Tavaly a zöld szín volt a domináns, most a narancssárga, vagyis a meleg tónusok.
Olyan képi világ a cél, ami nem „arcbamenős”, kamerába nézős, hanem valós, őszinte pillanatok, kicsit távolabbról.
fotó: Rockstar Photographers
A narancssárgás vizuális koncepcióba illeszkedő kép. // Fotó: Rockstar Photographers
A bázis kertjében nagy a nyüzsgés, az asztal körül, ahol beszélgetünk, jönnek-mennek a fotósok, készülnek a beosztásuk szerinti munkákra, mutatják a friss képeiket, amelyeket Péter véleményez. Egy ügynökségi vezető lép az asztalhoz, örömmel újságolja: megjött a válasz a Sziget művészeti vezetésétől, hogy a legutóbb feltöltött fotók már tetszenek nekik, megvan az irány. Végre sikerült belőni azokat a meleg tónusokat, amiket kértek.
A kaliforniai Coachella fesztivál képi világát idéző látvány az elvárás, amitől nem felhőtlen a fotósok öröme. Nem azért, mert nem szeretik a narancssárgát vagy a meleg tónusokat, hanem mert nem lelkesítő, ha utánozni kell.
„Los Angeles-filter. Ezt kérik tőlünk. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a fiatalok ehhez vannak szokva, ez a menő, ezt kell kiszolgálni. A nemrég feltöltött képekkel végre eltaláltuk azt a színvilágot, ami tetszik a megrendelőnek, ezt kell követni” – mondja Péter. Hiába készülnek hónapok óta, ez a vízió menet közben jött, ezt próbálgatják, de a visszajelzés szerint sikerült.
„Az a legfontosabb, hogy legyen impresszív pillanatkép. Volt egy kockád, amikor a három csaj lenézett és valamit csinált, az kurva jó, olyanokat kell csinálni, csak sokat. Legyen egy fa vagy valami az előtérben, legyen egy kicsit rejtőzködő.”
Péter utolsó eligazítást tart a csapatnak, próbálja lefordítani a művészeti- és marketingigényeket fotós nyelvre.
Excel-táblában kapják meg a Szigettől a programokat. Alacsony, közepes és magas prioritással jelzik, hogy mi az események fontossági sorrendje, mi az, amiről mindenképp kellenek képek. Ezek nyilván a főbb színpadok fellépői, de van egy csomó más program is, ami valami miatt fontos. Ez alapján készítik el a fotósok napi beosztását. Mindenki megkapja órára lebontva, hogy hol és mit kell fotóznia.
otó: Rockstar Photographers
Impresszív pillanatkép az idei fesztiválról. // Fotó: Rockstar Photographers
Több fotósuk is rendszeresen nyer díjakat
„Azért szeretek a médiából jövő fotóriporterekkel dolgozni, mert ők olyan lények, hogy ha ledobod őket valahova, akkor egyedül megoldják a dolgukat, ez a feladatuk.”
Péter leírása szerint ők nem csak kiemelkedően jó fotósok, akik folyamatosan a vizualitáson gondolkoznak, mindent képekben látnak, hanem olyan skilljük is van, hogy például egy autóról képesek magazinos, egy beállított tárgyról reklámfotós képet készíteni, és mellette szoció-anyagokat is csinálnak, tehát széles spektrumon mozognak, ez pedig nagyon fontos egy fesztiválon.
Mónus Márton fotója Shawn Mendesről és a közönségről. // Fotó: Mónus Márton / Rockstar Photographers
A fotósnak is van eszköztára, mint a festőnek, ha ez minél szélesebb, annál jobb. Tudni fogja, hogyan lépjen oda az alanyokhoz, hogyan állítsa be őket. A legnehezebb része ennek a munkának, hogy folyamatosan kapcsolatot kell teremteni a fotóalanyokkal, be kell menni az események sűrűjébe, és ez nagyon fárasztó.
A fesztiválon nem az van, hogy a fotós megcsinál egy jó képet, és akkor kész van mára a munkával, hanem meg kell csinálni még száz ugyanolyan jót, de egymástól eltérő stílusokban, ami szintén megterhelő – avat be a fesztiválfotózás kihívásaiba.
Szinte már elvárás, hogy fotósaik elhozzanak egy-két díjat a Magyar Sajtófotó pályázatról. 2010 óta minden évben van rockstaros csapattag a díjazottak között – meséli büszkén Péter. Korábban, amikor aktívan fotózott, maga is számtalan díjat elnyert, fotóblogja első helyezett lett magyar, európai és világszinten is.
fotó: Rockstar Photographers
Koncz Márton díjnyertes képe még a tavalyi Szigetről. // Fotó: Koncz Márton / Rockstar Photographers
Olyanokat válogat ki, akik túl azon, hogy kiváló fotósok és jól alkalmazkodnak a többiekhez, azt is tudják, hogy ez nem csak egy iparos munka, ahol meg kell csinálni a kötelezőt, hanem vizuálisan kifejezik magukat. Telivér fotósoknak nevezi azokat, akik régóta velük vannak, elismertek a szakmán belül, sok díjat nyertek.
„Ők csinálják az alkotómunkát, a frissen csatlakozók pedig a favágást, de közben megtanulják, hogyan kell alkotni, ebben segítünk nekik.”
Az alkotómunkák azok az impresszív képek, mint amiket a szigetes óriásplakátokon és újsághirdetésekben lehet látni. A kreatív képek, amelyeket egy vizuális koncepció mentén a Szigettel közösen találnak ki – magyarázza Péter. A csapat fekete öves telivér fotósa például Mónus Márton, Mudra László, Koncz Márton és Polyák Attila. Ők régóta velük vannak, a szakmában is elismertek, az ő feladatuk a meghatározott vizuális arculat megvalósítása.
„Ezek nem koncertfotók vagy partifotók. Meg is szoktak sértődni rajta, ha így nevezik a munkájukat. Ezek riportfotóba oltott reklámképek, amivel vizuális arculatot határoznak meg.”
fotó: Rockstar Photographers
Az óriáskerékről készült kép a nagyszínpadról. // Fotó: Koncz Márton / Rockstar Photographers
Dupla adag vitamin a szezonra
Péter nagyon élvezi a fesztiválozást, de hozzáteszi, hogy iszonyú szervezés és kihívás mindent előkészíteni, felkészülni, majd levezényelni. Amúgy is szed vitaminokat, de a fesztiválszezon előtt felturbózza az adagját, hogy jobban bírja. A Campus után volt két hetük pihenni, de a Szigetet követően már csak egy hetük lesz a Strand előtt. Mentek már úgy oda a korábbi években, hogy még nem gyógyultak ki a szigetes betegségből, és a világukat nem tudták, de le kellett hozni.
Nagyon ritkán van az, hogy az első napon már minden összeáll, kisebb fesztiválokon igen, de a Szigeten nem, mert az hat nap. A szervezők is még csak az első napon jelölgetik be a táblázatban, hogy pontosan mi kell, akkor lett végleges, úgyhogy a fotósok napi beosztását is most pontosítják – mondja Buda Lorina.
„Ha életképeznek, akkor délután kettőre jönnek ki és hajnali három-négy-körül végeznek, ha pedig programot fotóznak, akkor aszerint jönnek. Az éjszakások hatra jönnek és hajnali háromig nyomják, akinek nap közbeni programjai vannak, az este 11 körül megy haza” – ismerteti a fotósok beosztását.
fotó :Rockstar Photographers
Buda Lorina és Kálló Péter. // Fotó: Rockstar Photographers
A második napra aztán beállt a rend. Stabil kapcsolaton hozzáfértek a szerverhez és a wc-hez. A fesztivál harmadik napjára pedig a művészeti koncepciót is korrigálták. Visszavettek a Los Angeles filter erőltetéséből, egy egyedibb, eredetibb vonal lett a domináns: nem annyira a túlszaturált képek, amelyeknek több közük van a valósághoz. Az eltávolodó kompozíció sem kötelező elem már.
Nem csak a napi médiaigényeket elégítik ki, hogy mi jelenjen meg a sajtóban vagy a Sziget Instagram- és Facebook-oldalán, hanem az egész éves fotóigényeket is ez alatt a hat nap alatt gyártják le előre.
Az összes későbbi reklámanyag, óriásplakát, buszmegállós- és újsághirdetés anyagát is el kell készíteniük.
Például olyan képeket is kérnek tőlük, amiket egy karácsonyi kampányhoz lehet használni. Ez azt jelenti, hogy ha a fotósok látnak például egy mikulás ruhába öltözött fesztiválozót, akkor az legyen meg, vagy egy olyan színvilágú kép, ami használható az ünnepi szezonban.
Imádják a monumentális drónfotókat
Több mint tíz éve drónozik, az elsők között kezdte az országban. Szigorú szabályai vannak, drónpilóta-képzéshez és engedélyhez kötött, Péter ezeket megszerezte. Az egyik legfontosabb szabály, hogy tömeg fölött nem szabad repülni, a másik, hogy 120 méternél magasabbra nem mehet – ismerteti az alapokat. Dolgozik a levegőben egy videós drón is a Szigeten, az irányítójával mindig egyeztetnek, ki merre repül. A légügyi hatósággal is egyeztetik a repüléseket.
Péter egy kínai DJI Mavik 3 Pro-t használ, ami majdnem a legjobb a piacon, nagyjából kétmillió forintba kerül. 45 percig bírja egy töltéssel, de ez bőven elég legalább száz kép elkészítéséhez, ezek közül válogatja ki a legjobban sikerült néhányat, amelyek garantáltan hatalmas sikert aratnak, hiszen annyira monumetálisak, amikor egyszerre látszanak a Sziget és Budapest fényei.
fotó: Rockstar Photographers
Drónfotó a nagyszínpadról háttérben Budapest fényeivel. // Fotó: Kálló Péter / Rockstar Photographers
Nehéz dolog végig készenlétben lenni és kontaktusban a közönséggel
„Ha én lennék a Sziget vezetője, már kiadtam volna a képeikből egy albumot” – mondja Bánkuti András, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) Fotóriporteri Szakosztályának elnöke, a Magyar Sajtófotó pályázat és kiállítás kurátora és főszervezője, amikor a Rockstar Photographers munkájáról kérdezem.
Szerinte Kálló Péter nagyon jól megszervezte és vezeti a csapatát, többnyire fiatal, de kiváló fotográfusokat alkalmaz minden évben a fesztiválokon. Péterről azt mondja, amellett, hogy jó fotós, drónképei a világ minden táján megállják a helyüket, „sőt, jobbak”.
„Az egy olyan perspektíva, amit sosem látunk, de a srácok is nagyon jó pillanatokat kapnak el. Nem könnyű műfaj, nehéz dolog végig készenlétben lenni és kontaktusban a közönséggel, nem mindenki szereti, ha fényképezik” – magyarázza a szakértő. Azt is megemlíti, amiről már fentebb szó volt, hogy a Rockstar több fotósa is nyert díjakat az elmúlt években.
„Bielik István, Mónus Márton, Mudra László többször is, Ladóczki Balázs is. Koncz Márton idén egy olyan Sziget-képpel nyert díjat, amelyen egy mozgássérült fiatalt a kerekesszékével együtt emelt magasba a tömeg a nagyszínpad előtt.”
Ezeknek a fotósoknak a szakma, ahogyan maga Bánkuti is szokta követni a Szigeten készült munkáit. Nem csak a sztárokat fotózzák, hanem életképeket, riportképeket, néha elvarázsolt művészképet készítenek.
Azt mondja, a Rockstar Photographers olyan szempontból egyedi Magyarországon, hogy ez egy profi csapat, amely főleg fesztiválokra, koncertekre alakult, de a fotográfusai más műfajokban is dolgoznak, Mónus Márton például egy parlamenti képpel nyert idén a Sajtófotón, tavaly pedig egy operaházi balett képpel, amelyen egy ukrán és egy orosz művész tancolt közösen.
Fesztiválok, konferenciák, online tartalmak
Jelenleg a Campus, a Sziget és a Strand a három nagy nyári fesztivál, amelynek a hivatalos fotósai, de a Mozgókép fesztiválon és több másik nyári eseményen is dolgoztak. Havonta átlagosan két nagyobb rendezvényt fotóznak, ebben vannak konferenciák is, de a We Love Budapest oldal fotói is a csapattól származnak.
Az idei Campus fotós szempontból nagyon jól sikerült – mondja Péter. Majka produkciójára is kitérünk, szerinte ennél jobb reklám nem kell a fesztiválnak és az előadónak sem. Majkának is szoktak dolgozni, főleg drónnal, és más zenészeknek is.
Péter 2009 óta fotózik hivatalosan a Szigetnek, az első évben még a többi fotós közé integrálva dolgozott. A következő évben Gerendai Károly, a Sziget alapítója és akkor még fő tulajdonosa arra kérte fel, hogy alkossa meg a fesztivál vizualitását, hozza létre a Sziget ideiglenes fotórovatát, ami akkor még csak a fesztivál alatt működött.
„Az akkori Szigetre jellemző volt – nyilván a mostanira is –, hogy nagyon előre gondolkoztak, a legfrissebb, legkreatívabb arculat megalkotását tűzték ki célul, és a riportfotó vonalon szerettek volna elindulni.” Ő pedig a sajtófotós barátaival, kollégáival ezt el tudta vállalni, elhozni egy fiatalos, színes-szagos vizualitást. Ezután már a Volt, a Balaton Sound és a Gourmet Fesztivál önálló arculatának kitalálása és fotózása is az ő feladatuk lett.
fotó: Rockstar Photographers
Kálló Péter a bázison. // Fotó: Rockstar Photographers
„Karcsinak már akkor volt egy víziója, egy fontos felismerése, hogy a fotók fontosak, mert azokkal lehet kommunikálni, a képeken keresztül lehet megmutatni a Sziget világát. A mi feladatunk nagyon leegyszerűsítve, hogy jegyet adjunk el a képeinkkel. A vizuális kommunikációnk minél több embert vonzzon, minél többen itt akarjanak lenni a Szigeten” – mondja Péter.
Korábban másfajta képek készültek a Szigetről, de nem azért, mert a korábbi fotósok rosszabbak voltak, hanem akkor még nem volt igény az általuk képviselt szemléletre. Megmutatták a koncerteket és ennyi. Benkő Imre Kossuth-díjas fényképész fekete-fehérben fotózta a Szigetet az elejétől kezdve, „ő csinálta ezt az életkép-vonalat, a zsánerfotózást, de az fekete-fehér, statikus, nagyon letisztult irány volt. Ők pont az ellenkezőjét akarták bemutatni” – meséli Péter.
A Szigetnek az volt a lényeg, hogy kitűnjön a képeivel, saját arculata legyen. 2014-ben alakult meg hivatalosan a Rockstar Photographers, mint cég, addig Péter csak a művészi részével foglalkozott – veszi át a szót Lorina.
Majdnem élőben is megnézhették a Los Angeles filtert
Idén a Coachellára is majdnem kijutottak fotózni Kaliforniába. Úgy volt, hogy pénzt nem kapnak, de az útjukat fizetik. Az amerikai szervezők, látva korábbi munkáikat, kíváncsiak voltak, mit tudnak kihozni belőle, de Trump miatt jóval szigorúbbak lettek a beutazási feltételek és munkavállalási engedély nélkül nem merték bevállalni.
Terveik között szerepel azonban, hogy külföldi fesztiválokat is fotózzanak, a coachellás munka ehhez lett volna jó referencia, de azért a szigetes sem rossz.
fotó: Rockstar Photographers
Kálló Péter és Buda Lorina külföldi fesztiválfotózást is tervez. // Fotó: Rockstar Photographers
A saját oktatásaik jó bevételi forrásnak bizonyulnak és hasznosnak is, hiszen folyamatosan kitermelik az utánpótlást. De saját tartalmakat is szeretnének gyártani. Volt korábban ilyen projektjük, az Esernyős Ember. Egy kaszkadőr egy esernyővel felment magas budapesti épületek vagy hidak tetejére és ott csináltak róla fotósorozatot, drónnal videó is készült, ez elég nagyot durrant, díjat is nyertek vele. Ez egy jó marketingeszköz volt a cégüknek.
Péter nem tart attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat. A stock fotósoknál fennál ez a veszély az AI generált gépekkel, de az ő munkájuk szerinte inkább felértékelődik, mert hiteles, valódi, az emberek a valóságot akarják látni.