Magyar óraszíj-forradalom, magyar Lego-dizájner és magyar futármixerek. Mindannyian azt bizonyítják, hogy a siker nem titok, hanem munka. Ajánló a Forbes.hu nyári terméséből.
Balog Ákos nemzetközileg ismert márkát épített csúcsminőségű óraszíjakból. A tíz éve elindított Phenome Strapsszel az elsők között szánt energiát egy korábban olcsónak tartott kiegészítő fejlesztésére. A siker másik kulcsa, hogy jókor lépett piacra, a James Bond hájpja elvitte a terméket a hátán. A 2015-ös Spectre-ben mutatkozott be az Omega NATO szíja: ezt a korábban pár ezer forintos szíjtípust elsőként készítették el olyan minőségben, hogy egy többmilliós órán se legyen disszonáns.
Ákos javában kutatta, hol szerezhetne hasonló minőségű szövetet. Célzottan kereste az európai és kínai gyártókat, végül eljutott oda, hogy pár centis csíkokra vágta a kétszáz eurós Omega szíját, és annak a darabjait küldte mintának. Az ötlettől a kész termékig körülbelül egy év telt el. Az Ákos kalandjait online fórumon követő pár száz érdeklődőből kerültek ki az első vevők.
Az indulásnál fel sem merült, hogy ne nemzetközi piacon támadjon. A magyar közönséget sokkal árérzékenyebbnek látta annál, hogy el tudja magyarázni, miért kerül az ő szíja 18 ezerbe, míg Kínából háromezerért is meg lehet rendelni. „Túlzottan racionálisnak tartom magam, nem hatnak rám a reklámok, így nem is igazán hiszek bennük. Azt gondoltam, egy jó termék eladja magát.”
Ákos nem tart otthon készletet kész szíjakból, akkor gyárt, ha bejön egy rendelés. Összesen 288 variációt tud elkészíteni a színekből, méretekből és különböző csatokból. A gyártás negyven–ötven százaléka az Egyesült Államokba megy, míg Magyarországon négy–öt százalék talál gazdára. Fontos piac még Dél-Korea, de a világ szinte minden szegletébe szállított már, még Dél-Afrikába is.
A svájci óraiparban mindig kényes kérdés, mire mondják, hogy „Swiss made”. Egy majd minden alkatrészében Kínában készülő óra is lehet svájci, ha ügyesen könyvelnek. Ákos szerint ez ma már fájó, sötét része az iparágnak. Külön is rákérdezek, hogy a Phenome szíj minek minősül. Ákos magyar terméknek tartja, de „Made in Europe”-ot ír rá. Úgy véli, ez azért mégiscsak jobban hangzik, és többet is mond a világ túlsó oldalán. A csattanó: az egész üzlethez ihletet adó Omega szíjak is Győrben készülnek.
Írta: Zomborácz Iván
Majdnem ide születtem
Sisakban rohangált az M7 Bisztró tetején a kivitelezőkkel, közben küldte a cikkeit a Malév-privatizációról a Népszabadságnak – ekkor döbbent rá Szakály Attila (balra, mellette apja, Szakály Antal), hogy az újságírói karrier és a családi étterem vezetése egyszerre nem működik. Utóbbit választotta. Ötvenéves az első hazai autópálya-étterem, már a Costes is besegít.
Írta: Kertész Ádám
A tequila adta az ötletet
The Body Shop, Móra Könyvkiadó, Office Shoes – többek között ezeknek a márkának a termékeit is kiszállítják a Tourmix közösségi futárszolgálat „mixerei” szerte Budapesten. Hobbinak indult, az alapítók azóta a cápák előtt is jártak, van egy olasz angyalbefektetőjük, és ma már az európai terjeszkedést tervezik.
Írták: Bocskay Bori, Farkas Nóra, Horváth Natasa, Móricz Luca.
A cikk a Forbes és a HiSchool együttműködésében készült, mentor: Kis Judit
Érzelmet nem lehet szimulálni
Fantasztikus Lego-szettek fűződnek a dán központban dolgozó dizájner, Gerencsér Áron nevéhez. Négyévesen kezdett legózni, rajongóból vált hivatásos munkatárssá. Fanatizmusról, kreativitásról, a mesterséges intelligencia veszélyeiről, valamint beteljesült és megvalósulásra váró álmokról is beszélgettünk.
Kérdezett: Szalai Péter