Hogyan lett egy 25000 dollárból alapított vállalkozás az első cég a világon, amely AI PC-vel lépett piacra? Mit tehet hozzá több mint negyven éves tapasztalatával a vállalat a Forma 1 közvetítéséhez – de akár az ALS-ben szenvedők kommunikációs lehetőségeihez? A válaszokat a Lenovo elnök-vezérigazgatója, Yang Yuanqing osztotta meg velünk.
A Lenovo 2024-ben mutatta be a világ első AI PC-jét, ezzel óriási lépést téve a PC-k új korszaka felé. Miért léptek be az intelligens megoldások világába?
A Lenovo hisz az AI-ban. Úgy véljük, ez nem egy újabb múló trend, nem egy buborék! Az AI PC tavalyi bevezetése pedig valóban nagy előrelépés volt nemcsak a Lenovo, hanem a felhasználók és az egész iparág számára is.
Azt persze tudni kell, hogy minden ilyen mérföldkőnek számító innováció évekre visszamenő technológiai előrejelzésekre és az ügyféligényekre adott válaszokra épül. Az előbbiekben azt a tendenciát láttuk, hogy az AI-t a magánélet védelme érdekében a személyes eszközökbe építik be. Sok felhasználó számára a nyilvános AI önmagában nem képes kielégíteni minden igényt: szükségük van egy személyes AI-ra, amely saját adatokon és ismereteken alapul, ismeri a felhasználók szokásait, képes érzékelni a kontextust, megérteni az alkalmazó szándékait, és emellett védi a magánéletüket és az adatok biztonságát. Úgy láttuk, hogy ez a cél technológiailag megvalósítható, ezért elég korán befektettünk ebbe a területbe, és ez a hozzáállás éppen most hozza meg a gyümölcsét.
Ha megnézzük a Lenovo több évtizedes történetét, egyértelmű, hogy minden évtized különböző kihívásokat hozott. Hogyan írná le az új korszakot, amely éppen a szemünk előtt formálódik?
Az elmúlt négy évtized mindegyike egy-egy meghatározott téma jegyében zajlott a cégünknél. Az első, kezdeti időszakban 11 vállalkozó 25 000 dollár törzstőkével megalapította a Lenovót, ezt követte a saját PC-márkánk bevezetése. Az IBM PC-divíziójának felvásárlásával történő globális piacra lépést végül a Motorola Mobility és az IBM X86 szolgáltatási üzletágának felvásárlásával történő diverzifikáció zárta.
Az ötödik évtizedünk most a Lenovo „AI-évtizede”. Ez azt jelenti, hogy az általunk követett stratégia, a befektetéseink, a megszerzett képességeink, a piacra dobott termékeink és megoldásaink, az általunk épített márka és kultúra mind egy témára fog összpontosulni: okosabb AI-t biztosítani mindenki számára.
Nem aggódik amiatt, hogy egy idő után a márka teljesen elveszíti eredeti identitását, amely világszerte ismertté tette a felhasználók körében?
Éppen ellenkezőleg! Ma, immár 69 milliárd dolláros vállalkozásként, elértük, hogy nemcsak intelligens eszközökkel, hanem intelligens infrastruktúrával, megoldásokkal és szolgáltatásokkal is rendelkezünk, ami teljesebb technológiai architektúrát és teljes körű termékportfóliót biztosít. Így jobban ki tudjuk szolgálni ügyfeleinket, és erősebb kötődést tudunk kialakítani velük: ez a Lenovo globális hírnevének középpontjában álló bizalmat is erősíti.
A magyarországi, üllői gyár kulcsszerepet játszik az EMEA régió kiszolgálásában.
Valóban, de a Lenovo itteni gyára több mint csak egy kulcsfontosságú operatív központ a régió számára: ez valódi inspirációs forrás. Ami a legnagyobb benyomást tette itt rám, az a helyi csapat rugalmassága és alkalmazkodóképessége volt, különösen a világjárvány idején, a gyár építésekor. Utazási korlátozások, építőanyag-hiány és folyamatosan változó szabályozások jellemezték azt az időszakot, de a kemény munka eredményeként 2022 júniusára a gyár hivatalosan is megnyílhatott. Üllői gyárunk így egy erőteljes példa arra, hogy hogyan hajtja előre a globális ambíciókat a helyi kiválóság.
Miben különbözik Magyarország a világ más gyártóközpontjaitól?
Magyarország stratégiai elhelyezkedéssel rendelkezik Európa szívében, ami gyors és hatékony disztribúciót tesz lehetővé az EMEA régióban. Ugyanakkor magyarországi jelenlétünk hozzáférést biztosít számunkra a magasan képzett mérnökökhöz és gyártási munkaerőhöz is. Az Európai Unión belüli működés pedig azt is jelenti, hogy be kell tartanunk a világ legszigorúbb szabályozási és fenntarthatósági szabványait, ami kihívás és egyben lehetőség is számunkra.
A Lenovo a Forma 1 technológiai partnere. Mit jelent ez a gyakorlatban, amit egy átlagos néző nem feltétlenül tud?
Az év 24 versenyhétvégéjén a londoni F1 Média- és Technológiai Központban egy képzett csapat áll készenlétben, hogy összefogja a felvételek és adatok nagy sebességű továbbítását, hogy világszerte több száz millió néző élvezhesse a közvetítést. Az elemzéseket és az eredményeket a verseny fordulatos eseményeivel összhangban kell közölni, úgy, hogy az autók közben több mint 300 km/órás sebességgel haladnak. A Lenovo hardverei biztosítják az élő időmérést, a telemetriát, lehetővé téve minden autó pozíciójának, időeltérésének és teljesítményének azonnali pontos meghatározását, függetlenül attól, hogy a világ melyik pontján folyik a verseny! Ez az információ a pálya melletti Event Technical Centerből szó szerint egy szempillantás alatt eljut az Egyesült Királyságban található produkciós központba, lehetővé téve a csapatok és a programozók számára a valós idejű reagálást.
Így a Forma 1 nézői otthon mindössze 35-40 másodperces késéssel élvezhetik a versenypályán zajló eseményeket, mégpedig szerkesztett formában, rengeteg kiegészítő információval. A hibalehetőség kizárása érdekében a Lenovo AI-kompatibilis adattároló, feldolgozó rendszerei és eszközei századmásodperces pontossággal kell hogy generálják az időzítéseket és a grafikákat!
Cégünk hosszú története során számos jelentős sportesemény partnerei voltunk, gondolok itt az olimpiára, az NFL-re, MotoGP-re, az előbb említett Forma 1-re és a FIFA futballbajnokságaira. Ezek a partnerségek számunkra többet jelentenek, mint egyszerű szponzorálás; kifejezik elkötelezettségünket a teljesítmény és az innováció iránt.
Milyen további izgalmas megoldásokkal, kreatív felhasználási lehetőségekkel jelentkezett még a Lenovo?
Az elmúlt két Tech World rendezvényünkön olyan technológiákat vonultattunk fel, amelyek bemutatják, hogyan javíthatja az AI az életminőséget. Brazíliában a CESAR-ral közösen hívtuk életre a Project Libras projektet, amelyet azért fejlesztettünk ki, hogy támogassuk az ország 2,3 millió fős siket- és nagyothalló közösségét. A megoldás mesterséges intelligenciát használva valós időben fordítja a brazil jelnyelvet (Libras) beszélt és írott portugál nyelvre. Számítógépes képfeldolgozást és mesterségesintelligencia-motort kombinál, hogy értelmezze a gesztusokat, az arckifejezéseket és a mondatszerkezetet.
Bemutattuk emellett a Scott-Morgan Alapítvánnyal együttműködésben kifejlesztett szemkövető megoldásunkat is. Ennek a segítő technológiának az áttörése lehetővé teszi a súlyos motoros fogyatékossággal, például ALS-sel élő személyek számára, hogy a szemmozgás követésére optimalizált felületen keresztül kommunikáljanak. Célja, hogy visszaadja a függetlenséget és a méltóságot azoknak, akik rendkívüli kommunikációs kihívásokkal küzdenek.
Ha 2034-ben, a cégalapítás 50. évfordulóján újabb interjút készítenénk, mit gondol, miről beszélnénk?
Globális technológiai nagyhatalom vagyunk, amely elkötelezett a legjobb technológiák, termékek és megoldások fejlesztése és azok mindenki számára elérhetővé és hozzáférhetővé tétele mellett. Remélem, arról beszélnénk, hogy a Lenovo intelligens technológiája hogyan segített egy mindenki számára jobb világot építeni.